Best hjul fremme eller bak? Stikkord, Sladd-Quattro !

Anbefalte innlegg

Dette er diskutert tidligre også, og vi kan vel trygt si at det er delte meninger om dette. Hvordan det er på 4wd skal ikke jeg legge meg oppi, da jeg ikke har kjørt det enda (har ikke behov for det.... :P )

 

Men derimot på fwd så er jeg 100% enig med Per Henrik. En vil automatisk avpasse farten etter de tilbakemeldingene bilen gir deg.

 

eks: Før jeg byttet til 4 nye, gode pigg-dekk på stasjons-vogna (Golf 3), så hadde jeg 2 dekk med mye mønster i, og 2 som nærmet seg utslitt. Dårlige dekk (merke) selv om 2 hadde mye mønster. Så når da 2 av de var på grensen til utslitt, sier det seg selv at å komme frem var ikke alltid like lett. Helt på slutten av vinteren ble det så galt at jeg bestemmte meg for å bytte om litt, og satte de gode forran, og slitte dekk bak. Endte med en knust baklykt og noen solide riper i lakken på fangeren bak......

 

eks2: Hadde en bilist kommet rundt 10 sekunder tidligere når jeg hadde de beste vinterdekka fremme på gti'n her en vinter, hadde nok bilen blitt knust. Hadde muligens tatt kvelden jeg også, da jeg hadde fått den andre bilisten rett i sida på gti'n.

 

Min konklusjon: Beste dekka bak, uten tvil. Så kjører jeg heller så sakte som jeg trenger for å klare å stoppe/svinge.

 

Greit nok at en klarer å kontrollere en sladd. Er ikke noe problem det. Var derfor det gikk godt med meg, kona og bilen da gti'n slapp på ræva midt i en sving (se eks 2). Men det er ikke alltid nok at en er så god sjåfør at en klarer å kontrollere en sladd. Det finnes andre bilister på veien også, som muligens ikke er like gode, i tillegg så har vi et annet problem, det er en del smale veier i norge. Og OM det skulle slippe bak midt i en sving på en smal vei + møtende bil, hva da........? Kansje ikke nok tid til å rette opp igjen........? Var dette som skjedde i mitt tilfelle, og jeg fikk noe å tenke på. Som sagt, gti'n lever enda KUN fordi den andre bilisten ikke kom imot da jeg "låg bredt".

 

For min del så blir det sånn:

 

Det viktigste er å UNNGÅ en sladd.

 

Sladde får en nå til uansett på vinteren.

 

Edit: Mangen som er uenig med meg ang. dekkvalg, men jeg tviler litt på at det kun er snakk om flaks at jeg har hatt lappen i 13 år og har fremdeles tilgode å drite meg ut på vinteren. Ikke en -1- eneste bulk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med den vekta en Audi som regel har på forakselen så slites jo framdekka fortere enn de bak, quattro eller ikke, så det lønner seg å bytte på foran/bak litt av og til hvis man vil utnytte dekka mest mulig. Uansett så har jeg som standpunkt beste dekka foran. Kan ikke si at jeg har vært utsatt for ufrivilige sladder noen gang : klø : Men.. Det har vel kanskje med kjørestilen å gjøre : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde dårlige dekk forann og gode bak denne våren. jeg klarte å kjøre ut da... til og med tørt føre, og alt litt fort inn i svingen. understyrte rett ut på jordet.

Nå sitter de dårlige bak, understyrer sjelden, da skal jeg ta i en god del. Men utrolig morro på vått føre da...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte visst ikke holde kjeft likevel, selv om jeg sikkert burde :)

 

Freddy, bare lurer på et par ting :)

 

Med andre ord så er det umulig å kjøre bakhjulsdreven bil på glatta i Norge uten å smelle en eller annen gang?

Hvis det er glatt så kan det holde med å gire ned i en sving så kommer stjerten seilende :)

 

Skal vel innrømme at det kanskje er en smaks sak, og ikke minst hva du er vant med. Er vel en grunn til at det er så mange som ikke takler å kjøre bakhjulstrekk på vintern, samma hvor lenge de har hatt lappen.

