Problemer med kaldstart av Audi 80 B4 2,0

Anbefalte innlegg

Bilen min er ganske så sur ved kaldstart. Må kinne i mange sek, ca 20 sek elns før det blir livstegn. Da hoster den og harker. I tillegg kommer det en del hvit røyk ut. Jeg må la den svive litt før jeg gir gass, gir jeg gass for tidligt dauer den. Men når den har stått og hostet en liten stund (ca 15 sek), gir jeg et touch på gassen og den går som en klokke!

Første tegn på at noe ikke var helt bra, var at den plutselig fikk dårlig gassrespons, da startet jeg den på ny og da var den helt fin. Men når har det gått over til dette.

 

Det er nye plugger og ny coil har jeg testet.

 

Skal sjekke fordeler i morgen, men vet ikke helt hva jeg skal se etter i lokket :o

Skal i hvertfall se etter kondens ;)

 

Jeg håper ellers på noen kloke forslag på hva som kan være galt, og hva jeg kan gjøre for å undersøke dette :)

Har dere en måte jeg også kan sjekke pluggledningene?

 

Tusen takk for svar!

Mvh Eirik Øygarden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt temperatursensor til motorstyringen. Ikke dyrt og høyst sannsynlig årsaken til problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott :)

Hvor finner jeg den på motoren? og gjerne et vare nummer om noen kan skaffe :)

 

Tusen takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men regner med den sitter der øvre radiatorslange er tilkoblet motoren. Kom med motorkode eller reg. nummer på bilen, så går det an å være litt mer nøyaktig. Er et utall forskjellige 2.0-motorer i disse av en eller annen grunn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på høyre side av toppen(sett forfra) sitter det et følerhus med to følere i, en grå og en blå. ta å koble fra den blå og se åssen bilen blir å starte da. jeg hadde akk samme problemet med min 80 og da var det denne som var problemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende!

 

Jeg prøver ut det du sa Vegard i morgentidlig ;) Men om den starter da, så er det temperatursensor til motorstyring som er problemet? Skal jeg bare plugge den i rett etter start da?

 

Reg nr er RH19285

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis er det den "blå" sensoren, nummer 025 906 041 A som sitter der jeg sa - hvor øvre radiatorslange er koblet til motoren.

 

Om du trekker den ut vil motorstyringen merke dette og gå ut fra at motoren alltid er varm, så jeg vil tro bilen ikke vil være noe enklere å kaldstarte da.. En ny sensor koster vel ca. 150,- så det er ikke så ille. Tar 2 minutter å skifte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende!

 

Jeg prøver ut det du sa Vegard i morgentidlig ;) Men om den starter da, så er det temperatursensor til motorstyring som er problemet? Skal jeg bare plugge den i rett etter start da?

 

Reg nr er RH19285

 

da er det temp føleren til kaldstartdysa som er gåen, jeg kjørte uten denne tilkoblet til jeg fikk meg ny. hadde ikkeno prolem med det. plugger du den i igjen etter start så må du jo gjøre dette hver gang du skal starte bilen når den er kald helt til du får ny føler:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du trekker den ut vil motorstyringen merke dette og gå ut fra at motoren alltid er varm, så jeg vil tro bilen ikke vil være noe enklere å kaldstarte da.

 

 

dette funket hvertfall på min, starta med engang jeg vrei om på nøkkelen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet bilen på vei til skolen tidligere i dag uten den blå kontakten tilkoblet. Da startet den med en gang!

Så, da bør jeg skifte tempføler til kaldstartdysa og ikke temperatursensor til motorstyringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå temperatursensoren er den som går til motorstyringen.. ;) Dette er en såpass ny bil at motorstyringen styrer alt som har med kaldstart å gjøre, ingen egen temperatursensor til det sånn som på eldre injection-biler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at Audi 80 med 2-liter er levert med et utall forskjellige motorer med forskjellige innsprøytningssystemer, så sånn det er på en 2.0 trenger ikke å være likt på en annen. Kommer ihvertfall på tre forskjellige systemer.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå temperatursensoren er den som går til motorstyringen.. ;) Dette er en såpass ny bil at motorstyringen styrer alt som har med kaldstart å gjøre, ingen egen temperatursensor til det sånn som på eldre injection-biler..

 

var den lokale audi forhandleren som sa det var til kaldstartdysa, derfor jeg sier det her;)

det viser jo tydligvis hvor mye peil de har: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tusen takk for all hjelp :) Fikk kjappe og veldig bra svar!

Kjøpte den sensoren med ny o-ring til 200 kr :)

Håper det er i orden nå.

Mange som sier jeg har gasser på min bil, men er ikke det et slags innsprøytsystem? monojet eller er jeg helt på villspor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg med det samme spørre hvor føleren til vanntemp er? den som er koblet til viseren i instrumentpanelet :)

Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er injection ja, hehe.. :) Selv om det ser ut som en forgasser..

Tror sensoren til instrumentet er den som sitter rett ved siden av, den er grå eller noe sånt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er injection ja, hehe.. :) Selv om det ser ut som en forgasser..

Tror sensoren til instrumentet er den som sitter rett ved siden av, den er grå eller noe sånt.. :)

 

det stemmer at det er den gråe ved siden av:)

bra at bilen din blei i orden igjen da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, i dag startet bilen med en gang og svev klokkerent :)

Tusen takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min er ganske så sur ved kaldstart. Må kinne i mange sek, ca 20 sek elns før det blir livstegn. Da hoster den og harker. I tillegg kommer det en del hvit røyk ut. Jeg må la den svive litt før jeg gir gass, gir jeg gass for tidligt dauer den. Men når den har stått og hostet en liten stund (ca 15 sek), gir jeg et touch på gassen og den går som en klokke!

Første tegn på at noe ikke var helt bra, var at den plutselig fikk dårlig gassrespons, da startet jeg den på ny og da var den helt fin. Men når har det gått over til dette.

 

Det er nye plugger og ny coil har jeg testet.

 

Skal sjekke fordeler i morgen, men vet ikke helt hva jeg skal se etter i lokket :o

Skal i hvertfall se etter kondens ;)

 

Jeg håper ellers på noen kloke forslag på hva som kan være galt, og hva jeg kan gjøre for å undersøke dette :)

Har dere en måte jeg også kan sjekke pluggledningene?

 

Tusen takk for svar!

Mvh Eirik Øygarden

 

 

Hei!

Jeg har noe av de samme symtomer på min rs2 ved kaldstart

Litt vanskelig å starte ,ryker hvitt.

Etter 10 sek på 1500 omdr går den fint.

Har min motor kaldstartdyse?

Har bytta temp sensor til styring ,lmm,plugger plugghetter.

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.