#1 Skrevet August 21, 2007 Har vann på dieseltanken på min Caravelle 2,5 tdi 1998, og det er såpass mye at bilen stopper hver dag. Fikk råd om å skru ut hele tanken for å tømme den, men det må jo være enklere måter? Er det noen som vet om dreneringstapp som kan ettermonteres på en dieseltank? Da kan en jo tappe av bånnskiten en gang i året. Noen som vet om utsalgsteder for dreneringstapp/skrue etc? Og noen som har erfaring med dette? Mvh. Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 21, 2007 Hva med sånn kondensfjerner sak du heller i tanken? Har du prøvde dette? Kjøpes på bensinstasjoner. (Vet ikke hvordan denne gjør/hvordan den virker). Mulig dette bare går på bensinbiler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 21, 2007 Tror ikke kondensfjerner er tingen når det er så mye vann. Er det ingen mulighet til å åpne tanken i overkant? Hvis der er ei luke på toppen (tror nivåføleren er montert der?) av tanken og pumpe ut alt innhold? Vet ikke helt hvordan det ser ut på denne bilen, men på min er det i alle fall et rundt lokk under trekket i bagasjerommet hvor jeg kan komme til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 21, 2007 Stapp slange ned i tanken å sug den tom med en pumpe ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 21, 2007 det må jo være en grunn til at det samler seg så mye vann i tanken? ville prøvd å finne ut dette. har hatt samme problem med en golf 2 før.. det viste seg at det var rustet et lite hull oppe i påfyllingsrøret tl tanken. da måtte hele tanken ut å sveises. renset da også tanken for mue skit/rustvann.. hadde ingen problemer med den i 2 år etterpå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 21, 2007 det må jo være en grunn til at det samler seg så mye vann i tanken? ville prøvd å finne ut dette. har hatt samme problem med en golf 2 før.. det viste seg at det var rustet et lite hull oppe i påfyllingsrøret tl tanken. da måtte hele tanken ut å sveises. renset da også tanken for mue skit/rustvann.. hadde ingen problemer med den i 2 år etterpå.. Hei! Interessant innlegg. Til en av de øverste: Har helt på nok kondensfjerner til å fjerne et normalt problem. Dette er langt mer omfattende. Det er sikkert mange mulige grunner til kondensproblemet... En annen er at tidligere eier, (kjøpte den i nov. i fjor ) har helt på diesel fra en gammel tank med vann på. Onkelen min gjorde det på en annen bil...han angra på det... Videre hadde ikke tidligere eier skiftet filter på minst et par år... Heller mer til mine teorier da typen var akademiker og teoretiker til tusen, men hadde et par dusin tommeltotter... Dessuten svetta han fælt/nervøs den dagen han solgte bilen. Jøss han visste mer enn han sa... Men er det metallrør påfyllingsrør på en 98 caravelle? Trodde at alt der bare var plastikk! Men nok en gang er det noen som vet om hvor man kan kjøpe en dreneringsplugg? Noen rørleggere som leser dette? Mvh. Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 21, 2007 Kjører gravemaskin daglig, og jeg bruker å drenere tanken så ofte som mulig... 1gang pr dag minst. Men ved mye vann så er faren for "dieseldyr" ganske stor (organisme som overlever i diesel/vann blanding)' Dette fikk jeg på maskina for et par-tre mnd siden..... grunnet store mengder vann i en dieseltank. kan ses ved at dieselen er blitt hvit aktig, og dette fører til at filter tettes. Dette er et helvette å få på tanken, nesten umulig å få bort. Tror kansje jeg har blitt fri de på maskina nå.... Aner ikke hvordan det er gjort på caravelle, men du kan jo montere en tappekran på slangen mellom tanken og pumpa (hvis det er slange da?) Jeg tappa dieselen av passaten ved å ta av slangen på pumpa...... funka greit det Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 21, 2007 Jeg fikset samme problemet på en Golf 1 diesel som min søster eide. På den bilen var det tappeplugg på diesel-filteret i det minste, men det hjalp ikke mye. (den bilen hadde rusthull i toppen av tanken). Jeg ville forsøkt å koble fra slanger på tanken og få tømt den denne veien. Som regel er tilførselen montert helt i bunnen av tanken, dermed bør du få ut det meste av vann. Alt du får ut, bør selvfølgelig kasseres. Når tanken er tømt bør du skifte diesel-filteret samtidig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 22, 2007 Kom med flere forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 22, 2007 Ikke sikker på om tanken faktisk blir HELT tom, men om du tar av returslangen til diesel foran på filteret eller på pumpa, evt. ei av dysene og legger den ned i et oppsamlingskar/kanne, starter motoren og lar den gå til den stopper ( dieseltom ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 22, 2007 vet ikke på såpass nye biler, men bl.a. ¨på golf 2 er det et stort hull oppå når man tar ut målern i bagasjerommet. Samme på gamle passater. Gjorde det når jeg fylte masse bensin i svima en sen vinterkveld for noen år siden: flau : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 23, 2007 Finner du ingen tappeplugg eller skjøt på røret som kan skrus opp for å lage hevert så: Kjøp en simpel pumpe med plastimpeller (ikke metall, unngå gnister, etc), feks slik som kobles til drill. Parker bilen skrått mot tankpåfylling, slik at nærmest deg er dypest i tanken, stikk nedi slange og pump opp. Evt får du tappet den på annet vis men er redd for at det er noe i bunnen så er samme metode fin. Forøvrig, du sier ikke noe om hvor mye vann det er på tanken. For uten dieseldyr, tett filter, dårlig gange etc: Kommer det plutselig inn mye vann i dieselslangen mens motor går risikerer du hydrostatisk lås. Altså at det plutselig sprøytes inn så mye vann at det ikke lar seg komprimere - men at noe havarerer (stempler,lagre, toppakning, veiv, el) Har hørt om dette før på biler som har lekt seg i flomvann. Eier har fjernet vannet i coupeen, men det kom også vann i tanken...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 23, 2007 Bare en liten tank(e) fra meg anngående vannet. Kan jo tenkes at forrige eiger kjørte bilen på diesel som ikke kom fra en vanlig pumpe for å si det sånn. At han feks hadde en tank i hagen med diesel som han hadde skaffet. Kjenner en som hadde en sånn tank, og han fikk vann i dieseltanken på bilen, så han måtte ha mye diesel på tanken, eller så stoppet den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 24, 2007 Ja det er det som er problemet med å kjøpe brukt... man veit ikke forhistorien på alt. Og skjulte feil holder ofte selger kjeft med. Men nå er jeg på sporet av en tappeplugg. Når det har ordnsæ skal jeg legge inn en oppsumering. Takk for alle gode råd så langt. Mvh. Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 26, 2007 skru av bunn tappe skruen... tøm tanken... fyll påkun kondensfjerner... la stå i noen dager, så skjyll i gjennom med vannfri diesel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...