Anbefalte innlegg

Min lader kun 13,7 V og det er vel for lite?

Er det mest sannsynlig at det er regulatoren som må byttes da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lader kun 13,7 V og det er vel for lite?

Er det mest sannsynlig at det er regulatoren som må byttes da?

 

Det er ikke for lite, men helt optimalt for Norske forhold er det ikke, men du behøver ikke å gjøre noe med det, men hvis du vil kan du prøve å bytte ut spenningsregulatoren, men husk, det er ikke alltid det hjelper å bare bytte ut den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt mellom 13,6v og 14,2 er godkjent lading

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenningern skal være 14,4 VDC ved 20 grader celsius og med moderat belastning, de som sier noe annet vet ikke hva de snakker om, enkelt og greit.

Så spørs det jo hva tilstanden på batteriet ditt er...uten å vite noe om den så er det heller ikke lett å si om ladespenningen din er for lav eller ikke.

 

Hvis du ikke har problemer med at bilen går tom for strøm så er det i orden...så enkelt kan det gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenningern skal være 14,4 VDC ved 20 grader celsius og med moderat belastning, de som sier noe annet vet ikke hva de snakker om, enkelt og greit.

Så spørs det jo hva tilstanden på batteriet ditt er...uten å vite noe om den så er det heller ikke lett å si om ladespenningen din er for lav eller ikke.

 

Hvis du ikke har problemer med at bilen går tom for strøm så er det i orden...så enkelt kan det gjøres.

 

 

kommer jo an på hvilken laderegulator det sitter der ......: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer jo an på hvilken laderegulator det sitter der ......: rolleyes

 

Nope, det gjør ikke det...så lenge man kun er interresert i hva batteriet skal ha så er ikke det av betydning.

 

De som har satt på f.eks. 15 VDC regulator har gjort det for å kompensere for spennigstap på veien fra dynamo til batteri.

 

Korrekt ladespennign er fortsatt 14,4 VDC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, det gjør ikke det...så lenge man kun er interresert i hva batteriet skal ha så er ikke det av betydning.

 

De som har satt på f.eks. 15 VDC regulator har gjort det for å kompensere for spennigstap på veien fra dynamo til batteri.

 

Korrekt ladespennign er fortsatt 14,4 VDC.

 

dette må du forklare litt nærmere... hva er det som gjør at den lader 14,4 bar uavhennig av laderegulatoren..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette må du forklare litt nærmere... hva er det som gjør at den lader 14,4 bar uavhennig av laderegulatoren..?

 

 

Det han mener er vel at det er det som er optimalt, og at man må evt. tilpasse med en regulator med høyere ladde spenning for å kompensere for spenningsfalle i kabelen fra dynamo og til batteri !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenningern skal være 14,4 VDC ved 20 grader celsius og med moderat belastning, de som sier noe annet vet ikke hva de snakker om, enkelt og greit.

Så spørs det jo hva tilstanden på batteriet ditt er...uten å vite noe om den så er det heller ikke lett å si om ladespenningen din er for lav eller ikke.

 

Hvis du ikke har problemer med at bilen går tom for strøm så er det i orden...så enkelt kan det gjøres.

 

Ja jeg mente også at 14,4 V var optimalt, men tilstanden på batteriet har vel ikke noe å si på ladespenningen?....den skal vel være den samme uansett om batteriet er gåent eller ikke? Målte hvertfall 12,4 V på batteriet med tenninga av, men hvis den kun lader 13,7 V så blir vel kanskje aldri batteriet helt toppladet heller?

Har ikke problemer nå men greit å ha alt iorden før vinteren.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok at 14.4 er optimalt, men det er jo så å si INGEN nye VAG engang som greier det. De fleste ligger vel nettop rundt 13.5 V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg mente også at 14,4 V var optimalt, men tilstanden på batteriet har vel ikke noe å si på ladespenningen?....den skal vel være den samme uansett om batteriet er gåent eller ikke? Målte hvertfall 12,4 V på batteriet med tenninga av, men hvis den kun lader 13,7 V så blir vel kanskje aldri batteriet helt toppladet heller?

Har ikke problemer nå men greit å ha alt iorden før vinteren.....

 

Det er vel ikke V (volt) som bestemmer det, men A (amper) som bestemmer om du får toppladet batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette må du forklare litt nærmere... hva er det som gjør at den lader 14,4 bar uavhennig av laderegulatoren..?

