#1 Skrevet August 13, 2007 Satser på det er noen 5'er-guruer som har vært borti problemet før: Har en knapt innkjørt (425') '87 Audi 100 med 2,2 KU-motor som av og til dør ut når det er kaldt og den går på tomgang. Den har noe av samme problemet hele året, men den slokner ikke helt om sommeren. Stort sett går den fint, men når jeg clutcher og lar turtallet gå ned til tomgang hender det at det faller til ca 300-400 rpm før den tar seg inn igjen. Om vinteren faller den enda lavere og dør ut. Problemet oppstår bare ved varm motor, men av og til vil den ikke starte skikkelig ved kaldstart, og jeg må holde gass til motoren er varm før den går på tomgang. I tillegg jager den på turtallet når det er kaldt, mellom 1200 og 1400 rpm. Motoren er tett og fin, bruker sin velfortjente desiliter olje per 10' og har normalt bensinforbruk. Mine mistanker går mot enten kaldstartventilen eller tomgangsregulatoren, men heller nok mest mot tomgangsregulatoren da problemet oppstår ved varm motor. Har åpnet sistnevnte og fant ingen umiddelbar feil, den går lett og fint. Hva gjør den lille skruen inne i tomgangsregulatoren, den som egentlig ikke skal justeres? Selvfølgelig kan det også være helt andre ting, vakuumlekkasjer? Kan også nevne at plugger er nylig skiftet uten forandring, samme med bensinfilter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 14, 2007 Satser på det er noen 5'er-guruer som har vært borti problemet før: Har en knapt innkjørt (425') '87 Audi 100 med 2,2 KG-motor (mener det er en KG) som av og til dør ut når det er kaldt og den går på tomgang. Den har noe av samme problemet hele året, men den slokner ikke helt om sommeren. Stort sett går den fint, men når jeg clutcher og lar turtallet gå ned til tomgang hender det at det faller til ca 300-400 rpm før den tar seg inn igjen. Om vinteren faller den enda lavere og dør ut. Problemet oppstår bare ved varm motor, men av og til vil den ikke starte skikkelig ved kaldstart, og jeg må holde gass til motoren er varm før den går på tomgang. I tillegg jager den på turtallet når det er kaldt, mellom 1200 og 1400 rpm. Motoren er tett og fin, bruker sin velfortjente desiliter olje per 10' og har normalt bensinforbruk. Mine mistanker går mot enten kaldstartventilen eller tomgangsregulatoren, men heller nok mest mot tomgangsregulatoren da problemet oppstår ved varm motor. Har åpnet sistnevnte og fant ingen umiddelbar feil, den går lett og fint. Hva gjør den lille skruen inne i tomgangsregulatoren, den som egentlig ikke skal justeres? Selvfølgelig kan det også være helt andre ting, vakuumlekkasjer? Kan også nevne at plugger er nylig skiftet uten forandring, samme med bensinfilter. kan jo være så mangt. men sjekk at pakningen til olje påfyllingslokket er tett. og peilepinnen er tett. høres kanskje rart ut. men har hatt flere tilfeller at det har vært problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 15, 2007 På siden av blokka di ligger det en oppvarmingsregulator som styrer mengden bensin som går inn til bensinmengdefordeleren. Du ser bensinslangen som går dit og tilbake. Samt vakumslanger. Sjekk disse for lekasje, og at det ikke er irr på el-pluggen. Denne regulatoren står på blokka og gjør at motoren din får mer bensin når den er kald enn når den er varm. Hvis den er gåen vil du oppleve at du må holde gass på motoren for at den ikke skal stoppe når den er kald. Som regel vil den gå når den er blitt varm. Kaldstartsventilen din fungerer. Hvis denne ikke virker vil ikke bilen starte i det hele tatt hvis det er kaldt. Da må du iallefall slepes igang. Denne kan for øvrig funksjonstestes ved å skru den av når motoren er kald. Så ser du om den dusjer når du drar starteren. Det skal den gjøre. Når motoren er varm skal den være helt tett. Ikke dryppe. Jeg ville fått tak i en brukt oppvarmingsregulator hos NBS feks. For øvrig så er den motoren din bombesikker. Den går sikkert 500tusen til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...