Bilen ble brått strømtom

Anbefalte innlegg

Takk takk, skal se på dette imorgen å komme med tilbakemeldinger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt korrekt at et batteri plutselig slutter å virke, men det går gradvis tomt for strøm, og det bryr seg svært lite om du kjører eller ikke når det er tomt.

 

Om batteriet går tomt mens man kjører, vil jo dynamoen i seg selv generere nok strøm til å holde motoren igang. Og dermed vil ikke bilen bare dø ut og stanse! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om batteriet går tomt mens man kjører, vil jo dynamoen i seg selv generere nok strøm til å holde motoren igang. Og dermed vil ikke bilen bare dø ut og stanse! :P

 

Det kan være den gjør det, men ikke nødvendigvis. Det kommer blant annet på hvor mye strøm man dytter inn på stereoanlegg, varmetråder og annet elektrisk utstyr.

 

Konklusjonen din er for enkel da vi ikke har noe særlig fakta og forholde oss til, som f.eks. hvor mye strøm som står på i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å finne pluss kontakten på dynamoen, sikkert rød ledning. Men noen dynamoer har en ekstra pluss uttak i tillegg. - er selve dynamoen. Måler du ikke ca 14,4V der er dynamoen gåen. Er du heldig er det bare børstene du trenger å bytte.

 

Dette er for enkelt, hvis dynamoen din gir f.eks. 13.9 VDC ut så er den ikke defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem som mikkel jeg. Slutta plutselig å lade: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, kjørte han med varmetrådene på midt på sommeren, og og har et stort anlegg i bilen som gikk for fullt, så er det jo selvfølgelig MULIG at dynamoen ikke klarte å produsere nok strøm. Men vil nå tro at da han hadde prøvd med startkabler og fikk start på bilen, at han ikke da satte på varmetrådene og anlegget igjen. Og dermed føler jeg meg rimelig sikker på at dynamoen er problemet. Har opplevd både gåen dynamo før og utslitt batteri. Ved utslitt batteri fikk jeg aldri start på bilen når den hadde stått en natt, men den stanset aldri da jeg kjørte. Det skjedde kun den gangen dynamoen røk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, for det første: Jeg har ikke anlegg annet enn orginalt i bilen og kjørte heller ikke med varmetråder på. Da vi fikk start slo jeg av alt unødvendig strømforbruk... kjørte faktisk med parklys :P

 

Nummer to: Har målt meg frem og det er dynamoen som er røket. Tok også er kjapp telefon til Møller Ensjø som var entydig i sitt svar på at det var dynamoen som var gåen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du i hele tatt sjekka børstene? hvis det er disse kommer du unna med 4-500 kr istede for ny dynamo. sjekk de først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket disse, aner ikke hvordan jeg sjekker de heller. Er desverre svært dårlig på å skru motor... spesielt på biler etter 90-tallet :D

 

Hvordan sjekker jeg?

 

Tror ikke jeg tør å begi meg ut på noe bytte heller. Ikke finnes det noen Haynes bok til denne bilen så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal sitte i 2 skruer på siden av dynamoen. ta bilde av dynamoen når den sitter i bilen så skal vi se om vi ikke får markert på tegninga. evt at du får noen i nærområdet der du bor som er medlem i klubben til å hjelpe deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forresten sjekket over flatsikringene over batteriet? Min bil døde sakte men sikkert ut når jeg var ute og kjørte engang og da var det dårlig kontakt der som var problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.