Tror jeg blåste toppakningen idag.... (1,8T AEB)

Anbefalte innlegg

Var ute på et par kjøreturer idag,det var fint vær så jeg koste meg og dro litt skikkelig på et par ganger.

 

Da jeg og samboeren ikveld skulle kjøre til et middagsbesøk, begynte det plutselig å komme enormt mye hvit røyk ut bak. Jeg fikk kjørt inn til siden, og røykla da hele gaten. Det var en litt funky lukt (Som vel tyder på forbrent kjølevæske?) : mad :

 

Regner med det er toppakningen som har tatt kvelden? Det kan jo være turboen og, men jeg monterte splitter ny K04 turbo i mai, og har bare kjørt 3000km siden da. Er vel lite sansynlig at den forårsaker problemet?? :confused:

 

Er det noen måte å finne ut hva som er årsaken uten å demontere toppen? Jeg har vel maks 240hk i motoren, og trodde at disse motorene fint skulle tåle såpass. : eek : Toppakningen har jo ikke vært nevnt som et problem i noen av trådene jeg har lest, med mindre man kommer opp i 300hk...

 

Er vel et helvete å bytte toppakning? Må av med fronten på bilen, og bytte registerreim o.l. og?(Ble byttet på 150 000, har gått 193 000 nå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har vel chip som er matchet til k04 turboen? Høres ut som toppakning ja, se om det er vann i oljen og omvendt.. mistet noe kjøleveske.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, chip'en er matchet til oppsettet mitt. Så ikke noe olje i kjølevæsken eller motsatt, og i og med at jeg fylte på litt kjølevæske igår, var det lett å se at nivået var likt idag.... Dermed tyder jo ingen av disse tingene sånn sett på toppakningen. Men så oppdaget jeg røyken bak meg rimelig kjapt, og jeg fikk svogeren min til å taue meg hjem ikveld. Så hvis bilen ikke har kjørt så langt etter det skjedde, er det jo ikke sikkert man merker det.

 

Det skal sies at jeg startet bilen opp igjen og lot den gå litt, en stund etter jeg kjørte inn til siden, for å se om det kom tilbake. Det gjorde det ikke, men det kan jo være pga at motoren hadde kjølt seg ned?

 

Men pleier toppakningene å ryke på disse motorene da? Ved så beskjedene effektøkninger? Er som regel alltid flink med å la motoren gå seg helt varm før jeg gir på, og lar den kjøle seg ned hvis jeg har kjørt den hardt rett før jeg kommer hjem. Da jeg kjøpte bilen var den original og uchippet, så den har kun hatt dette oppsettet i ca 3000km.

 

Er det i det hele tatt mulig at det ikke er topp eller toppakning som er problemet, og at det var en engangshendelse? Er jo kjipt å røske av toppen hvis det ikke trengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BTW, jeg kjørte rolig i en 30 sone da det skjedde, så det var jo og litt merkelig. Ville jo tro at noe slikt oppsto ved fullt pådrag og ikke i 30km/t over humper.

 

Dro motoren riktignok helt opp på rødlinjen i andre gir på motorveien tidligere på dagen. Turtallssperren blir vel ikke fjernet ved chipping?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikkert at det toppakningen din som har tatt kveld ...den tåler ganske så mye.

Kan være at det er toppen din som er sprukket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det ville jo vært bedre.... Fremdeles ikke mulig å finne ut av uten å ta toppen av vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det ville jo vært bedre.... Fremdeles ikke mulig å finne ut av uten å ta toppen av vel?

 

jo, dra på et verksted, de kan måle om det er toppakkning osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil en kompresjonstest avsløre gåen pakning og/eller topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hvite røyken kom rett etter at jeg hadde kjørt over en hump med litt for stor fart. Jeg tømte catch-tanken for dritt forrige dagen, og da jeg skulle feste den igjen stripset jeg bare slangene fast til et stag, slik at selve tanken kan bevege seg litt fritt. Det kan ikke tenkes at stor fart over en hump fikk den til å bevege på seg slik at kondensvann/olje hoppet og ble sugd inn i motoren? Men da ville vel ikke røyken vært så hvit og lukten så rar..