 

Men det jeg lurer på er, synes du at du kjørte under forholda da du viste du hadde dårlige dekk bak? Tror du ikke at du egentlig burde ha klart å unngå det? Må du virkelig ha noe "som sier ifra" om at det her går litt fort, som f.eks. at forhjula glepper? Og kan du da virkelig si at det at du har hatt lappen i 13 år beskriver dine ferdigheter som sjåfør?

 

Men en ting skal du ha, det beste er så klart å unngå sladd. Men klarer du det og har det bestehjula foran så tror jeg fortsatt det er en bedre løsning enn beste bak. Er det ene paret vanvittig dårlig så må du kjøre som det også.

 

For en liten stund siden var jeg den heldige vinner av å måtte kjøre hjem en bmw x3 med sommerhjul på en vei med litt fryst regn siden eieren ikke ville... Var ikke noe problem det, fikk feste nok, men jeg kjørte jo så klart ikke som om jeg skulle hatt vinterhjul heller. Og det er det som er hele poenget, de som ikke skjønner det burde vel strengt tatt la bilen stå uansett hvor lenge de har hatt lappen :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte visst ikke holde kjeft likevel, selv om jeg sikkert burde :)

 

Freddy, bare lurer på et par ting :)

 

Med andre ord så er det umulig å kjøre bakhjulsdreven bil på glatta i Norge uten å smelle en eller annen gang?

Hvis det er glatt så kan det holde med å gire ned i en sving så kommer stjerten seilende :)

 

Vet ikke helt hva du mener med dette, men di 5 første årene mine med lappen, så kjørte jeg bakhjulstrekker. Gikk godt det også. Men har jeg sagt noe om at det er umulig å kjøre bakhjulstrekker uten å smelle......? Eneste jeg har prøvd å få frem er at jeg velger å "sikre" (på beste vis) feste bak, og så avpasser jeg heller farten. Har prøvd motsatt (beste dekk fremme), og det holdt på å gå galt. Ikke sagt noe annet. ;)

 

Men det jeg lurer på er, synes du at du kjørte under forholda da du viste du hadde dårlige dekk bak? Tror du ikke at du egentlig burde ha klart å unngå det? Må du virkelig ha noe "som sier ifra" om at det her går litt fort, som f.eks. at forhjula glepper? Og kan du da virkelig si at det at du har hatt lappen i 13 år beskriver dine ferdigheter som sjåfør?

 

Ja, jeg mener jeg kjørte etter forholda, men når differansen på dekka blir så stor som den var da er det ikke bra. Gjorde dette 1 gang, aldri mer. Tror du misforstår meg litt på en måte, jeg trenger ikke noe som "sier ifra". Så langt strekker ikke jeg strikken på glatta. Det jeg mener med å ha di beste dekka bak, da avpasser en farten utifra festet fremme, og da bør en jo ha bedre feste bak. Skjønner?

13 år med lappen (skadefritt på vinteren): Her mener jeg ingenting om mine ferdigheter. Bare at en kan bruke hodet litt også. Jeg står heller i ferje-køen å venter 10 minutt der, i stedet for å "vente" hjemme, for så å måtte kjøre "på grensa". Mente ingenting om kjøre-ferdighetene, men om fornuften.

 

Men en ting skal du ha, det beste er så klart å unngå sladd. Men klarer du det og har det bestehjula foran så tror jeg fortsatt det er en bedre løsning enn beste bak. Er det ene paret vanvittig dårlig så må du kjøre som det også.

 

Klart det at OM en klarer å unngå sladd, selv med dårlige dekk bak er jo det bedre. :)

 

