Anbefalte innlegg

Hei.

skal ha ett oljeskift på bilen min i nermeste framtid, hvilken olje kjøper jeg og hvor?

hvor mange Liter? 1.9tdi PD.

Sikkert dumt spørsmål men søkefunksjonen funka ikke akkurat nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Hva med å gå inn på sponsoren vår sin side: http://www.oljelageret.no/shop/osc/?language=no

Jeg har brukt olje derfra på de to siste oljeskift, får longlife til langt under det shell sin olje koster. Skifter oljen litt oftere en loglife servicen tilsier, ca 15000 km.

 

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm ja, veit om en i nærheten av meg som selger agip olje, tror jeg stikker innom han idag. men er det 10w40 min motor skal ha?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og hvor mange liter?;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge VAG bør du bruke en olje med VW 505.01 (eller VW 507.00 som er en nyere spec) merking til vanlige oljeskiftintervall på din PD. Se i instruksjonsboken.

SAE graderingen er gjerne 5W-40 for VW 505.01 oljer og 5W-30 for VW 507.00 oljer.

4 liter hvis jeg husker rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faren min har ein -00 Passat Tdi,og bruker 507.00

Han skal i følge oljelageret.no bruke 4 liter med filter.

 

Kjøpte 2 x 4 liter fra oljelageret 5W-30,og skal skifte på -03 A6`en min i dag(MultiTronic - PD).

Eg skal visst smekke inn 3.5 liter med filter,men dette tar eg og sjekker i ElsaWin også.

Veit ikkje kofor motoren min skal ha mindre olje,men filtersystemet er ikkje likt på de bilene.

 

Olja eg kjøpte:

http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=35&products_id=202

 

 

Ha ein fin dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for info:) da får jeg handla inn litt olje på vei hjem i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg var på møller sa de at jeg MÅTTE bruke pumpedyse olje... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aldri hørt om pumpedyseolje før:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg var på møller sa de at jeg MÅTTE bruke pumpedyse olje... : klø :

PD olje = VW 505.01 og/eller VW 507.00 (enkelte motorer f.eks. PD R5 og V10 TDI bør ha VW 506.01).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD olje = VW 505.01 og/eller VW 507.00

 

Aha.. :P: haha :: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha.. :P: haha :: dum :

 

Gamle pumpedysemotorer uten longlifeservice SKAL kun ha olje som tilfredstiller 505.01

507.00 oljen er for biler med longlife intervall.

Eg har sett resultatet av feil olje på gamle pd motorer og det er ganske dyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min indikerer rundt 15k, var brukt long life helt frem til di 2 siste servicene.

Noen sp.

1.Jeg kal bytte olje på min pd 130, så jeg lurer bare på om hva jeg skal bruke? longlife eller vanlig? kode?

2.Ser at det er noen som sier 15 000km på longlife? er ikke det vanlig intervall ?

3.Er det innsatsfilter som brukes i oljefilteret ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min indikerer rundt 15k, var brukt long life helt frem til di 2 siste servicene.

Noen sp.

1.Jeg kal bytte olje på min pd 130, så jeg lurer bare på om hva jeg skal bruke? longlife eller vanlig? kode?

2.Ser at det er noen som sier 15 000km på longlife? er ikke det vanlig intervall ?

3.Er det innsatsfilter som brukes i oljefilteret ?

 

1. Kommer ann på hva instrumentet er kodet til. Antakelig er det nå kodet til tid/km avhengig service.

 

2. Longlife intervallet er fra 15 til max 30k avhengig av kjørestil, klima o.l. dette regner bilen ut selv ved hjelp av div. følere og sensorer.

 

3. Ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 7500km på olja, bruker da Mobil 1 sin 5w30 ESP. Dette skall vell være en vellegnet olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Kommer ann på hva instrumentet er kodet til. Antakelig er det nå kodet til tid/km avhengig service.

