#1 Skrevet August 25, 2007 Når jeg bremser inn mot kryss og stopper så slår ABS'en plutselig inn. Altså den begynner å "pumpe" akkurat som den tror at et hjul låser seg.....ingen feilmeldinger på diagnose. Har fått et tips om at jeg skal sjekke ABS følerne at de sitter godt i festet sitt for hvis en har kommet litt lenger ut enn normalt vil jeg få slike problemer. Men er det noen som kan forklare dette nærmere og hvor denne sitter, ble ikke noe klokere av å kikke på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 25, 2007 En føler på/ved hvert hjul. De bak er skrudd fast, så de sklir nok ikke ut. Foran sitter de bare presset inn i navet og kan skli ut litt. Avstanden mellom rotorring på drivledd og sensor blir dermed litt for stor og signalet feilaktig. Prøv å dunke sensorene litt inn med en gummiklubbe/hammer. Eller: ta diagnose på ABS, finn ut hvilken føler som kødder og bytt den. I værste fall er rotorringen på drivleddet skadet. Da må leddet skiftes. Gjelder både foran og bak ved quattro mens fwd har utskiftbare ringer bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 25, 2007 De bak er skrudd fast, så de sklir nok ikke ut. På min B5 er sensorene presset bak også. Dette er riktignok en Quattro, så det er kanskje ulikt på FWD. Forøvrig satt denne noe så inn i H-11-T, at det ikke var mulig å få den ut uten å ødelegge den. I værste fall er rotorringen på drivleddet skadet. Da må leddet skiftes. Gjelder både foran og bak ved quattro mens fwd har utskiftbare ringer bak. Feil, jeg har akkurat skiftet ring bak på min Quattro. Foran ser de imidlertid ut til å være intergert i drivknuten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 25, 2007 En føler på/ved hvert hjul. De bak er skrudd fast, så de sklir nok ikke ut. Foran sitter de bare presset inn i navet og kan skli ut litt. Avstanden mellom rotorring på drivledd og sensor blir dermed litt for stor og signalet feilaktig. Prøv å dunke sensorene litt inn med en gummiklubbe/hammer. Jeg har akkurat skrudd av dekkene og sjekket om jeg fant ut noe. Foran og bak var helt like, skrudd fast med en umbrako skrue. Prøvde å dunke lett med en skrutrekker men fant ut at det bare var metall og ikke bevegelig. Mulig det er forskjell på RS4 og vanlig A4:confused: Eller: ta diagnose på ABS, finn ut hvilken føler som kødder og bytt den. I værste fall er rotorringen på drivleddet skadet. Da må leddet skiftes. Gjelder både foran og bak ved quattro mens fwd har utskiftbare ringer bak. Ingen feilmeldinger ved diagnose så jeg vet heller ikke hvilket hjul det er: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 25, 2007 Første bildet er bak og andre er foran. Er helt like og hele delen er av metall, må jeg skru av denne for å komme til selve føleren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 26, 2007 ABS sensorene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 27, 2007 ABS sensorene! Så dette var ikke riktig mente du?....finner ikke noe annet som ligner ved bremsene jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 27, 2007 Er nok riktig, men så ikke sånn ut som JEG mente det gjorde gitt. Hmmm.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 27, 2007 Skru ut umbraco skruen, bruk så rørtang på føleren, vri frem og tilbake og dra samtidig opp. Etter mye om og men går det. Så finner du frem luft og blåsepistol, og blåser rent nedi der. Setter på plass, og vips! Så fungerer de igjen. Forhåpentligvis Eller så kan du gjennom VAG-COM finne ut hvilke av følerene som kødder seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 28, 2007 Ordner det seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 28, 2007 Dårlige lager kan også gi dette problemet hvis føleren stod 'akkurat nærme nok' i utgangspunktet.. Ved nedbremsing kan navet bevege seg ørlite lenger unna, og da er du i gang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 29, 2007 Ordner det seg? Lite tilgang til mekke plass nå før helga så jeg skal ha en annen til å kikke på det imorgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 30, 2007 Var visst ikke ABS sensor allikevel.....trodde det var "bremseassistent" i forbindelse med ESP som feilet. Må antageligvis programmeres på nytt som jeg skjønte. Den skal visst være med å hjelpe til med oppbremsing ifra høy hastighet men ikke være aktiv ved så lave hastigheter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 31, 2007 Var visst ikke ABS sensor allikevel.....trodde det var "bremseassistent" i forbindelse med ESP som feilet. Må antageligvis programmeres på nytt som jeg skjønte.Den skal visst være med å hjelpe til med oppbremsing ifra høy hastighet men ikke være aktiv ved så lave hastigheter. Klarer du å nullstille dette sjølv? Eller må du As Bil, da må du sikkert vente i 3 veker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 31, 2007 Klarer du å nullstille dette sjølv? Eller må du As Bil, da må du sikkert vente i 3 veker... Må nok bestille time ja, vet ikke hvordan man programerer den opp igjen: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...