#1 Skrevet August 17, 2007 Komplett kit fra Meyle montert til påske, og nå er det jaggu ulyd foran til høyre! Svak "klakking" i lav fart på vaskebrett, og periodevis kraftig knakelyd både ved fjærkompresjon og styring. Typisk ingen lyd når bilen er jekket opp... Noen tips til hva som kan lage lyd? Alle 4 lenkarmer samt endeledd og linken til stabstaget er altså byttet. Noen nevnte gummidingsen som ligger i toppen av fjærbeinet, men det rører seg vel ikke/minimalt på disse bilene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 17, 2007 Jeg pleier å ikke stramme skruene til gummiforingene før etter at den står på hjula, Da strammer du de i den posisjonen de skal være, med bilens belastning. Gjør du det når den er jekket opp vil de bevege seg en del når de får belastning.. Bare et tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 17, 2007 Prøv å løse opp, og etterstramme på nytt, hvis du i utgangspunktet strammet til uten belastning(altså at navet hang fritt). Det kan være vanskelig å komme til når bilen står på bakken på hjul, så jeg plasserte bare en jekk under navhuset og jekket opp til det var i den høyden det ville vært når bilen står på bakken, og strammet så til alle steder. Forøvrig kan det jo være et drivledd som er gåent, men da skulle du høre lyden mens ved svinging. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2007 Indre øvre er festet i vinkel ihht verkstedhåndbok, og armer nedre er dratt til med navet presset opp som dokumentert. Hvis dette skulle føre til lyder vil jeg anta foringene må være vridd fordervet, noe jeg ikke kan se tegn til. Drivledd er det ikke, da det helt tydelig er en knirke knake lyd som i gummi. Hva med indre ledd på styrestaget, er det likt det ytre så kan vel det ryke? Det fikk kanskje "litt" juling under fjerning av diverse skruer og ledd som satt fast. Er det vanlig at det må byttes? Det står kanskje slik til at det blir varmt av motoren og det kan kanskje ha sammenheng med at det virker som det blir værre gnikking når bilen er varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2007 Sjekket stabstag? På golf kan iallefall dette gi litt lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2007 Sjekket stabstag? På golf kan iallefall dette gi litt lyd. Når jeg kjører i gangfart rett fram og vrir rolig på rattet? Står vel bom stille det da vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2007 Jeg bare husker fra vi feilsøkte på golfen at det ble lettest oppdaget når vi kjørte de siste få meterene før parkering og slikt. Når en vrir på rattet kan jo hjulstillingen endres litt. Men, hvis det er i forbindelse med vriing på rattet, kan det jo komme fra det leddet som er på ratt-akslingen nede ved pedalene. Det har jeg hatt på A4'n. Flyte med 3-36 og det ble bra en periode. Kom tilbake på vinteren igjen, men aldri når jeg feilsøkte på hvor lyden kom fra. Virket som at den ikke dukket opp før bilen ble varm, og den ble jo fort kald igjen når jeg skulle feilsøke der nede.. Da hørtes det ut som lyden kom fra oppe ved rattet. Har også hatt knirk i tannstanga på en Audi 100 C4, smurte opp inni mansjettene på den og det ble borte. Men kanskje endel ideer her som ikke stemmer overens med alle symptonene da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 19, 2007 Men, hvis det er i forbindelse med vriing på rattet, kan det jo komme fra det leddet som er på ratt-akslingen nede ved pedalene. Det har jeg hatt på A4'n. Flyte med 3-36 og det ble bra en periode. Kom tilbake på vinteren igjen, men aldri når jeg feilsøkte på hvor lyden kom fra. Virket som at den ikke dukket opp før bilen ble varm, og den ble jo fort kald igjen når jeg skulle feilsøke der nede.. Da hørtes det ut som lyden kom fra oppe ved rattet. Har også hatt knirk i tannstanga på en Audi 100 C4, smurte opp inni mansjettene på den og det ble borte. Men kanskje endel ideer her som ikke stemmer overens med alle symptonene da.. Hadde oppe i dag, og knakelyden kommer faktisk fra styringa ja. Høres mest ut om det er i rattstammen, men på motorsiden som ikke er god å komme til. Smurte opp alt på innsiden av torpedoveggen uten at det hjalp. Sitter en svær gummimuffe i veggen der, noe jeg når å smøre hvis jeg får ut den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...