#1 Skrevet August 20, 2007 Noen som har erfaringer med dette dekket : 205/50R17 93H V-DEKK VIKING SNOWTECH 93H LAMELL (PG) by Conti Koster 940,- pr stk hos megahjul , må være en bra pris VIl dette være ett bra dekk på min Vw Touran? Er dette ett Q merket dekk? Betyr 93 H at det har LoadIndex på 93? Må vel ha over 90 på min Touran? Alle synsinger mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 20, 2007 93H betyr load index på 93 og at dekket er H merket (ikke Q) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 20, 2007 93H betyr load index på 93 og at dekket er H merket (ikke Q) Ok, takk for det. Snakket med en eller annen på megahjul og han sa det var Q merket , så god peiling har de altså NOT Hva er forskjell på H & Q da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 20, 2007 Ingen flere som har erfaringer med Viking Snowtech dekket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 20, 2007 Hvis dekket var Q merket kunne han ikke selge det til deg. Q er merke for godkjent toppfart til dekket. Det må selvfølgelig samsvare med kjøretøyets topphastighet. Q = toppfart på 160km/t H = 210 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 20, 2007 Ok, takk for det. Snakket med en eller annen på megahjul og han sa det var Q merket , så god peiling har de altså NOT Hva er forskjell på H & Q da? H & Q er hastigsmerking. H er vel opptil 210 km/t tror jeg, og Q er opptil 160km/t. Vinterdekk med høyere hastighetsmerking enn Q er som regel laget for "europeiske forhold", mao ikke fullt så myk gummi. De har som regel veldig gode egenskaper på vått føre, men ikke mye å skryte av på snø og is. Unntaket er vel Nokian RSI som har R-merking, dette er veldig bra selv om det er høyere enn Q-merking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 20, 2007 Hvis dekket var Q merket kunne han ikke selge det til deg. Q er merke for godkjent toppfart til dekket. Det må selvfølgelig samsvare med kjøretøyets topphastighet. Q = toppfart på 160km/t H = 210 Dette gjelder ikke i samme grad som for sommerdekk. Personbiler skal kjøre på vinterdekk med minimum Q-merking, men load indexen må være riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 20, 2007 Hva er forskjell på H & Q da? Q= hastighet opp til 160 km/t. Mykt dekk godt egnet for nordiske forhold med snø og is. H= hastighet opp til 210 km/t. Hardere dekk best egnet for kjøring på bare våte veier og litt slapps/sørpe. Noen som var tidligere ut gitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 20, 2007 Takk for svar folkens! Sånn jeg skjønner det bør jeg da gå for ett Q dekk som har mykere gummi til min Touran , da den ikke er 4x4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 20, 2007 Takk for svar folkens! Sånn jeg skjønner det bør jeg da gå for ett Q dekk som har mykere gummi til min Touran , da den ikke er 4x4. Kommer helt ann på hva slags føre du kjører mest på. Mye bare våte veier og lite snø og isføre tilsier at det går greit med et H-merket dekk. Generelt vinterføre er et Q-merket dekk å foretrekke. Har også hørt at et Q-merket dekk kan få bilen til å virke litt "svampete" å kjøre på bar vei. Dette spesielt på litt tyngre biler og dekk med en høyere profil ala 195/65x15. Har ikke du har kjørt med 18" vinter på A4en og dekk i 18" er H eller V-merket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 20, 2007 Kommer helt ann på hva slags føre du kjører mest på. Mye bare våte veier og lite snø og isføre tilsier at det går greit med et H-merket dekk. Generelt vinterføre er et Q-merket dekk å foretrekke. Har også hørt at et Q-merket dekk kan få bilen til å virke litt "svampete" å kjøre på bar vei. Dette spesielt på litt tyngre biler og dekk med en høyere profil ala 195/65x15. Har ikke du har kjørt med 18" vinter på A4en og dekk i 18" er H eller V-merket. Jeg kjørte med V dekk på A4`en , det gikk kjempebra , men det var med quattro dog. Så tror jeg må gå for Q dekk , skal jo komme frem med Touranen også håper jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 21, 2007 Ingen som har erfaringer med dekket (Viking Snowtech ) da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 21, 2007 Tror ikke du skal forvente stort av dette dekket i snøvær, men prisen er vel ikke så gal! Kommer til å selge Dunlop Graspic iår, som ikke blir mye dyrere, og som er svært bra og Q merket! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 21, 2007 Tror ikke du skal forvente stort av dette dekket i snøvær, men prisen er vel ikke så gal! Kommer til å selge Dunlop Graspic iår, som ikke blir mye dyrere, og som er svært bra og Q merket! Gi meg en pris på PM da Jon , på 4 stk Dunlop Graspic 205/50-17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 22, 2007 Gi meg en pris på PM da Jon , på 4 stk Dunlop Graspic 205/50-17 Ikke faar aa vaere frekk eller trenge meg paa, men kunne du sendt meg en PM paa angaaende prisen ogsaa, jeg soeker nemlig samme dimmensjon paa gode vinterdekk Beklager, hvis jeg tok meg til rette i traaden, jeg haaper paa tilgivelse. Fin bil du har faatt deg forresten;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 22, 2007 Ikke tenk på å kjøpe noe høyere en Q, om du ikke vil være mer i grøfta en på vegen Yokohama Ice Guard er uten tvil det beste piggfrie dekket du får. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 25, 2007 megahjul.no har også dette dekket : 205/50R17 93R V-DEKK NOKIAN HAKKAPELIITTA RSI LAMELL 93R (PG) Er dette hakkapellitta dekket alle skryter av? Og hva betyr R (PG)? Edit : Etter å ha sjekket litt selv , fant jeg ut at R = 170 km/t , og PG sannsynligvis betyr at de kan leveres som piggdekk også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...