Spiker i dekket litt på siden. Spesialverksted?

Anbefalte innlegg

Oppdaget at det sitter en tynn spiker uten hodet i dekket mitt der dekket buer på uttersiden. Var innom mekonomen, men de klarte ikke å fikse dette.

Sunaas hjulservice for jeg tenkte man kan vel legge en slange inni? Men han sa at hullet ville grage hull i slangen. Han har ikke sett på dette enda? Er det noen spesialfirma i Oslo som muligens kan fikse dette. Ikke lyst til å kjøpe 4 nye dekk før neste år.

Hva med slik punkteringsboks man fyller i dekket. Kan dette fikse problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel eventuelt legge inn et innlegg der spikeren går igjenom og legge inn slange. Problemet er vel hvor langt nedover dekksiden det er. Hull der kan svekke dekket ganske mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er visstnok ikke lov å reparere hull i dekksiden, bare i selve slitebanen. I hvert fall i følge en kamerat som drev dekk/felgverksted tidligere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er 2 bilder. Spikeren er maks 2mm tykk. Den er nå dratt ut litt. Da hørte jeg det kom ut litt luft. Kan ha kjørt med denne i mange måneder.

Hva med slik reservehjul på boks. Holder det lenge?

DSC03154 (Medium).JPG

DSC03153 (Small).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skaden er i utgangspunktet ikke lov å reparere, men det er ikke noe problem hvis du finner et dekkverksted som er villig til å gjøre det. Forutsetningen er at spikeren ikke har gjort noen skade innvendig i dekket, og at dekket ikke har vært kjørt med for lite luft (felgkjørt). I så fall er dekket ødelagt.

Slange er ikke spesielt aktuelt på 18" dekk, og rep-på-boks skal du holde deg langt unna!

 

Det som må gjøres her er at dekket demonteres, skadeområdet slipes på innsiden og rengjøres.

Deretter påføres lim på dekket og lappen, limet tørker til det blir klebrigt og lappen legges over skaden.

 

Dekket kan deretter monteres og balanseres, og er igjen klar til bruk.

Du kan ikke forvente å få noen garanti på denne reparasjonen, og dersom det går til helsike vil hverken jeg eller dekkverkstedet stå ansvarlig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er grunnen til at jeg ikke skal bruke rep på boks?

 

Snakket med Johs bjerke rekvisita. De fikser heller ikke dekket. Han mente at når dekket var bare 4mm igjen så var det veldig lett for vannplaning. Noe jeg har kjent. Hvorfor er myndighetenes krav 1,6mm? Burde vært 5mm spør du meg.

Dermed er det vel best å kjøpe 4 stk nye dekk. Lager en ny tråd med hvilken dekk dere vil anbefalle meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er grunnen til at jeg ikke skal bruke rep på boks?

 

Snakket med Johs bjerke rekvisita. De fikser heller ikke dekket. Han mente at når dekket var bare 4mm igjen så var det veldig lett for vannplaning. Noe jeg har kjent. Hvorfor er myndighetenes krav 1,6mm? Burde vært 5mm spør du meg.

Dermed er det vel best å kjøpe 4 stk nye dekk. Lager en ny tråd med hvilken dekk dere vil anbefalle meg.

 

Du skal ikke bruke rep. på boks fordi felgen din blir å se ut som et helvete og det er en satans jobb å få rent nest gang du skal legge om dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt enig med den,aldri bruk rep på boks. er helt for jævligt neste gang du skal skifte dekket,klissete faenskap....: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke bruke rep. på boks fordi felgen din blir å se ut som et helvete og det er en satans jobb å få rent nest gang du skal legge om dekk.

 

hum.. ser ut som et hellvette? ikke opplevd.. brukte rep sett på boks i 2 sessonger nå på vinterfelgene. tok av dekkene nå i vår for å slenge på banedekk, og da var det ikke noenting som så ut som et hellvette der.. bare litt vann.. og seff noe gugg i hullet som ble reparert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville plugget den der;) fikk gjort det på lupoen, var nesten samme sted som det der, å det holder vel til dekket er nedslitt tenker jeg=) men vi borret opp dekket å dyttet i sånn remse med gummi med klister på, det er ikke lov i norge å bruke dette noe mer, men kan j hende noen har det liggendes;) fungerte som en drøm da jeg hadde bilen, har ikke hørt noe fra nye eieren heller så=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville plugget den der;) fikk gjort det på lupoen, var nesten samme sted som det der, å det holder vel til dekket er nedslitt tenker jeg=) men vi borret opp dekket å dyttet i sånn remse med gummi med klister på, det er ikke lov i norge å bruke dette noe mer, men kan j hende noen har det liggendes;) fungerte som en drøm da jeg hadde bilen, har ikke hørt noe fra nye eieren heller så=)

 

slik gummi med klister bruker vi tilstadighet på jobben. hvor har du hørt at dette ikke er lov å bruke lenger? hva skal man ellers plugge ett dekk med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med skum er bl.a. at det blir umulig å få dekket i balanse etterpå.

