#1 Skrevet August 23, 2007 Vet ikke om det er rette stedet å plassere tråden men admin får heller flytte den hvis det er feil ! Har gått og grubla over en ting i noen dager nå.. De beste dekkene skal i følge mange sitte foran det er jeg klar over. MEN hvis man har Quattro og vil ha det mest mulig morro på vintern, hvor skal da de beste dekkene sitte? Hvor skal de beste/dårligste dekkene sitte for at man lettere skal få bilen ut i sladd? Er det noe forskjell på dette overhode hvor man plasserer dekkene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 23, 2007 Bør vel sitte foran for å unngå så mye understyring som overhode mulig..Er jo ikke noe ukjent problem at audiene er litt understyrte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 23, 2007 Ifølge BT skal de beste dekkene bak for å hindre sladd, så i ditt tilfelle skal de foran;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 23, 2007 Ja, for å vifte med rumpa bør jo bakhjula være de mest slitte, det sier seg jo selv. Man bør vite hva man driver med da, for dette innbyr jo også til ufrivillig rumpesleng, og det er ikke særlig behagelig, siden det gjerne skjer fullstendig uten forvarsel. Jeg opplevde dette selv med min første quattro for mange år siden. Der hendte det et par ganger at jeg, uten forvarsel, sto med nesa mot trafikken i et par rundkjøringer. Dette skjedde i krypfart, som man ofte har i rundkjøringer. Etter at jeg fikk nye dekk på bilen, opplevde jeg det aldri igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 23, 2007 det siste man vil er jo mindre grep forran:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 23, 2007 For jeg tenker på, ved stillestående på is og man gir gass vil jo bakhjula ta best hvis disse dekkene også er de beste? Dermed lettere at rompa vil vifte litt? Men som du sier, kjedelig og ende feil vei i alle rundtkjøringer;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 23, 2007 Jeg hadde elendige pigghjul på compen i vinter (værst bak) og da lå jeg bare og kontrollerte kontra på kontra til jeg følte at jeg ville kjøre bent fram (en liten stund) Nei nå ble jeg quattro+snø kåt gitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 23, 2007 For jeg tenker på, ved stillestående på is og man gir gass vil jo bakhjula ta best hvis disse dekkene også er de beste? Dermed lettere at rompa vil vifte litt? Men som du sier, kjedelig og ende feil vei i alle rundtkjøringer;) Hmmmm....ikke helt enig der gitt. Hvis du faktisk har grep vil den jo ikke sladde. Er jo nettopp når grepet forsvinner at det sladder. Sladde med en quattro handler også MYE om å flytte tyngdepunktet på bilen ved kjøremåten. Dvs. inn mot svingen har man et litt for lavt gir/mye turtall, begynner å styre ( rolig svinging eller mister forhjulene feste ) samtidig som man slipper gassen et øyeblikk. Det medfører at tyngdepunktet flyttes fremover, hjulene bremses litt ( motorbrems ) og bakenden sklir ut i sladd. Denne regulerer man så med gasspedalen gjennom svingen. Krever mye øvelse for å time riktig, fartstilpasning osv.. men korrekt utført beveger du rattet meget lite ( under en hel runde ) og har derfor hele veien kontroll på hvor forhjulene peker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 23, 2007 Sant det du sier bent. Har også merket med 90en at det ikke bare er å gi flatt jern i svinger og få den ut i sladd uten å "slakke på" og få bilen litt på gli før gasspådraget skal komme. Nå har han S3, og haldex når jeg ser etter. Annerledes fordeling der. Sikkert mange teorier der også, men jeg skal ikke komme med noen! hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 23, 2007 Har aldri skjønt dette med beste dekka bak??? Får du en sladd, så har du en sjans til rette den opp..... Mye værre å ha dårlig bremse/styre effekt.... Bedre å snurre i en rundkjøring enn å gå med fronten rett i kantsteinene.... Sellfølgelig er det ubehagelig når rompa slipper i en sving, men det er bedre en at fronten ikk ehar styring.... Dette er selfølgelig mine meninger, men på mine biler havner alltid de beste dekka forran 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 24, 2007 Når ræva kommer på en S4 så kommer'n.. Særlig med vinterdekk på varm vår-asfalt.. Spilte i hvertfall ingen rolle om de gode stod foran eller bak i det tilfellet, men heretter setter jeg de beste bak okkesom! