Toppakningbytte, vr6, tilbake fra verksted. Motor som dauer hele tiden.

Anbefalte innlegg

Hadde bilen inne på verksted for litt over 1 uke siden. Toppakningbytte. Det kom på totalt 16.000 kr inkl. bytte av vannpumpe og termostat/termostathus.

 

Etter jeg kom hjem tok jeg turen opp til hytta. Neste dag åpnet jeg panseret for å inspisere. Alt virker normalt, før jeg omsider ser dette:

 

reimspennderdemper1.jpg

 

reimspennderdemper2.jpg

 

Knekt reimspennderdeksel. Dette kan de umulig å unngått å sett når de løsnet bolten i strammeren!

 

I tillegg så dauer motoren 9 av 10 ganger når jeg starter bilen. Før daua den ei gang i blant, men ikke hver eneste gang! (jeg får startet den med å øke turtallet med pedalen).

 

Da jeg kom hjem i dag, slo motoren seg av i det jeg skulle svinge rundt huset. Jeg skjønte ingen ting når rattet ble tungt å svinge, før jeg omsider hørte at motren ikke var i gang (godt lydisolert i bilen).

 

Hva er dette for noe tull? Noen råd før jeg henvender meg til verkstedet om begge sakene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert de har klart å stille inn motoren riktig igjen! Går den rart. eller hører du en annen lyd fra eksosen, enn det det var før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren går fint når jeg kjører normalt, men av og til når jeg starter den, er den som en jojo i tomgangen, opp og ned uten å stabilisere seg.

 

En av disse fire tingene skjer når jeg prøver å starte som normalt:

 

1. Bilen dauer med en gang.

2. Bilen klarer akkurat å holde på turtallet og dauer ikke.

3. Turtallet oppfører seg som en jojo, og går nesten helt ned til det punktet der den dauer, opp til normalt, og ned igjen, osv..

4. Bilen starter, synker nesten ned til punktet hvor den dauer, men stabiliserer seg og ligger stabilt.

 

Som regel alternativ 1 som skjer, mens 2 og 3 av og til tar over.

 

Jeg synes jeg hører en annen lyd fra motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at de har øddelagt pluggledningene eller coil pakka!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som 2 ting.

1. Enten så er lmm defekt/dårlig kontakt. Prøv å rengjøre kontakten der.

2. Defekt lambda sensor.

Koble opp bilen din med vag com, slett feil og prøv igjen.

At de har knekt reimstarammeren er jo helt utrolig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som 2 ting.

1. Enten så er lmm defekt/dårlig kontakt. Prøv å rengjøre kontakten der.

2. Defekt lambda sensor.

Koble opp bilen din med vag com, slett feil og prøv igjen.

At de har knekt reimstarammeren er jo helt utrolig.

 

Men hvis det er et av de to alternativene, hvordan fikk verkstedet det til at det ble slik etter motoren ble skrudd sammen?

 

Hvordan griper jeg problemet ann når det gjelder verkstedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

00553 - MAF Sensor

00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)

00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded (kanskje lmm)

01247 - Activated Charcoal Filter EVAP System Solenoid Valve (N80)

 

I ettertid har bilens tomgangsregulator nå blitt riktig innstillt, men fremdeles har jeg problemer med at motoren slår seg av når den er varm (når jeg prøver å starte bilen, så går turtallet opp og ned uten å stabilisere seg. Og dessverre når den går ned, så når den grensa hvor motoren dauer).

 

Bilen starter 100% fint når motoren er kald, og turtallet er normalt.

 

Har prøvd å rense lmm'en, men det resulterte dessverre i at jeg knakk sensoren (ny bestilt, og derav feilkodene fra vag-com, men feilene med bilen er uansett som før).

 

Har byttet temperatursensoren for kjølevann i termostathuset, og lufttemperaturmåleren som sitter i innsuget.

 

Har søkt etter falsk luft med startgass i slangen som går fra manifolden til bremsekraftforsterkeren, uten resultater.

 

Har forsøkt med originalluftinntakboksen, men da synes jeg tomgangen ble verre enn med det åpnet filteret.

 

I og med at motoren starter fint når den er kald, og kan kjøres med uten problemer, så går jeg vel ut i fra at motorstyreenheten kan lukkes ut av saken?

 

Har nye tennplugger, tennpluggledninger, nytt batteri....

 

Forslag til feilsøking?

 

Hvor mye kan lamba sensoren spille inn på ujevn tomgang når motoren er varm, kontra at den oppfører seg fint når den er kald?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke solenoiden for innsug av bensindamp (fra "charcoal cannister"/ kullfilterbeholder) som "henger" i åpen stilling og suger falsk luft da? Eller kanskje den er defekt? Mener jeg har hørt at disse kan henge seg opp. Ser at du har fått opp noe på denne på Vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.