Men må er det vel som med alt annet, du har dine synspunkter, jeg har mine. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å ha de beste dekkene bak, er at siden fordekkene slites mest, vil forskjellen i mønsterdybde bare bli større og større. Bytter man derimot bakdekkene frem ettersom fordekkene blir mer nedslitt enn bakdekkene, sikrer man jevn slitasje på alle fire hjul, og så får man heller bytte ut ALLE 4 dekk FØR de når minste lovlige grense. Jeg kjører nå med dekk som er rett over lovlig grense, og det er jo livsfarlig å kjøre med på våt vei. Kjører selvfølgelig deretter, for vil vente med å bytte dekk til jeg setter på vinterhjulene. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at de beste dekka skal være bak, er som Per Henrik sier at du merker lettere om grepet er litt dårlig framme, og du kan avpasse farten etter det. Når ræva på bilen kommer skjer det ofte uten noen form for advarsel. Skjønner at det mange "supersjåfører" her som tror de er på nivå med Solberg etter 5 år med lappen. Noen er nok i stand til å reagere og handle riktig visst bilen plutselig slipper bak, og de må for all del få bestemme sjøl hvor de vil ha de beste dekka. Men for "vanlige" sjåfører som ikke liker store overraskelser i trafikken er det klart best å ha de beste dekka bak. Har hatt kurs med folk fra Continental og sett kjøretester hvor de bytta mellom å ha gode dekk bak og framme. Med de beste dekka bak (fwd Golf 3) Kunne sjåføren kjøre ganske kontrollert med bra fart gjennom slalåmløypa. Med de beste dekka framme hadde han ingen mulighet til å holde samme hastighet, bilen bare snurra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg mener jeg kjørte etter forholda, men når differansen på dekka blir så stor som den var da er det ikke bra. Gjorde dette 1 gang, aldri mer. Tror du misforstår meg litt på en måte, jeg trenger ikke noe som "sier ifra". Så langt strekker ikke jeg strikken på glatta. Det jeg mener med å ha di beste dekka bak, da avpasser en farten utifra festet fremme, og da bør en jo ha bedre feste bak. Skjønner?

13 år med lappen (skadefritt på vinteren): Her mener jeg ingenting om mine ferdigheter. Bare at en kan bruke hodet litt også. Jeg står heller i ferje-køen å venter 10 minutt der, i stedet for å "vente" hjemme, for så å måtte kjøre "på grensa". Mente ingenting om kjøre-ferdighetene, men om fornuften.

 

Heh, når forskjellen blir for stor så er det ikke bra uansett nei :)

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til nei. Hvis du kjører sånn at du tilpasser farta etter feste fremme, da burde du vel ha beste hjula bak... Jeg forstår ikke noe annet av dette enn at hvis det glipper fremme så skjønner du at du kjører for fort? Noe du i utgangspunktet burde vært klar over at det kunne hende du gjorde... eller blir det helt feil?

Samma det egentlig, er vel ikke så dumt å si at det som funker for deg er greit å bruke :)

 

Generelt:

Satt endel på spissen: Mulig det er best for folk som ikke liker å få et "sjokk" med at ræva kommer pga. de ikke kjørte etter forholda, og kanskje liker å tenke på alt annet og gjøre alt annet mens de kjører bil, og ha beste hjula bak. Og dette vil de gjerne ofre styre- og bremse-egenskaper for. :)

 

Er det normalt å kjøre bil som om du skulle prøvd å kjøre fortest mulig gjennom en slalomløype på veien? Eller er det bare meg som reagerer litt på denne testen?

 

Men folkens har man en mening så vær så snill prøv å hold usaklig kommentarer som "Skjønner at det mange "supersjåfører" her" og "nivå med Solberg etter 5 år med lappen" for dere selv :)

 

Jeje, det er vel egentlig det samme så lenge folk er trygge på veien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til nei. Hvis du kjører sånn at du tilpasser farta etter feste fremme, da burde du vel ha beste hjula bak... Jeg forstår ikke noe annet av dette enn at hvis det glipper fremme så skjønner du at du kjører for fort? Noe du i utgangspunktet burde vært klar over at det kunne hende du gjorde... eller blir det helt feil?

Samma det egentlig, er vel ikke så dumt å si at det som funker for deg er greit å bruke :)

 

Ja, jeg pleier jo å ha de beste dekka bak, og di dårligste fremme. Men av og til å er ikke dette like lett å få til, derfor ble jeg nødt til å ha det motsatt, og fikk en "aha" opplevelse av det. Etter den episoden så bestemte jeg meg for at det gjør jeg ikke igjen, da skal heller bilen få stå i garasjen. Og nei, jeg kjører ikke så hardt at det begynner å slippe. ;)

 

Men nå er det vel nok OT her tror jeg. Dette har ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er diskutert tidligre også, og vi kan vel trygt si at det er delte meninger om dette. Hvordan det er på 4wd skal ikke jeg legge meg oppi, da jeg ikke har kjørt det enda (har ikke behov for det....

 

eks2: Hadde en bilist kommet rundt 10 sekunder tidligere når jeg hadde de beste vinterdekka fremme på gti'n her en vinter, hadde nok bilen blitt knust. Hadde muligens tatt kvelden jeg også, da jeg hadde fått den andre bilisten rett i sida på gti'n.

