#1 Skrevet August 21, 2007 Vurderer å kjøpe en 86 mod 16V, men den har bikket 250.000 km (snart 270 km) Så på den i dag, og det meste såg greit ut, den har nylig vært rustsveiset litt her og der, og den virker å være i teknisk bra stand. Men den har som sagt rullet en del, og det viser ihvertfall i form av en del våt olje på utsiden topp/blokk. Regner også med at diverse innvendig begynner å bli slitt. Vurderer å skifte topp-pakning og reg.reim/strammehjul om jeg skulle kjøpe den. Så til spørsmålet: Hva vil være naturlig å skifte med det samme om man skulle skifte topp-pakning på en 16V (KR) motor som har gått såpass langt? Ventiltettninger o.l.?? Bil/motor skal "bare" holde de neste fire årene, etter det ville motoren gjennomgå full overhaling med boring til 1.9 osv. (om jeg gjør det slik jeg tenker nå om fire år da...hehe: rolleyes ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 21, 2007 Vurderer å kjøpe en 86 mod 16V, men den har bikket 250.000 km (snart 270 km) Så på den i dag, og det meste såg greit ut, den har nylig vært rustsveiset litt her og der, og den virker å være i teknisk bra stand. Men den har som sagt rullet en del, og det viser ihvertfall i form av en del våt olje på utsiden topp/blokk. Regner også med at diverse innvendig begynner å bli slitt. Vurderer å skifte topp-pakning og reg.reim/strammehjul om jeg skulle kjøpe den. Så til spørsmålet: Hva vil være naturlig å skifte med det samme om man skulle skifte topp-pakning på en 16V (KR) motor som har gått såpass langt? Ventiltettninger o.l.?? Bil/motor skal "bare" holde de neste fire årene, etter det ville motoren gjennomgå full overhaling med boring til 1.9 osv. (om jeg gjør det slik jeg tenker nå om fire år da...hehe: rolleyes ) råde og veivlagre kan være greit, for slikt havari koster.. så er det evnt stempler, tettningsringene til veiva/blokka og generelt pakninger.. toppen så er det ventiltetninger (med mindre ventilene ikke lukker helt så sliping av dem og seter) topppakning som du sa, og kanskje ventilløfterne.. om den tikker.. men råde/veivlagre koster ikke alle verden så det kan du jo vurdere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 21, 2007 Bytter du toppakning så slipe du topp, ventiler, bytter ventiltetninger i samme slengen. Alt du trenger av deler følger faktisk med i slipesettet. Veiv- råde-lager og stempelringer er for så vidt også fort gjort å bytte. Løftere kjøper du billig på ebay så bytt dem i samme slengen. Er de øvrige delene i motoren i bra stand ellers så har du en motor som er klar for nye 250k. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 21, 2007 Takk for svar fra begge to! Kan hende det er like greit og bytte alt sammen med en gang da, så er det gjort. Vi kan jo diskutere dette videre i morgen, Sverre! Du var vel klar for en ny økt og ny girkasse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 21, 2007 Sendte deg en sms i sted. Kl 5? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...