Fjærne kødden startsperre på S4 92-mod

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva man må gjøre for å fjærne startsperra?

Problemet er knappen på nøkkelklippa. Må trykke så sinnsykt hardt på den.

Har vært sånn siden jeg kjøpte bilen for 2 år siden.

Men når jeg skulle reise fra gatebil i kr.sand i dag, så sto jeg 15 min og stressa for å få deaktivet sperra.

Prøvde den igjen i sta, samme driten igjen da :(

Er jo sånn at vist man stopper motoren, og venter i 30 sek, så går sperra på.

Må låse bilen og låse den opp igjen med fjernkontrollen for å deaktivere den.

Er fra bosch, er en boks inn under oppbevaringsrommet som er over pedalene som er startsperreboksen går jeg utifra. Prøvde å røkke den vekk, men det fuka hvertfall ikke :P

Har prøvd å skaffe ny fjernkontroll, men ingen som kan skaffe.

Noen forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å følge ledningene fra sperra, og se hva de "sperrer". Kan være så enkelt som at strømmen til bensinpuma/releet er kobla gjennom sperra. Hvis det er slik, så er det jo bare å koble det tilbake til normalt.

Men før du begynner å koble om, skaff deg god oversikt over hvordan ting henger sammen, og skriv opp hvordan det er før du starter. Kjedelig å oppdage at det ikke hjalp å koble fra, og heller ikke kunne gjenopprette.

Mest forutsigbare alternativ for å fjerne sperra er vel å dra på et Bosch verksted.

Du kan jo også ta fjernkontrollen fatt. Regner med at du har prøvd å bytte batteri i den. Åpne den og rengjør og se om du ser hvorfor du må trykke så hardt. Lomme-lo, sneiper, rusk og annet fanteri kan fort isolere polene i knappen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FIkk ordnet fjernkontrollen for på mandag, funket helt fint til jeg skulle på jobb i dag.

Der sto jeg og kom ingen vei....

Helt dødt :(

Da var det bare å demontere og frem med måleinstrumentet, sjøtehylser, avbiter og kabelskotang, nå funker det igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT. Jeg har org. startsperre på min '92 A100, men den er det ingen knapp til. Det ligger en liten dings inni nøkkelen (ser ut som en glassampull). Tar jeg ut denne av nøkkelen starter ikke bilen. Har en knapp på nøkkelen jeg også, men den er kun til lyset i forkant.

Ble S4 levert med annen type startsperre enn 100'n: klø : ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at startsperra er original?

Det jeg har hørt er at det ikke ble levert org. startsperre før i 1995 i forbindelse med facelift, og at det da var samme type startsperre på A6 og S6. Altså ikke org. startsperre på 100 og S4 1992-1994. Men jeg har ikke dette 100% bekreftet, men har sett mange forskjellige ettermonterte startsperrer.

Org startsperre på A6/S6 1995-1997 ser ut som på bildet: Det lille svarte "plast utspringet" som strekker seg nedover nøkkelbladet og ender i en runding. Er preget med en "F" på bildet.

nokkel.demontert.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er startsperra original. Nøkkelen min ser ikke lik ut innvendig som på A6. "Glassampullen" ligger nederst i bildet. Bilen starter ikke uten at denne er i nøkkelen.

Nøkkelen er original, og det er ingen ting som tyder på at det er ettermontert startsperre. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På cabben er det samme som Tommy viser, Nazze må bare stole på at DEFA gjør jobben.. Den løsningen som er i Mortens bil kom på biler med den nye typen nøkler, og der kan ikke ampullen tas ut for å forenkle bytte av nøkler..

Tror jeg bare har vært borti Smart hvor man måtte holde inne bryteren for å få start på bilen, så dette må vel være ettermontert? (=rimelig greit å få vekk igjen..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er startsperra original.(...)

Det der ser helt klart originalt ut ja, ingen tvil om det. Første gang jeg ser den løsningen der, artig å se :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Org startsperre på A6/S6 1995-1997 ser ut som på bildet: Det lille svarte "plast utspringet" som strekker seg nedover nøkkelbladet og ender i en runding. Er preget med en "F" på bildet.

Dette har jeg ikke peiling på og spør: Er du helt sikker på at startsperren ikke ligger inni plasten som er presset inn samme sted som "glassampullen" sitter på bildet nedenfor ?

Det som forøvrig er underlig er at det heller ikke hjelper å starte med feil nøkkel selv om orginalnøkkel med riktig startsperresender holdes helt inntil startlåsen, eller nøkkelen holdes i kontakt med startlåsen. Har testet dette ved hjernebytte. Tok hjerne fra annen bil, bilen startet og stoppet etter 2 sekunder. Tok så nøkkelen fra samme bil som hjerne var hentet fra og holdt inntil/i nærheten, likevel stoppet motoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg ikke peiling på og spør: Er du helt sikker på at startsperren ikke ligger inni plasten som er presset inn samme sted som "glassampullen" sitter på bildet nedenfor ?(...)

Nei jeg er ikke sikker i så måte at jeg har sett det selv, men jeg har blitt fortalt det av en mekaniker på Møller, i forbindelse med at jeg fikk kodet om startsperra på S6'n.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinar: Man må ikke ha en nøkkel med en annen kode i samtidig, og føleren ligger rett innenfor så den må temmelig riktig. Kanskje retningen også spiller inn? skummelt effektiv denne her! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 og 100 S4 kom ikke med org startsperre, 91-94 mod. Fått bekreftet dette av møller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinar: Man må ikke ha en nøkkel med en annen kode i samtidig, og føleren ligger rett innenfor så den må temmelig riktig. Kanskje retningen også spiller inn? skummelt effektiv denne her! :D

Mulig at tilstedeværelsen av feil kode gjør at det ikke virker selv om nøkkel med riktig kode også er tilstede ? Hmm, må prøves.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.