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 24, 2007 Har aldri skjønt dette med beste dekka bak???Får du en sladd, så har du en sjans til rette den opp..... Mye værre å ha dårlig bremse/styre effekt.... Bedre å snurre i en rundkjøring enn å gå med fronten rett i kantsteinene.... Sellfølgelig er det ubehagelig når rompa slipper i en sving, men det er bedre en at fronten ikk ehar styring.... Dette er selfølgelig mine meninger, men på mine biler havner alltid de beste dekka forran Må bare si meg helt enig i dette inlegget, det verste jeg vet er å miste kontrollen på fronten på bilen, en sladd kan jeg alltids kontrollere. Og ikke minst lettere å ha det litt gøy i rundkjøringer osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 24, 2007 Ved plutselige unnamanøvre, brå oppbremsinger o.l. kan det være forskjellen mellom kollisjon og ikke, evt mellom liv og død. Man trenger ikke godt grep bak i slike situasjoner. Så helt klart, man bør prioritere best grep foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 24, 2007 nei har ikke helt forstått dette dekk butikken og folk sier best bakk. men jeg har altid hatt di beste fåran hørte dem prate med hening og petter solberg på p4 og dem sa også helt klart d beste dekka skal være fåran. og dem burda da vite hva dem snakker ti. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 24, 2007 nei har ikke helt forstått dette dekk butikken og folk sier best bakk. men jeg har altid hatt di beste fåran hørte dem prate med hening og petter solberg på p4 og dem sa også helt klart d beste dekka skal være fåran. og dem burda da vite hva dem snakker ti. Nå er vel ikke Solberg brødrene gjennomsnittsbilister, men grunnen til at de beste dekkene anbefales bak er så enkel som at ved en panikkbrems så går bilen rett frem. Liker selv å kjøre litt breit av og til, men det er ikke tøft når du møter ei snurrende tante Olga uten kontroll. Opplevde selv nå i sommer under et krafti regnskyll ei gammal merce som kom baklengs forbi meg på motorveien, og jeg holdt 80 km når det skjedde. Den bilen snurret, var først i autovernet på venstre side,passerte meg baklengs før den traff autovernet på høyre side. Stoppet selvfølgelig for å se hvordan det gikk med folka i bilen, og etter at det var avklart tok jeg en titt på dekkene.... blankslitt bak, ok foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 24, 2007 tror vel disse gutta vet hva de snakker om.. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=172172 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 24, 2007 Dette har vel vært en diskusjon så lenge jeg kan huske. Men klarer du å styre inn en sladd så hadde jeg definitivt satt de beste foran da 70% ish av bremsekrafta ligger på forhjula og at glipper det bak har ikke så mye å si, det viktigste er å stoppe. Og ved normal kjøring er vel understyring et større problem enn overstyring på biler med fwd, hvert fall vinterstid. "Han mener mye av årsaken til at bilen slår ut også skyldes føreren." fra artikkelen til trond kenneth her... Med andre ord, sett de beste bak på kona sin bil og gjør som du vil på din En annen ting... bekkevold er nok ikke så sinnsykt kompetent innen for temaet som det de prøver å få frem. Det at han er ingeniør og fagredaktør innen for teknisk ukeblad er ikke kjempe relevant, men er jo typisk media å prøve seg på å få det til å se positivt ut likevel. Kan heller ikke huske å ha sett noe særlig mange bil relaterte artikler i teknisk ukeblad akkurat, mer lik null. Dette er min mening hvert fall, folk kan jo gjøre som de vil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 24, 2007 Er en evig diskusjon ja, husker det sto om dette som Trond sier her i papirutgaven av VG også. Jeg hadde faktisk han Stein Bekkevold som foreleser den perioden dette var et tema i VG. Han kom med en god forklaring på hvorfor han sa dette når et stort flertall sier det omvendte men husker desverre ikke en tøddel av dette.. Var sent på dagen, motvind nedoverbakke osv:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 24, 2007 Jeg er fremdeles av den oppfatningen at man egentlig bør ha de beste dekkene bak, selv om jeg ikke nødvendigvis følger den regelen selv. Man kan tenke på det på denne måten: Uansett hvor bra eller dårlige dekk du har foran, så vil man sannsynligvis kjøre etter forholdene. Dvs. at hvis du har slitne dekk foran så tilpasser du farten etter det dårligere grepet du har, og motsatt med bra dekk. Med andre ord, har du dårligere dekk foran, og du kjenner at de ikke har så bra grep som det nye dekk har, så vil du automatisk holde en lavere hastighet. Man lærer seg ganske fort hvor man har grensene for dekkenes grep. Hvis du derimot har de bra dekkene foran, og de slitne dekkene bak, så vil du jo tro at du har bra grep hele veien siden styre- og bremseresponsen er bedre, og dermed holde en høyere hastighet. Dermed kan du få noen plustelige overraskelser når bakdekkene slipper, siden de har mindre grep enn de som sitter foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 24, 2007 Per Henrik: Okey, greit, jeg skal innrømme at jeg har fått det litt gjennom tåteflaska at de bra dekka skal foran da både fattern og