 

Dette er allerede besvart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe som tar skade av for høy spenning?

Hva er for høy spenning i bil sammenheng?

 

Jeg lader nå ca. 14,7:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe som tar skade av for høy spenning?

Hva er for høy spenning i bil sammenheng?

 

Jeg lader nå ca. 14,7:rolleye:

 

14.7 er bra, men klart, 15V og over det blir belastningen større på diverse styreenheter, for du må tenke på OHMs lov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14.7 er bra, men klart, 15V og over det blir belastningen større på diverse styreenheter, for du må tenke på OHMs lov.

 

Jeg tror jeg kan dra strikken enda litt lengre faktisk, har enda ikke giddet å bytte + ledningen fra dynamoen:)

 

Men, OMHs lov?: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg mente også at 14,4 V var optimalt, men tilstanden på batteriet har vel ikke noe å si på ladespenningen?....den skal vel være den samme uansett om batteriet er gåent eller ikke? Målte hvertfall 12,4 V på batteriet med tenninga av, men hvis den kun lader 13,7 V så blir vel kanskje aldri batteriet helt toppladet heller?

Har ikke problemer nå men greit å ha alt iorden før vinteren.....

 

Jo, tilstanden på batteriet har definitivt noe å si for hvilken ladespenning du har. Det er laderegulatorens oppgave og regulere dette slik at batteriet ikke overlades.

 

Hvis du ikke har noen problemer med dette så ville jeg ikke gjort noe med det, da er nemlig alt i orden.

 

Hvis du vil forske litt mer på det så kan du måle hvilespenningen på batteriet etter at det har stått 2-3 uten lading og uten forbruk.

Da kan vi si noe om hvilken tilstand batteriet er i. Hvis du f.eks. måler 12,78 VDC så er batteriet ditt toppladet og alt er i skjønneste orden.

Alternativt kan du måle syrevekten på batteriet. den vil da være 1,28 ved fulladet batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe som tar skade av for høy spenning?

Hva er for høy spenning i bil sammenheng?

 

Jeg lader nå ca. 14,7:rolleye:

 

Batteriet ditt tar også skade av for høy ladespenninge, men dette er sjelden noe problem. Som oftest er det for lav ladespenning og det gjør at batteriet sulfaterer og mister effekt og ikke minst levetid.

 

14,7 VDC hadde definitivt ikke bekymret meg .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenning står i forhold til forbruk, temperatur, ladevarighet (kjøretid) osv. I Skandinavia er "standarden" blitt 14,4 hovedsaklig på grunn av forbruket med kjørelys osv.

 

Skru av lyset og ta deg en tur halvveis ned i Tyskland med 14,4, og jeg garanterer deg at du er tom for strøm og uten mulighet for oppladning igjen. Væskefordampningen gjør at syre/vannforholdet ikke blir som det skal være på et standard blybatteri.

 

Altså, 13,5 og 14,5 og alt mellom kan være riktig, men det må stemme med ditt forbruk og kjøremønster.

 

Alle med båt vet en del om dette. Der kommer effekten ganske fort. Gamle Hr. Hr. Ohm blir nok litt for enkelt.

:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenning står i forhold til forbruk, temperatur, ladevarighet (kjøretid) osv. I Skandinavia er "standarden" blitt 14,4 hovedsaklig på grunn av forbruket med kjørelys osv.

 

Nåja, det kan vel disktueres om det er en skandinavisk "standard" eller om det er batteriteknologien som bestemmer dette...

 

Skru av lyset og ta deg en tur halvveis ned i Tyskland med 14,4, og jeg garanterer deg at du er tom for strøm og uten mulighet for oppladning igjen. Væskefordampningen gjør at syre/vannforholdet ikke blir som det skal være på et standard blybatteri.

 

Dette må du forklare nærmere er du snill.

 

Altså, 13,5 og 14,5 og alt mellom kan være riktig, men det må stemme med ditt forbruk og kjøremønster.

 

Kan du forklare teorien bak dette?

 

Alle med båt vet en del om dette. Der kommer effekten ganske fort. Gamle Hr. Hr. Ohm blir nok litt for enkelt.

:tilber:

 

Feil desverre. Jeg har jobbet i båtbransjen med disse tingene i 10-12 år og det er desverre slik at svært mange med båt tror at de kan mye om dette.

Virkeligheten er desverre litt annerledes er jeg redd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.