Tyngre girutveksling, 5. og 6. gear på Ur-S4 V8-ere god ide?

Anbefalte innlegg

Eg må berre lufte en tanke....

 

Min påstand er at denne motoren med fordel kunne hatt vesentlig tyngre 5. og 6. gir!

Når eg ligger bak en "normal bil" som behaglig akser i 4-5% motbakke fra 40km/t til 80km/t i 3. gir, kan eg ligge i 6.gir og holde følge! Dette er selfølgelig ikkje snillt for motoren (starter ved ca 1000rpm), men det beskriver ganske godt kreftene den sitter inne med.

 

Så ser eg her http://www.elektro.com/~audi/01E/ at sitat: "You can run any 5th and any 6th ratio in any gearbox."

Betyr dette at man f. eks. kan få tak i 5. og 6. girs drev fra ei 6trinns 2,5TDI girkasse og sette inn i mi CBM kasse?

 

Det vil føre til at ved 80km/t synker motorturtallet fra ca 1900rpm til ca 1450rpm.

Eg er overbevist om at forbruket da vil gå ned ganske betraktelig.

Når eg triller i 80km/t med motoren på tomgang (ca 800rpm), viser kjørekomputeren 2,2l/100km mens når eg triller og holder den på ca 1900rpm viser den ca 6l/100km. Eg vil tru at denne kurva er ganske linjær, så om teorien min holder stikk bør man kunne spare et par dl/mil på denne måten?

 

Stemmer dette eller er eg heilt på jordet?

Er der andre forhold som eg bør ta med i betraktninga?

Skader det motoren å presse den på lavere turtall?

 

Som sakt innledningsvis, så er dette berre tanker eg gjerne skulle hatt kommentarer på... det er vel helder tvilsom at eg prøver det i praksis...

 

Kommentarer mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen mulighet er å finne ut om det er noen av diesel-kassene som er sterke nok. Da får du høy utveksling. Har selv gjort det i en gammel 100 5E.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen mulighet er å finne ut om det er noen av diesel-kassene som er sterke nok. Da får du høy utveksling. Har selv gjort det i en gammel 100 5E.

 

Ja det var også en ide... 1. 2. og 3. gir har samme utveksling på nesten alle kassene, og så er det resten som er forskjellige.

Merka du forskjell på forbruket på din bil?

 

Om man skal bygge om den kassa man har, kva vil det koste å kjøpe 5. 0g 6. gir hos møller skal tru?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr dette at man f. eks. kan få tak i 5. og 6. girs drev fra ei 6trinns 2,5TDI girkasse og sette inn i mi CBM kasse?

 

Det skal fungere det, jeg vet at MTM gjorde nettopp dette for å øke toppfarten på en viss "MTM RS6" (S4 2.2T, bred versjon) som bor i Risør. Tror de bare byttet 6. gir, men likevel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal fungere det, jeg vet at MTM gjorde nettopp dette for å øke toppfarten på en viss "MTM RS6" (S4 2.2T, bred versjon) som bor i Risør. Tror de bare byttet 6. gir, men likevel...

 

Høyrest flott ut!

Nokon som veit om dreva fra ei fwd kasse på ei quattro kasse?

Nokon som har ei slik kasse å selge meg? (med gåen 1. gir synkronisering f. eks ;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... håpte å få litt fleire kommentarer på dette...

 

Ingen betenkeligheter med det??? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo faktisk ikke bare turtallet som har noe å si på bensinforbruket.. eg mener nå at vist man kjører på lavt turtall me en del gass for å holde farten oppe, eller om man kjører på litt høyere turtall me mindre gass så vil det være det samme.. det eg prøver å si er at gassspjeld åpningen tror eg har en del å si på forbruket.. men det er nå bare min teori!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedr forbruk: Senker du turtallet så bruker den mindre, uten tvil.

Har du computer så ser du at det er en del forskjell.

På en eldre 200TQ var det minst 0,2 l/mil lavere forbruk i 5. gir kontra 4. gir ved 80 km/t.

 

Den gang jeg satte dieselkasse i en gammel 5E var jo bensinen nesten gratis, så jeg målte aldri forbruk før kasseskift og kun en eneste gang etter skifte. Med mye ferielast, 3 voksne og hastighet på 90-120km/t og mye forbikjøring så var forbruket 0,69 med dieselkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedr forbruk: Senker du turtallet så bruker den mindre, uten tvil.

Har du computer så ser du at det er en del forskjell.

På en eldre 200TQ var det minst 0,2 l/mil lavere forbruk i 5. gir kontra 4. gir ved 80 km/t.

 

Den gang jeg satte dieselkasse i en gammel 5E var jo bensinen nesten gratis, så jeg målte aldri forbruk før kasseskift og kun en eneste gang etter skifte. Med mye ferielast, 3 voksne og hastighet på 90-120km/t og mye forbikjøring så var forbruket 0,69 med dieselkassa.

 

Det er dette eg har lagt merke til eg og. Når eg kjører i 60 på 4.gir viser komputeren 0,95. Girer eg om til 6.gir viser den 0,7.

Det eg derimot er bekymra over, er kvifor ikkje ingeniørane til Audi har gjort dette fra utgangspunktet av. Med 8 sylindere er jo gangen så jevn at komforten er upåklagelig sjølv ved 12-1400 rpm.

Vil motoren sote ned om man ligger jamt på vel 1400rpm i timesvis ved langkjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dette eg har lagt merke til eg og. Når eg kjører i 60 på 4.gir viser komputeren 0,95. Girer eg om til 6.gir viser den 0,7.

Det eg derimot er bekymra over, er kvifor ikkje ingeniørane til Audi har gjort dette fra utgangspunktet av. Med 8 sylindere er jo gangen så jevn at komforten er upåklagelig sjølv ved 12-1400 rpm.

Vil motoren sote ned om man ligger jamt på vel 1400rpm i timesvis ved langkjøring?

 

en ting er hvertfall sikkert og det er det at 6 giret mitt blir kun brukt i hastigheter over 120 km/t, er redd for nedsoting og daukjørt motor når eg ligger på 1400 omdr på langkjøring!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.