#1 Skrevet August 27, 2007 Følgende skjedde: Kjørte en liten tur, rød batterilampe begynner å lyse... Etter litt varsler kjørecomp. med bilde av batteri og pipelyd. Alt i dashen går bananas... ABS, Aribag, ASR lamper etc. lyser om hverandre. Sakte men sikkert dør lyset i instrumentpanelet ut sammen med målere for fart og turtall. Ender med at bilen stopper og ikke vil starte... Får tak i startkabler, bilen kan kjøres lite stykke før den stopper igjen med samme symptomer. Iogmed at jeg ikke er noe racer på bilelektronikk trenger jeg bekreftelse på at mine antakelser er riktig.. Har dynamoen tatt kvelden??? Eller finnes det andre mulige årsaker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2007 skjekka at remma står på? kan virke som def dynamo ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2007 Med mindre dynamoreimen har hoppet av eller røket, så er dynamoen gåen! Akkurat det samme skjedde med meg for noen år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 28, 2007 Takk, da skal jeg sjekke om reima har hoppet av BTW. Er dette en dyr affære å fikse hos verksted? Evt. går det å gjøre jobben selv for en middels skrukyndig person? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 28, 2007 Fiks det sjøl. Skaff deg en brukt dynamo og sett på. Null problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2007 Hei. akkurat samme skjedde med min TT i våres. Da var det dynamoen som tok kvelden. Ny dynamo koster ca 2300,-. Og her er min historie om hvor og hvordan det skjedde: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=83018&highlight=M%F8ller+Ensj%F8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 28, 2007 http://193.213.24.227/4daction/WA_Varegruppe/?Varegruppe=0117&ASP=3055112&Type=Audi&Model=TT&Year=1999 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 28, 2007 Se her ja! Flott med så mye hjelp i denne klubben... tusen takk gutter:) Var å kikket på reima nå, den sitter som den skal så da får jeg satse på at det er dynamoen som er gåen. Ble litt skremt av bilens merkelige lys-show da det skjedde men det er vel kanskje normalt når strømmen "går" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 28, 2007 Lad opp batteriet ditt først og sjekk om det er i orden. Du får omtrent samme symptomer hvis det er defekt batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 28, 2007 Skjønner... men da vi "ladet" bilen med kabler startet den og gikk til batteriet var tomt igjen. Dersom batteriet hadde vært i orden hadde det vel også tatt lading fra Dynamoen? Eller? Alt fungerte også som det skulle etter vi "ladet" det med starkabler frem til strømmen tømte seg igjen! Ergo: Batteriet blir ikke ladet av dynamoen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 28, 2007 Ja, et batteri slutter ikke plutselig å virke mens man kjører bilen. Da er det pga at dynamoen ikke lader opp. Gåent batteri lades ut når det står i ro osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 28, 2007 Ja for jeg prøvde å fyre bilen idag tidlig, å da startet den.. Batterilampa lyste dog! Så da var det i det minste strøm på batteriet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 28, 2007 dynamoen eller børstene/børstebroen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 28, 2007 Laderegulatoren kan være en ting. Fikk litt sånn plutselige anfall på bilen min.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 28, 2007 Samma symptomer som jeg hadde på min forrige bil, en 2001 Toledo. Feilen på den var at en jordingsledningen fra batteriet hadde løsnet i festet på girkassa! (verkstedets forklaring..) Håper du får ordnet det fort da!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 28, 2007 Hmm, begynner å dukke opp litt forskjellige alternativer her nå... Noen måte jeg kan sjekke ut hva som faktisk er galt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 28, 2007 Skjønner... men da vi "ladet" bilen med kabler startet den og gikk til batteriet var tomt igjen. Dersom batteriet hadde vært i orden hadde det vel også tatt lading fra Dynamoen? Eller? Alt fungerte også som det skulle etter vi "ladet" det med starkabler frem til strømmen tømte seg igjen! Ergo: Batteriet blir ikke ladet av dynamoen... Du får ikke mye strøm inn på et batteri ved hjelp av startkabler fra en annen bil og det er derfor ikke et godt nok grunnlag for å si om batteriet er i orden eller ikke, med mindre du lot den stå svært lenge da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 28, 2007 Hmm, begynner å dukke opp litt forskjellige alternativer her nå... Noen måte jeg kan sjekke ut hva som faktisk er galt? Det enkleste og ikke minst billigste er å finne ut om de tingene som allerede er i bilen er i orden og da er det normalt å sjekke kabling først, deretter batteri og til sist dynamo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 28, 2007 Sant nok! Men da bilen stoppet ville den aldeles ikke starte igjen før vi satte på kabler som vi lot stå en 10-15 min. Da startet den og gikk et par km før vi måtte gjenta prosidyren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 28, 2007 Ja, et batteri slutter ikke plutselig å virke mens man kjører bilen. Da er det pga at dynamoen ikke lader opp. Gåent batteri lades ut når det står i ro osv. Det er helt korrekt at et batteri plutselig slutter å virke, men det går gradvis tomt for strøm, og det bryr seg svært lite om du kjører eller ikke når det er tomt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 28, 2007 Sant nok! Men da bilen stoppet ville den aldeles ikke starte igjen før vi satte på kabler som vi lot stå en 10-15 min. Da startet den og gikk et par km før vi måtte gjenta prosidyren. Jeg har forstått det, og jeg sier heller ikke at det er batteriet, men det kan være batteriet. Batteriet har du allerede og det er gratis å lade det opp igjen, med unntak av strømmen du bruker da, og mitt råd er å prøve det før du kjøper ny dynamo. Men for all del, hvis du vil kjøpe ny dynamo til 2-3000,- så gjør gjerne det og så får vi håpe at pengene ikke er bortkastet. Bare for å rydde enhver misforståelse av veien: Det er antagelig dynamoen som er defekt, men det kan være batteriet ditt også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 28, 2007 Takk takk, setter pris på alle synspunkter. Får sette igang med feilsøket så får vi se hva det resulterer i 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 28, 2007 Ta frem voltmeteret og mål litt. Først kan du måle om dynamoen lader, mål på pluss og minus på dynamoen, den skal måle ca 14,4 V når motoren går. Lader den riktig så kan du måle på batteriet, skal ha ca samme resultat der. Du kan også måle hvilespenningen på batteriet skal ca være 12,2V, husker ikke helt. Men er batteriet gammelt (over 5 år) kan du vurdere og bytte det ut uansett. Sjekk også gjording av motor og fjern irr fra batteriet. Dette koster ingen ting å kontrolere, kjekt å være sikker før du bruker penger på det som ikke trengs å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 28, 2007 Ok, er det + og - poler på dynamoen som på batteriet? Sorry har aldri sjekket noe slikt før... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 28, 2007 Ok, er det + og - poler på dynamoen som på batteriet? Sorry har aldri sjekket noe slikt før... Bare å finne pluss kontakten på dynamoen, sikkert rød ledning. Men noen dynamoer har en ekstra pluss uttak i tillegg. - er selve dynamoen. Måler du ikke ca 14,4V der er dynamoen gåen. Er du heldig er det bare børstene du trenger å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...