Oljeskift intervall på turbomotor (S2)

Anbefalte innlegg

Hvor ofte skal man egentlig bytte olje på på 2.2t motorene?

Noen sier til meg hver 5000km???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør 10 forskjellige, og du får 10 svar !

 

Jeg bytter på 7500km, noen synes dette er litt ofte.

Bytt allltid olje og filter, og bruk en god fullsyntetisk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5000 er å annbefale på turbobil. bedre å spandere noen 100 lapper på olje enn å kjøre for langt så den mister egenskapene sine. skifter selv på hver 5000(får gratis olje da).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gamle ABK motor så var det hver 10 000km Men så lurte jeg på min nye ABY motor. Siden den er turbo så regner jeg med oftere bytte. Men siden man skal bytte et sted mellom 5-7500 km, så er allerede på tide å gjøre det. Men må jo da regne med 3-4 olje skift på en sesong(i året) på 20 000km

 

Vet jeg bytter oljefilter hvergang og kun fullsyntetisk olje.

Noen som kjenner til Statoils Powerway 15W/40 olje? Er den brukans? Er det forskjell på olje man skal bruke på bensin kontra diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Petter Nordbye

 

Vet jeg bytter oljefilter hvergang og kun fullsyntetisk olje.

Noen som kjenner til Statoils Powerway 15W/40 olje? Er den brukans? Er det forskjell på olje man skal bruke på bensin kontra diesel?

Tror ikke jeg ville ha fyllt på Statoil 15W-40 olje på en S2. Gå for Mobil / Valvoline / Castrol ?

Ja, det er forskjell på oljer til diesel og bensin, spesielt om det er turbodiesel, da denne stiller mye høyere krav til oljene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder oljene som er til salgs nå om dagen så er alle gjennom godkjenning. API godkjent olje er det som jeg kjører på, og skal være noe av det bedre.

 

Tom. Biltema har oljer som er API godkjent og skal være om ikke like bra som de aller kjente merkene, så kvalifisert til slik bruk.

 

Jeg bruker ikke Biltema, men Castrol, da TSW(?) 10w-60.

 

Bytter hver 10000km. -har ikke turbo.

 

Når det gjelder oljeskift så går jo nyere biler på intervaller opp mot 30000km, noe som er forsvarlig på nye motorer med nye oljer, når det gjelder gamle motorer er nok 15-20000 en mer reel stand å bytte på.

 

Så hvis du da bytter ved 10000, så tror jeg du kan være mer enn sikker på at olja ikke skal miste egenskapene sine, så lenge du passer på å etterfylle, da den sikkert bruker minst 0,3-0,5L pr 10000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Når det gjelder oljeskift så går jo nyere biler på intervaller opp mot 30000km, noe som er forsvarlig på nye motorer med nye oljer, når det gjelder gamle motorer er nok 15-20000 en mer reel stand å bytte på."

 

vell,har du sett å svart ei longlife olje er etter 30tkm? dessuten så bruker alle motorer olje,så da er det jo veldig viktig å peile olja hvis du kjører lange intervaller,til og med kunder vi har vill bytte olja før 30tkm selv om intervallet sier 30tkm,er jo den beste sikkerheten mot å få en sliten motor å skifte olje ofte.

ikke slurv med oljeskift,skifter på 5000 selv,annbefaler selv å bytte på 5000 på turbo motorer,og maks 10000 på sugemotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

Ikke slurv med oljeskift, skifter på 5000 selv, annbefaler selv å bytte på 5000 på turbo motorer,og maks 10000 på sugemotor.

Helt enig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Cato Andersen

Spør 10 forskjellige, og du får 10 svar !

 

Jeg bytter på 7500km, noen synes dette er litt ofte.

Bytt allltid olje og filter, og bruk en god fullsyntetisk olje.

 

Nå mangler det 7 forslag til så er forvirringa komplett:D : klø :: cool :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2.2t vil jeg anbefale samme olje som Kristian bruker.. nemlig Castrol 10w-60. Den tåler varmen fra turboen bra, uten å bli for tynn slik at du får ventil-tikk.

 

Bytter vanligvis mellom 7500-10000km selv, uansett motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Tror ikke jeg ville ha fyllt på Statoil 15W-40 olje på en S2. Gå for Mobil / Valvoline / Castrol ?

Ja, det er forskjell på oljer til diesel og bensin, spesielt om det er turbodiesel, da denne stiller mye høyere krav til oljene.

