#1 Skrevet August 23, 2007 Hei. fått høre at jeg burde montere chatchtank da jeg har byttet til KN luftfilter som sitter rett på gasseren for å unngå oljesøl ved krapp kjøring. har null peil på dette så lurte på om noen kunne forklare meg litt enkelt om hvordan dette fungerer og hvordan den monteres i systemet? takker for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 24, 2007 Blir gjerne litt mer innvendig trykk i trimmede motorer. Fra motorens bunndel går dette trykket med oljedamp ut gjennom et rør og en slange på toppdekselet og bort til et sted mellom luftfilteret og gass-spjeldet slik at oljedampen skal forbrennes gjennom motoren igjen. På en Golf jeg hadde med moderat trim tok jeg slangen som går ut fra toppdekselet og kjørte til en slik tank du viser her. Ut fra tanken igjen kan du legge en slange til et sted hvor du kan slippe ut litt oljedamp og evt sette på et minifilter i enden. Mvh JC 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 24, 2007 chatchtank er for de som syns motorrommet blir kulere med,,, helt unødvendig. bare kjør olje damp slangen rett ut under bilen.. da puster motoren lettest.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 24, 2007 chatchtank er for de som syns motorrommet blir kulere med,,, helt unødvendig. bare kjør olje damp slangen rett ut under bilen.. da puster motoren lettest.. Er jo strengt tatt ikke lov da, og i tillegg er det mulig du får feil ved neste PKK, miljøforurensing.. Et nesten gratis forslag er å finne deg en tom spritflaske og et minifilter. Borr hull i flasken, pakk slangen inn, sett filteret på tuten.. Husk å tette hullet der slangen skulle gått inn på innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 24, 2007 Noen mener det er bør være litt vakum i avluftingen og mener derfor det er best å kjøre det inn på org. plass. evt. med tank mellom for å ta det verste.. noen med peiling som vet noe om dette. Er jo strengt tatt ikke lov da, og i tillegg er det mulig du får feil ved neste PKK, miljøforurensing.. Et nesten gratis forslag er å finne deg en tom spritflaske og et minifilter. Borr hull i flasken, pakk slangen inn, sett filteret på tuten.. Husk å tette hullet der slangen skulle gått inn på innsuget. dette er heller ikke lov til opplysning og kan bli anmerket ve EU-kontroll. blir jo allikevell kjørt ut i friluft uten å bli forbrent, selv om det er et filter der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 24, 2007 skjønner ikke at dere som er så veldig miljø beviste ikke hogger bilene deres, og tar bussen... la mannfolk være mannfolk: smil : for å komme til tema så er det beste for motoren å kjøre dampen rett ut.... innsug og kanaler blir fulle av seig guffe når man lar motoren spise sin egen avføring.... = mindre effekt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 24, 2007 Altså, unnskyld nå roy hvis jeg er frekk... Men du skjønner hvorfor man har catchtank og hvordan den fungerer? En av grunnen er blant annet at hvis du skal ha skikkelig lufting til toppen så er det greit å ikke bare ha den åpen sånn at drit kan komme inn, derfor har man et luftfilter der, men da kommer oljedampen ut i motorrommet og det blir da fult av seig guffe rundt omkring og luftfiltere kan kanskje tette seg, og det vil vi jo ikke. Catchtankens jobb i dette tilfelle er at den skal være mellom topp og filteret slik at oljedampen stoppe i tanken og legger seg som olje der. Og du må så klart tømme denne innimellom, olja skal i utgangspunktet ikke tilbake til bunnpanna derav er det som regel bare to uttak og ikke f.eks. tre uttak på catchtankene (PS! for de som ikke vet det så er vel tanken på bildet opp ned, monterer du den sånn blir poenget borte) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 24, 2007 takker for info får se om jeg ikke kjøper en slik med tida så slipper jeg oljedamp å drit i motorrommet: dum : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 24, 2007 skjønner ikke at dere som er så veldig miljø beviste ikke hogger bilene deres, og tar bussen... la mannfolk være mannfolk: smil : for å komme til tema så er det beste for motoren å kjøre dampen rett ut.... innsug og kanaler blir fulle av seig guffe når man lar motoren spise sin egen avføring.... = mindre effekt.... Vil ikke si jeg kan kalle meg selv miljøbevist, måtte bare påpeke hva som er rett og ikke;) Er forøvrig enig med deg. og kommer nok til å gjøre det sånn på min bil og når den tid kommer. Var bare en kompis som hadde hørt at det skulle være bra med vakum i veivhusventilasjonen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 24, 2007 Det ALLER beste, er å koble det direkte på eksosen, slik at man får vakuum i blokken(Det samme som originalt, bare at da suges det inn i innsug, manifold, topp og sylindre = UGUNSTIG, men nå suges det ut med eksosen) Men det er jo litt omfattende å gjøre da. Man kan få tak i race-katalysatorer med nippel på for tilkobling av slik veivhusventilasjonsslange. Det er ikke miljøvennlig det heller. Men det er beste måten å gjøre det på for maks effekt. Man skal imidlertid ha litt effekt i motoren for å merke noe til det. En 90hk golf vil nok ikke merke noe, men en 300+++ hk 1,8T vil nok gjerne ha litt nytte av det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 24, 2007 olja skal i utgangspunktet ikke tilbake til bunnpanna derav er det som regel bare to uttak og ikke f.eks. tre uttak på catchtankene Ikke bare i utgangspunktet, men den skal aldri tilbake til bunnpanna. Det kommer nemlig med endel vanndamp med den oljeåndingen, og sender man dette tilbake til bunnpanna får man vann i oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 24, 2007 Godt poeng, skrev bare i utgangspunktet for å helgardere meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 24, 2007 Altså, unnskyld nå roy hvis jeg er frekk... Men du skjønner hvorfor man har catchtank og hvordan den fungerer? En av grunnen er blant annet at hvis du skal ha skikkelig lufting til toppen så er det greit å ikke bare ha den åpen sånn at drit kan komme inn, derfor har man et luftfilter der, men da kommer oljedampen ut i motorrommet og det blir da fult av seig guffe rundt omkring og luftfiltere kan kanskje tette seg, og det vil vi jo ikke. Catchtankens jobb i dette tilfelle er at den skal være mellom topp og filteret slik at oljedampen stoppe i tanken og legger seg som olje der. Og du må så klart tømme denne innimellom, olja skal i utgangspunktet ikke tilbake til bunnpanna derav er det som regel bare to uttak og ikke f.eks. tre uttak på catchtankene (PS! for de som ikke vet det så er vel tanken på bildet opp ned, monterer du den sånn blir poenget borte) hehe.. tåler det meste jeg;) ... jada jeg har hatt en sånn på alle løpsbilene mine.. for der er det påbudt.. men på gatebilene jeg har hatt kjører jeg bare en tykk slange ned som jeg fester ved gearkasa. med åpningen delvis bakover... kommer ikke noe dritt inn der... men klart at det beste hadde hvert å fått sugd dritten ut som en skrev... via eksosen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 24, 2007 Hehe, godt å høre Tror dere at man får lurt det forbi en grundig sjekk da? altså gjennom eksosen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...