 

2. Longlife intervallet er fra 15 til max 30k avhengig av kjørestil, klima o.l. dette regner bilen ut selv ved hjelp av div. følere og sensorer.

 

3. Ja

 

 

Så man skal bare følge intervallene på bilen.Trodde egentlig at jeg skulle bytte olje på hver 15 jeg. Men ser i serviceboken at den skal inn på 30. Er ikke det lenge på en olje?? Ikke vant til sånne intervaller jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD olje = VW 505.01 og/eller VW 507.00 (enkelte motorer f.eks. PD R5 og V10 TDI bør ha VW 506.01).

 

Nå kjører jeg på 505.00 olje. Bør jeg bytte? Longlife er bare tull, jeg bruker 5-40 fullsyntet fra Mobil1. Skifter når oljen begynner å bli grumsete. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte AGIP Fullsyntetisk 10w 40 på min, max 15000 km intervall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så man skal bare følge intervallene på bilen.Trodde egentlig at jeg skulle bytte olje på hver 15 jeg. Men ser i serviceboken at den skal inn på 30. Er ikke det lenge på en olje?? Ikke vant til sånne intervaller jeg:)

 

Så sant instrumentet i bilen er kodet til longlifeintervall, sier den ifra selv da den skal ha service. Hvis ikke skal du skifte olje på max 15 000 km og ha stor service hver 30 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om bilen selv sier når den skal inn, så går den på longlife ?

Sier den ikke i fra om den kjører på vanlig 12mnd 10-15k intervall ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om bilen selv sier når den skal inn, så går den på longlife ?

Sier den ikke i fra om den kjører på vanlig 12mnd 10-15k intervall ?

 

Ehrm...jo. Utrykte meg visst litt uklart der ja.

 

Forskjellen blir altså antall kjørte km eller antall dager mellom hver gang bilen varsler om service.

 

De fleste med "vanlig" bruk av bilen i norske forhold ender opp med ca 22 000 km på longlifeintervall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe olje her om dagen. Syntes min 2004 1,9Tdi bruker en del olje.

Men kjøpte ihvertfall olje på shell. Men de hadde da ikke noe som het 505 eller 507. Den jeg fikk tak i står det VW 5o3, 5o6, 5o6,5. Der står det da LONGLIFE 2. Er dette helt gal olje??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags oljespesifikasjon din motor skal ha står i serviceheftet ditt. Står det 507.00 der, SKAL det også stå det bak på oljekanna. Hvis det ikke gjør det kan du kalle det feil olje ja.

 

Spørsmålet er altså i første omgang: Skal din motor ha 507.00 ?

 

En annen ting. Shell har ei olje som er merket VX. Den går på ALLE, bortsett fra nye R5 motorer. ( Touareg, Phaeton, Transporter T5 f.eks )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe olje her om dagen. Syntes min 2004 1,9Tdi bruker en del olje.

Men kjøpte ihvertfall olje på shell. Men de hadde da ikke noe som het 505 eller 507. Den jeg fikk tak i står det VW 5o3, 5o6, 5o6,5. Der står det da LONGLIFE 2. Er dette helt gal olje??

 

Lurer du på riktig olje. Spør Tore Nilsen på oljelageret.no,.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags oljespesifikasjon din motor skal ha står i serviceheftet ditt. Står det 507.00 der, SKAL det også stå det bak på oljekanna. Hvis det ikke gjør det kan du kalle det feil olje ja.

 

Spørsmålet er altså i første omgang: Skal din motor ha 507.00 ?

 

En annen ting. Shell har ei olje som er merket VX. Den går på ALLE, bortsett fra nye R5 motorer. ( Touareg, Phaeton, Transporter T5 f.eks )

 

I instuksjonsboka står det 506.1.Men om det er den oljen som er på bilen nå er jo vanskelig å si.

Det er jo ett tall som jeg aldri har sett noen har skrivi om her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.