Anbefalte innlegg

A3'en koker, og jeg lurer på om det kan være vannpumpa. Jeg har ikke fått mulighet til å sjekke termostaten enda.

Jeg merker at varmeapparatet virker ikke, (klimaautomat) og dette starter vel ikke når det ikke er sirkulasjon på vannet...eller hva? Hvor varmt kan det bli før det begynner å bli skummelt for motoren? Alarmen kommer på når det kommer opp i ca 110-120 grader. Går det an å sjekke pumpa på noen måte, uten å ta den av?

Noen som vet hva det koster det å bytte pumpe, inkl. deler og arbeid? Har hørt at det er en fordel å bytte reg. reim samtidig. Bilen har rullet 90 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved 90.000km er det vel standard service å bytte registerreim med tilhørende utstyr? Kokepunktet på kjølevæsken ligger vel rundt 110c litt avhengig av hva slags type man bruker, med mindre du holder deg høyt over havet, da kokepunktet er litt redusert... :)

Du kan vel se i kjølevæskebeholderen om det er sirkulasjon i vannet? Det kan man ihvertfall på eldre biler.

Muttern fikk byttet regreim på sin Golf mk3 for en ganske grei pris hos Mekonomens verksted i Drammen, tror det kostet noe rundt 1300 eller.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kokepunktet på 50/50-blanding under trykk ligger opp mot 130 grader ved havnivå.. Rent vann koker betydelig tidligere.

 

Alarmen tror jeg går på mellom 115 og 120 grader, så man skal ha litt å gå på før det virkelig koker..

 

Uansett kan det vel være enten vannpumpe som ikke funker lenger eller termostat som har satt seg fast i lukket posisjon som er problemet på denne bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktige her er jo hvor mye varme toppen tåler...den vil jo ikke bli mindre varm selv om kokepunktet er helt opp i 130 grader. Vet noen hvor man finner termostaten på en tverrstilt 1,8 T? Jeg lurer på om det er der som den øvre radiatorslangen går inn på blokka....kan det stemme? Men det er jo umulig å komme til med noe verktøy, som vanlig. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99,8% sikkert vannpumpa.. Den plastikkdriten er laget for å ryke vil jeg nesten tro..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Ved 90.000km er det vel standard service å bytte registerreim med tilhørende utstyr? Kokepunktet på kjølevæsken ligger vel rundt 110c litt avhengig av hva slags type man bruker, med mindre du holder deg høyt over havet, da kokepunktet er litt redusert... :)

Du kan vel se i kjølevæskebeholderen om det er sirkulasjon i vannet? Det kan man ihvertfall på eldre biler.

Muttern fikk byttet regreim på sin Golf mk3 for en ganske grei pris hos Mekonomens verksted i Drammen, tror det kostet noe rundt 1300 eller.no

 

Ville tro at siden det er under trykk så vil ikke atmosfæren påvirke trykket? Eller er jeg på bærtur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om man bare skal kjøre en liten tur på kald motor som varer 3-4 min. så vil man ikke få vannsirkulasjon og kjøling forbi ventilene. Det beste er å parkere bilen til pumpa er skiftet. Vil ikke ha ha sprukket topp, ødelagt toppakning, osv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tor Kvamme

Selv om man bare skal kjøre en liten tur på kald motor som varer 3-4 min. så vil man ikke få vannsirkulasjon og kjøling forbi ventilene. Det beste er å parkere bilen til pumpa er skiftet. Vil ikke ha ha sprukket topp, ødelagt toppakning, osv. :)

PARKER!

 

Ta ut termostaten, og kok den, da ser du om den opner.

Da du har funne ut at denne er fin, da skifter du vannpumpa.

Som Roy sa, det er 99,8 % sikkert vannpumpa.

Hadde akkurat samme problemet på ein Mondeo V6, jevla plastikk dritt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

PARKER!

 

Ta ut termostaten, og kok den, da ser du om den opner.

Da du har funne ut at denne er fin, da skifter du vannpumpa.

Som Roy sa, det er 99,8 % sikkert vannpumpa.

Hadde akkurat samme problemet på ein Mondeo V6, jevla plastikk dritt...

Men kan noen forklare meg hvor jeg finner termostaten? Det er jo så jæ... trangt nedi der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Ved 90.000km er det vel standard service å bytte registerreim med tilhørende utstyr?

 

Nei. Det er på 120.000-service på disse bilene, men jeg tok i ikke sjansen på å stole på Audi med dette, så jeg skiftet før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du allerede har gjort det, men har du sjekket at det er nok kjøleveske. På S3en til en kompis av meg, var det rett og slett en slange som hadde røket som gjorde at bilen ble for varm - det var rett og slett ikke nok kjøleveske. :cool:

 

PS! Den var også gått ca 90 000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Kokepunktet på 50/50-blanding under trykk ligger opp mot 130 grader ved havnivå.. Rent vann koker betydelig tidligere.

 

Alarmen tror jeg går på mellom 115 og 120 grader, så man skal ha litt å gå på før det virkelig koker..

 

Uansett kan det vel være enten vannpumpe som ikke funker lenger eller termostat som har satt seg fast i lukket posisjon som er problemet på denne bilen..

 

hehe..syns å ha lært i en naturfagstime at hva du kaller "rent vann" koker på 100grader ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Stokka

hehe..syns å ha lært i en naturfagstime at hva du kaller "rent vann" koker på 100grader ;)

 

Ikke under trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Bendik Kvisberg

Ikke under trykk.

 

du har nok rett der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.