Montering av senkefjærer på A4 B6 - BILDER AV RESULTAT

Anbefalte innlegg

Har fått tak i 30mm senkefjærer, og har tenkt å bytte disse selv. Har riktignok ikke vært borti dette før, men er utdannet mekaniker så burde klare dette. De har sagt at det ikke er så ille når du kun skal bytte fjærene, men at det er verre hvis demperne også skal byttes?? Er dette en grei jobb?

 

Og en ting til: Det er ikke lik lengde på fjærene, hva skal hvor? Det er to som er litt lengre enn de andre to. Antar at de korteste skal bak?

 

Edit: Har nå byttet de foran, og skal til bak. Noen som kan gi en briefing på dette? Ser ufattelig trangt ut bak der... må sideveggene i bagasjerommet ut? Og må demperen av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grei jobb.. foran må hele fjærbeien ut. tre skrue oppe og en nede. + den lange som går gjenom di øvre bærearmene (som gjerne sitter fast). bak bør du være to personer. må løsne demper + stabstag. så presser du bærearmen ned med et spett og vipper ut fjæra... må også løsne feste til h.b waieren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grei jobb.. foran må hele fjærbeien ut. tre skrue oppe og en nede. + den lange som går gjenom di øvre bærearmene (som gjerne sitter fast). bak bør du være to personer. må løsne demper + stabstag. så presser du bærearmen ned med et spett og vipper ut fjæra... må også løsne feste til h.b waieren...

 

Må du virkelig ha ut den skruen som pleier å sitte godt fast?

 

I denne tråden skriver Christian Johnsen at man ikke trenger det??

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=7073

 

Hmm....trodde dette var plankekjøring jeg. Er det noe jeg hater så er det bolter som sitter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger nok bare den oppskriften jeg fant der. MEN, hvilke fjærer skal foran, og hvilke skal bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står vel i slutten i nummeret på fjæra.Tror det vanligvis står F(Front) og R(Rear)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyre/venstre spiller ingen rolle, sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis fjærene er fra en Tysk produsent, så kan det stå VA på fjærene som skal foran og HA på fjærene som skal bak.

 

Ingen forskjell på høyre og venstre.

 

Det er viktig med et sett med GODE fjærklemmer.

 

Til dere som har gjort dette på A4: Er det ikke mulig å skru ut kun de 2 13mm boltene i toppen av fjærbeinet?

Gjorde dette på min -03 Passat og dette gikk greit.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis fjærene er fra en Tysk produsent, så kan det stå VA på fjærene som skal foran og HA på fjærene som skal bak.

 

Ingen forskjell på høyre og venstre.

 

Det er viktig med et sett med GODE fjærklemmer.

 

Til dere som har gjort dette på A4: Er det ikke mulig å skru ut kun de 2 13mm boltene i toppen av fjærbeinet?

Gjorde dette på min -03 Passat og dette gikk greit.

 

Lykke til!

 

tenker du på di to som går igjenom øvrebærearmene? den ene for du ut.. men mener du ikke får ut den fremre....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker du på di to som går igjenom øvrebærearmene? den ene for du ut.. men mener du ikke får ut den fremre....

 

Nei, jeg tenker på de to 13mm boltene som løsnes på vedlagte bilde.

Disse kunne jeg løse fra vannkassa på min Passat.

camberkit08.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fult mulig å kun løsne disse på A4 og jo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fult mulig å kun løsne disse på A4 og jo.

 

Kan de løsnes uten at man tar ut den øvre bærearmholderen som er vist på bildet over?

I så tilfelle vil jeg anbefale det. Jo mindre man behøver å demontere, jo bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet fjærene foran, og det gikk som en drøm. Trengte ikke å løsne bærearmene. Skal prøve meg bak i kveld. Må man ha av demperen bak for å bytte fjærene?? Demperen er jo ikke inni fjæra bak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der! Da er den værste biten unnagjort.

 

Kjenner ikke bakhjulsopphenget på A4 i detalj, men jeg vil tro ting blir noe enklere hvis du løsner den nederste bolten på demperen. Dette vil gi deg større mulighet til å senke/presse ned bakhjulsopphenget og kreve mindre kompresjon (om noen i det hel tatt) av originalfjæra for demontering. Montering av senkefjøra vil jeg anta går uten bruk av fjørklemme i det hel tatt.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å spørre hvilken type fjærer du har montert? Hvordan ble høydeforskjellen foran vs bak? Har jo sett en del biler som ble senket forholdsvis mye mer bak enn fram..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å spørre hvilken type fjærer du har montert? Hvordan ble høydeforskjellen foran vs bak? Har jo sett en del biler som ble senket forholdsvis mye mer bak enn fram..

 

Jeg har satt på Cobra 30/30. Jeg var også ganske redd for at den skulle bli lavere bak. Men dette ble faktisk helt perfekt spør du meg. Skulle jo ikke senke så mye, så dette ble helt perfekt for meg. Spør du meg synes jeg dette settet ser mye bedre ut enn orginalt S-line understell, de er jo alltid så lave bak.

 

Legger ved noen bilder... ser riktignok ut som den er litt lavere bak, men det er vel fordi hjulbuen bak faktisk er mindre. Er ihvertfall ikke like ille som på orginalt S-line :) Jeg ble ihvertfall storfornøyd!

IMG_0282.JPG

IMG_0284.JPG

IMG_0285.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hadde du hatt senkeskåler på så hadde du fått den rette stuken på bilen!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å spørre hvilken type fjærer du har montert? Hvordan ble høydeforskjellen foran vs bak? Har jo sett en del biler som ble senket forholdsvis mye mer bak enn fram..

 

Og hadde du hatt senkeskåler på så hadde du fått den rette stuken på bilen!

 

Jørn

 

Problemet med senkeskåler er at den blir lavere foran.....men ikke noe stivere - ergo er det lettere for at bilen kan dunke nedi. Den forblir jo like myk, men bare lavere, tror ikke jeg ville likt å kjøre med det, sorry ;)

 

Eller tar jeg feil? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke komme og påstå hardnakket at den blir stivere! Men jeg har verken subbet eller dunket nedi med 18" jeg hadde eller de nye 20"

 

Ser jo bare genialt ut med lavere foran!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke komme og påstå hardnakket at den blir stivere! Men jeg har verken subbet eller dunket nedi med 18" jeg hadde eller de nye 20"

 

Ser jo bare genialt ut med lavere foran!

 

Jørn

 

 

Som sagt tidligere. Om det fantes noen som senket 10mm, garantert, så ville jeg kjøpt. Men når det er ca. 10-20mm, så er det litt risky for meg. 20mm er altfor mye for meg og mitt bruk. Men er enig i at den kunne vært 5-10mm lavere foran ja, da hadde den vært perfekt for meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.