 

Min konklusjon: Beste dekka bak, uten tvil. Så kjører jeg heller så sakte som jeg trenger for å klare å stoppe/svinge. =QUOTE]

 

Jeg kan fortelle en historie med akkurat motsatt erfaringer..... kan være glad for at bilen i mot kon 5sec senere.....Da jeg gikk rett frem uten forvarsel i en høyre sving med dårlige dekk forran...... skled ut pga is og havna i sørpa langs midten, da var det ingen vei tilbake:o

rett ut i snøfonna i 60kmt..... mista 1hjulkapsel: mad :.... :P var eneste skaden og kjørte videre uten problemer.

Dagen etter ble hjul forran og bak bytta... og det ble mye bedre :)

 

Men egentlig så tror jeg at det er opp til hver enkel å bestemme hvor man synes at dekkene bør være best :)

 

Jeg har gode erfaringer med min passat og dårligste dekka bak........

Men passat stv er en lang bil i forhold til fks golf3.... og vil kansje ikke snurre så lett??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testen eg nevnte skal simulere en nødmanøver. Poenget med testen er å demonstrere hvordan bilen oppfører seg avhengig av hvor de beste dekka står. Slalåmkjøring har ingenting på veien å gjøre, men de fysiske kreftene bilen blir utsatt for er de samme som om du plutselig må svinge unna for en hindring på veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare si a det som blir den virkelige forskjellen i denne diskusjonen er ikke hvor du har de dårligste dekkene, men hvor du har de dårlige dekkene.

Om man virkelig legger ut på veien med så dårlige dekk at man mister kontrollen, så har man ingnting der å gjøre å kan for min del bare ligge trygt parkert i grøfta...:fy:

Uansett bør de beste dekka sitte fremme med tanke på unnamanøver å nødbrems, tenk på fordeling av bremsekraft og hvilken aksling som skal fordele grepet på både sving å brems/aks.

Det optimale er jo å ha gode dekk både framme å bak å bruke gassen rett for å få ut rumpa: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unnskyld for at eg ikkje klarer la være å kommentere deg her Ricard, men visst du har en Audi 100 2,8 quattro tror eg du har problem med å få ut rumpa kun ved å regulere gassen. Så lenge det ikkje er veldig glatt selvfølgelig.

 

OK! Kanskje det er nok tullprat i denne tråden etterhvert;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får min del har gitt opp for lenge siden, denne tråden sladda (bokstavelig talt) helt ut i andre ting enn hva jeg spurte om.. Som sagt, spurte ikke om det tryggeste stedet og ha dekkene men HVOR de beste/dårligste dekkene skulle sitte for å kunne ha det mest morro på glatt føre! Kun for å lufte de tankene som snurra og gikk i toppetasjen min!

 

Og jeg bare føyer til igjen at jeg har 4 like (veldig gode) vinterdekk så spørsmålet har ingenting med meg å gjøre, kun for å bekrefte/avkrefte mine teorier om saken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rompa kommer, den er ikke enkel (var mye understyring den første tida med quattro'n) men ved riktig gassbruk kommer den ut. Å er føre i det vansklige laget har du juksespaken i midten for å få løs bakhjula.

Vil ikke si at 2,8 q er en god bil for vinterlek nei, den er jo godt over 900kg på forhjula så understyringa på quatttro vises godt hær.

 

Men tilbake til d dette egentlig handler om, de dårligste dekka bak selfølgelig, du vil jo "miste" grepet der og beholde grepet framme for å kunne styre sladden... Men vi kan vel alle paragraf 3 i veitrafikkloven :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg altid har hatt like dekk på mine quattro`er..... aldri hatt problemer med å få ut rompa iallefall :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel aldri noen enighet om dette. Men min Polo 6N ble ganske lunefull på vinteren når jeg hadde endel dårligere dekk bak enn foran. Vanligvis er jo den bare understyrt. Det var den også med dårligst dekk bak, VANLIGVIS, men en gang i blandt begynte den å slenge med rompa. Og da kom det ganske så brått og overraskende på meg iallefall, som ikke helt ventet det :) Jepp jepp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke så veldig mye å si siden du har 4Motion og ikk Quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.