 

Hvis jeg tar en kompresjonstest og den viser seg å være ok, alle tennplugger viser seg å ha samme farge, og det ikke bobler over i ekspansjonstanken hvis jeg lar motoren gå med lokket til denne av, kan jeg da utelukke topp/pakning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sjekket alle pluggene. Alle var like, og alle så fin ut(slik de skal se ut ifølge bildeanvisningen i haynes-manualen). :)

 

Det var ikke antydning til kondens på oljelokket, nivået på oljepeilepinnen har ikke steget, og nivået på kjølevæsken har ikke sunket. :glad:

 

Jeg lot bilen stå på tomgang til den nådde driftstemperatur, og så ruset jeg den litt et par ganger. Det kom normal mengde eksos ut, den var hvit, men ikke mer enn normalt, og det luktet helt vanlig. Når jeg hadde av lokket på ekspansjonstanken mens motoren gikk var det ikke antydninger til trykkoppbygning i kjølesystemet.

 

Så jeg ble ikke så mye klokere av dette egentlig... :confused:

 

Finnes det andre mulige forklaringer på det som hendte? Kan det ha vært et engangstilfelle? Kan det være turboen?(Selv om den er ny og kun gått 3000km)

 

Sist men ikke minst, kan jeg ta sjansen på å kjøre med bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde fått tak i en kompresjonstester jeg. Gjorde det på min bil i fjor. Da trodde jeg og at toppakningen kanskje var gått, men da var det tettingene i turbo jeg hadde tatt i er forsøk på å sjekke for falskluft ved bruk av trykkluft..

 

Ihvertfall, har du gåen toppakning og det er revnet mellom en kjølekanal og en sylinder kan du få veske inn i sylindern og veske lar seg som kjent ikke komprimere og da vil du få havari som koster en god del tusenlapper. (knekt råde etc..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ihvertfall, har du gåen toppakning og det er revnet mellom en kjølekanal og en sylinder kan du få veske inn i sylindern og veske lar seg som kjent ikke komprimere og da vil du få havari som koster en god del tusenlapper. (knekt råde etc..)

 

Er klar over det. :o

 

Men hvis det var det som var greien igår da røyutviklingen oppstod, burde det ikke synes på pluggene idag? Den sylinderen hvor kjølevæsken havnet burde vel hatt en mye renere plugg?

Jeg har planer om å ta en kompresjonstest ja, problemet er at mine foreldre er på ferie og kan ikke svippe oppom med kompresjonstesteren, og skal jeg komme meg dit for å hente den, er det en 15 minutts kjøretur. Så da er vi tilbake til spørsmålet om det er trygt å kjøre med bilen et lite stykke? (I og med at symptomene ikke har kommet tilbake når jeg har prøvd å fremprovosere det)

 

Og til slutt, hvis jeg nå får tatt en kompresjonstest, og kompresjonen er lik på alle sylindre, og så høy som den bør være, kan det da enda være topp/toppakning som er problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Og til slutt, hvis jeg nå får tatt en kompresjonstest, og kompresjonen er lik på alle sylindre, og så høy som den bør være, kan det da enda være topp/toppakning som er problemet?

 

I teorien skal det vell ikke kunne være det, siden røyken kom ut via eksosen. Og siden alle sylinderne er tette så må det ha kommet fra et annet sted, muligens turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som vil bli gjort på ett verksted er nok å sette trykk på ekspansjonstanken og så se om trykket synker. For å avsløre en evt. kjølelekkasje. Kan godt være du kan finne utav noe ved å ta en komp test, så ville jo prøvd hvis du har tilgang på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket kompresjonen.

 

Sylinder 1: 10,2 bar

Sylinder 2: 10,5 bar

Sylinder 3: 10,5 bar

Sylinder 4: 10,5 bar

 

Nummer en var 0,3 bar lavere enn de andre, men det er jo godt under 10% forskjell, som er pekefingerregelen.