Men hvis en har olje til turbodiesel, er det da brukenes til bensinturboer? (jeg bare spør->kan få den oljen billig)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

"Når det gjelder oljeskift så går jo nyere biler på intervaller opp mot 30000km, noe som er forsvarlig på nye motorer med nye oljer, når det gjelder gamle motorer er nok 15-20000 en mer reel stand å bytte på."

 

vell,har du sett å svart ei longlife olje er etter 30tkm? dessuten så bruker alle motorer olje,så da er det jo veldig viktig å peile olja hvis du kjører lange intervaller,til og med kunder vi har vill bytte olja før 30tkm selv om intervallet sier 30tkm,er jo den beste sikkerheten mot å få en sliten motor å skifte olje ofte.

ikke slurv med oljeskift,skifter på 5000 selv,annbefaler selv å bytte på 5000 på turbo motorer,og maks 10000 på sugemotor.

 

Er vel egentlig ikke så merkelig at olja blir sort, da det den blir sort relativt kjapt pga soting.

 

Selvom den blir sort er det ikke sikkert den har mistet egenskapene sine, eller mener du det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TWS motorsport 10w-60 er jeg fornøyd med hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

dessuten så bruker alle motorer olje,så da er det jo veldig viktig å peile olja hvis du kjører lange intervaller

 

Leste du hva jeg skrev?

 

"Så hvis du da bytter ved 10000, så tror jeg du kan være mer enn sikker på at olja ikke skal miste egenskapene sine, så lenge du passer på å etterfylle, da den sikkert bruker minst 0,3-0,5L pr 10000km."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

På 2.2t vil jeg anbefale samme olje som Kristian bruker.. nemlig Castrol 10w-60. Den tåler varmen fra turboen bra, uten å bli for tynn slik at du får ventil-tikk.

 

Bytter vanligvis mellom 7500-10000km selv, uansett motor.

 

Bruker nå Castrol SLX 5W30 på min, og er ikke antydning til tikking..

Men er dette feil olje på denne type motor?

 

Motoren er QMI behandlet, så er overraskende nok ingen tikking, ikke en gang i 17 minus (som var den laveste temp'en i vinter her på Rjukan) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja di er kanskje litt i tynneste laget når det er varmt så du mister litt oljetrykk, men kommer jo ann på om du bruker den på banen også...!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke mistet noe oljetrykk ved hard kjøring, men virker som om olja får bra kjøling da temp'en sjeldent er over 90-100 grader..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HPN: På møller fyller di Mobil1 5W/50 uansett motor, slik jeg oppfattet det her i Trondheim. Jeg bruker selv den olja på min 2,3 (uten turbo..) og det funker bra. Ingen tikking. Ser også ut til å gjøre jobben på en 2,5tdi her i gården.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fylt Esso Ultron 5W-40 på min S4 `92 !

 

De første 300mil var oljeforbruket ingenting, men etter de neste 200 mil har det minket litt på peilepinnen. Kan vel da anta at 500mil er passe intervall for 2,2T motoren.

 

Har også lagt merke til at oljetrykket er på 2 Bar på tomgang og på ca 1500 rpm er det nesten 5 Bar.

 

Hvor mye oljetrykk har dere andre på tomgang???

 

Er Esso Ultron god nok for 2,2T motoren?? erfaringer??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,8-2 bar på tomgang, spretter raskt opp når gassen brukes litt. Jeg har en halvliter ekstra olje for å unngå ventiltikking, men hadde 1,8-2,0 på gamlebilen også (GT 5'er)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kun kjørt på castrol tws motorsport etter jeg kjøpte bilen for 1,5 år siden! olje+filter hver 5000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest denne tråden nå,og lurer på om Castrol GTX 5w-40 kan brukes på min 200 20V? Riktig intervall er 5000/10000km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

Har lest denne tråden nå,og lurer på om Castrol GTX 5w-40 kan brukes på min 200 20V? Riktig intervall er 5000/10000km?

 

Kjører Castrol GTX Mangnatec 5w-40 på min nå, for første gang, og den ser ut til å være bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kåsa Høybø

Kjører Castrol GTX Mangnatec 5w-40 på min nå, for første gang, og den ser ut til å være bra..

 

Jeg tenkte å bruke den neste gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Jeg tenkte å bruke den neste gang..

 

 

NÅ ble jeg glad!! Godt å høre!! Thanks!!:D

 

Intervall på dere da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.