onkel har vært ambulansesjåfører og fattern har i tillegg jobba i falken. Men jeg prøver likevel å være litt kritisk til det. Men det du sier er jo ikke en kjempebra argumentasjon for de beste bak. Du sier at du kjører etter forholda og at "styre- og bremseresponsen er bedre" er en negativ ting siden det kommer på bekostning av litt glattere bakbein. Men kjører du sånn at ræva kommer så kjører du for fort og ikke etter forholda. Ta tilfellene av vannplaning i en sving eller nedoverbakke hvor du må bremse for å ikke treffe bilen foran... hva er best? Med de dårlige foran kommer du mest sannsyling til å få bulk, mens med de bra foran så har du en sjanse. Ræva kommer ikke så lett som det mange tror hvis de har kjørt litt bil, det er ikke det som er problemet. Tilfeller hvor bremsing og styreegenskaper er kritisk skjer langt flere ganger enn at ræva er ute å sklir i veien. Du kan ikke forutse at bilen foran plutselig bremser eller en unge spretter ut i veien, men du kan mer eller mindre forutse at ræva muligens har lyst på en aketur Du sier også at hvis du har de dårligere dekka foran så kjører du roligere... vel, det har jo ikke no med dekka å gjøre, det har noe med sjåføren å gjøre. Og når alt kommer til alt så har det ikke noe å si hvor rolig du kjører når du først begynner å skli. Høres kommentaren "For en gang skyld da jeg kjørte rolig så smalt det vettø, sinnsykt typisk" kjent ut for noen her? Spørsmålet er da, kjørte de rolig nok? og svaret er nei! Må si det egentlig er ganske vanskelig å forklare hvorfor det er best å ha de beste hjula foran på bilen hvis du er en oppegående sjåfør og ikke en mann med hatt og kan styre bilen om du skulle begynne å skli eller komme i kjedelige situasjoner. Mener at NAF hadde også en test om det her og kom til samme konklusjon, beste dekka foran, men hjelper ikke no når jeg ikke har no link. Men ville hvert fall ikke hørt så mye på VG, medier har det med å vri på sannheten og gjøre dårlige tester. Skulle man ha levert en seriøs rapport om temaet så hadde man vel fått sparken for å referere til VG eller andre aviser. Per henrik, det her er absolutt ikke noe angrep eller kritikk mot deg. Prøver bare å fortelle folk generelt som er tilhenger av bra dekka bak at det ikke er no smart løsning Men dette har som sagt vært en evig diskusjon så det er vel ganske dumt av meg å tro at jeg klarer å forklare folk at det ikke er smart å ha dårlige hjul foran. Men kjører du bare rolig nok så vil det i de fleste tilfeller ha minimalt å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 24, 2007 Hva med å bytte alle 4 dekka og ha de like.. ræva kommer uansett den om du har gode eller dårlige dekk.. spørs bare hvor hardt du satser.. Dekk er sikkerhet, kunne aldri falt meg inn å satt på 2 gode og 2 dårlige dekk på bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 24, 2007 Og bare for å skyte inn her jeg skal heller ikke frem til at jeg har 2 dårlige og 2 gode dekk bare så det er sagt! Jeg har 4 så og si nye dekk. Følte bare at jeg måtte få ut litt av tankegangen min, noe det tydeligvis er delte meninger om, så da var det ikke helt feil av meg og gruble litt på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 24, 2007 Hvordan slites to og to dekk på en quattro da? Burde ikke alle fire slites samtidig? Har selv erfart understyring i lav fart på glattføre med piggfri, men dette var FWD. Endte ikke så godt kan man si. Aldri mer piggfritt her hvertfall, investerer GLATT (ordlek ) i nye kalosjer med pigg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 24, 2007 Hvordan slites to og to dekk på en quattro da? Burde ikke alle fire slites samtidig? Har selv erfart understyring i lav fart på glattføre med piggfri, men dette var FWD. Endte ikke så godt kan man si. Aldri mer piggfritt her hvertfall, investerer GLATT (ordlek ) i nye kalosjer med pigg. Feil spissing, lavt dekktrykk osv forekommer også på quattro;) Så dekk kan absolutt feil slites på quattro:) erfaring.... kjørte fjor vinteren med dårlige bakdekk på passaten..... Samboern kjørte til og fra jobb hver dag(4mil en vei) hele vintern..... gikk meget bra:) Jeg hadde et par situasjoner der rompa kom ut...(er av typen som liker en sladd, så det ble et par provoserte kontra:D).. hadde dårlig dekka stått fram da, så hadde det blitt grøfta Men blir nye i år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 24, 2007 Klart det er ikke smart å kjøre med dårlige hjul uansett, fire gode dekk er det beste. Men en form for forskjell har en tendens til å komme. Snodig nok skjer det her ofte litt fortere for meg enn for enkelte andre.... Vel har hvert fall fått utrykt min mening mer enn nok nå, så jeg burde vel strengt tatt holde kjeft nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...