 

Tok en liten tur for å kjøre bilen varm før kompresjonstesten. Alt gikk som normalt. Temperaturen steg ikke utover det normale, den var ikke annerledes å kjøre. Sjekket alle ting jeg sjekket før idag på nytt(Vann i olje og omvendt, trykk i ekspansjonstanken osv), men alt var greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje eit dumt spm men har du åpent filter/kon. Berre tenkte med den regn mengden som er i bergen om det kan ha komt vaten opp i motor rommet og blitt sugd inn. Vist du kjørte over store dammer da det skjedde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, husker du ikke det fra da du chippet bilen min? :)

Jo, har åpent konfilter. Har tenkt tanken selv, men det regnet ikke igår da episoden inntraff. Og da hadde jeg allerede kjørt fra svartediket til åsane og tilbake til lønborg før det skjedde, på rimelig tørre veier.

 

Men, når toppakning eller topp ryker, pleier ikke det skje mens man gir på? Jeg kjørte rolig fra åsane til løborg, så det var jo en 10 minutts tur,og da det skjedde lå jeg og cruiset i 30 over en hump...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei dessverre:) men meinte du kansje hadde det. Var berre ein tanke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nye understellet er forøvrig på bilen nå, så nå ligger den mer stabilt på veien. Bør nok ha en forstillingskontroll og, men etter det kan vi jo ta noen turer for å sjekke angående pulseringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns berre det er litt løye vist topp eller toppakning skal verre gåen og det ikkje minker på vatnet. Men har jo vert med på at ved små sprikk/ skader i pakning at det kan vere lekasje ved belastning. På ein traktor eg monterte turbo sett på for noken årsiden begynte det og piple vaten rundt toppen mens med kjørte den på testern og justerte pumpa. Skrudde den litt nedatt så den slutta. Har gått sånn siden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har mistanke om toppakningen din er røkke. Skru ut plugene så titt ned på stemplet. Om det er blankt på noen av stemplene tyder det på at toppakningen din er røkke. Håper du finder ut av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns berre det er litt løye vist topp eller toppakning skal verre gåen og det ikkje minker på vatnet. Men har jo vert med på at ved små sprikk/ skader i pakning at det kan vere lekasje ved belastning. På ein traktor eg monterte turbo sett på for noken årsiden begynte det og piple vaten rundt toppen mens med kjørte den på testern og justerte pumpa. Skrudde den litt nedatt så den slutta. Har gått sånn siden:)

 

Ja, det er det jeg syns er rart og. Og hvis det kun skjedde ved mye belastning, skulle det jo ikke skjedd slik det skjedde. Er jo selvfølgelig mulig turboen er problemet da. I likhet med alt annet, kan vel turboer finnes med produksjonsfeil o.l., men at det først kommer til syne nå.

 

Går det an å etterstramme topp-boltene? Eller er ikke dette vits i siden det er strekk-bolter som i teorien etterstrammes av seg selv?

 

Nå som kompresjonen viste seg å være ok, tror jeg at jeg skal tørre å kjøre litt med bilen. Så da kan jeg jo komme meg til et verksted og få de til å måle kjølevæsken for CO. Er det CO i kjølevæsken betyr det problem med topp eller pakning, er det ikke betyr det at disse tingene er ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med bilen til jobb nå ikveld, og det gikk helt fint. Ikveld når jeg skal hjem, tenker jeg å gi litt på når jeg nærmer meg huset, slik at jeg ser om det fremprovoserer noe. Og isåfall er jo veien hjem kort. :)

 

Hvis dagene går og ingenting skjer, bilen fungerer fint, og ikke forbruker hverken olje eller kjølevæske, kan jeg da gå ut ifra at alt er ok? Var lange ventetider på å få verkstedstime rundtom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vei hjem nå kjørte jeg bilen hardt et par ganger etter at motoren var blitt skikkelig varm. Ingen antydning til røyk, ingen dårlig gange, ingen spor av lekasjer da jeg sjekket for det etter å ha kommet hjem.

 

Før idag sjekket jeg turboen for slark, og den var helt fin, akkurat som da jeg monterte den.

 

Kan jeg etterstramme topp-boltene for sikkerhets skyld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppboltene tror jeg du bare skal la være helt ifred. Kompresjonen din er jo riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.