Bare en liten del av skummet går med til å tette hullet, resten blir liggende som en væske å skvulpe inni dekket. (Alle som har prøvd å balansere et dekk med skum inni vet hva jeg snakker om)

 

Dessuten blir dekket utrolig klissete og guffent inni, så det blir en drittjobb å reparere eller skifte dekket. Dette er selvsagt et større problem for dekkmontøren enn bileieren:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med skum er bl.a. at det blir umulig å få dekket i balanse etterpå.

Bare en liten del av skummet går med til å tette hullet, resten blir liggende som en væske å skvulpe inni dekket. (Alle som har prøvd å balansere et dekk med skum inni vet hva jeg snakker om)

 

Dessuten blir dekket utrolig klissete og guffent inni, så det blir en drittjobb å reparere eller skifte dekket. Dette er selvsagt et større problem for dekkmontøren enn bileieren:)

 

og det er ett helvete å stå og vaske omleggings maskina! kunden skulle vært plikta til å fortelle at han har brukt slik spray, og så skulle man ha borret hull i dekket og få blåst ut det som er inni der før man vrenger det av felgen! takk og pris for lære gutter når kunden har brukt slik skum! he he :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik gummi med klister bruker vi tilstadighet på jobben. hvor har du hørt at dette ikke er lov å bruke lenger? hva skal man ellers plugge ett dekk med?

 

har hørt det av en som jobber på bensinstasjon å sier at de ikke hadde lov til å selge sånn mer? men den andre løsningen er at man vrenger av dekket å plugger det på innsiden med noe som kan ligne på en knappenål på en måte, i form=) litt dårlig til å forklare men, jeg ville ihvertfall tatt ut spikern å plugget det på gode gamle måten som beskrevet oppi her. tar 5min å gjøre, kan hende dekket blir litt i ubalanse men, jeg merket ikke noe til dette på min bil=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I teorien så kan ikke plugge det dekket. Men jeg tror det skal gå bra å gjøre det Det er helt på kanten så. Bare få gummien langt nok ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har ikke lov til å reparere et dekk uten at det har vært grundig inspisert for skader, også på innsiden. Sånn har det vært i mange år.

Å sette inn en plugg fra utsiden er derfor ulovlig!

(men det funker helt greit, har gjort det hundrevis av ganger. Var aldri noe problem med det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt det av en som jobber på bensinstasjon å sier at de ikke hadde lov til å selge sånn mer? men den andre løsningen er at man vrenger av dekket å plugger det på innsiden med noe som kan ligne på en knappenål på en måte, i form=) litt dårlig til å forklare men, jeg ville ihvertfall tatt ut spikern å plugget det på gode gamle måten som beskrevet oppi her. tar 5min å gjøre, kan hende dekket blir litt i ubalanse men, jeg merket ikke noe til dette på min bil=)

 

lappesaker for sykkel dekk er ikke det samme som plugging av hjul. når man plugger ett hjul bruker man gummi og lim, dekket og pluggen "smelter" sammen og den vil slites ned likt som hjulet. mens lappesaker er da en lapp man setter på innsiden av dekket. og det ville jeg ikke ha gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har ikke lov til å reparere et dekk uten at det har vært grundig inspisert for skader, også på innsiden. Sånn har det vært i mange år.

Å sette inn en plugg fra utsiden er derfor ulovlig!

(men det funker helt greit, har gjort det tusenvis av ganger. Var aldri noe problem med det)

 

ok, det visste jeg faktisk ikke. har plugget masse dekk uten å se hvordan dekket ser ut på innsiden... har aldri fått noen reklamasjon pga at dekket siver luft. eller at det rister mer på rattet etter at jeg har plugget dekk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lappesaker for sykkel dekk er ikke det samme som plugging av hjul. når man plugger ett hjul bruker man gummi og lim, dekket og pluggen "smelter" sammen og den vil slites ned likt som hjulet. mens lappesaker er da en lapp man setter på innsiden av dekket. og det ville jeg ikke ha gjort.

 

faktisk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, det visste jeg faktisk ikke. har plugget masse dekk uten å se hvordan dekket ser ut på innsiden... har aldri fått noen reklamasjon pga at dekket siver luft. eller at det rister mer på rattet etter at jeg har plugget dekk...

 

Er noen år siden jeg jobbet hands-on med dekk, men plugging av dekk var den absolutt vanligste reparasjonen vi utførte. En plugg fra utsiden er kjapt, greit og billig. Riktig utført funker det helt greit.

 

Det viktigste er at man aldri må reparere et dekk som har vært kjørt på felgen. Et dekk blir ødelagt etter bare få meter uten luft, og det blir fort et par håndfuller med gummirester inni dekket. Dette ser man lett på utsiden av dekket ved at det er en svart ring rundt hele dekkveggen.

Det hendte av og til at kunder ble forbannet fordi vi ikke ville reparere dekk som var nesten nye, men de skiftet fort mening når de fikk se hvordan dekket så ut inni!

 

Det er bl.a. derfor jeg er skeptisk til skum som reparasjonsmetode. Man fyller skum i dekket og tror alt er i skjønneste orden, mens man i virkeligheten kjører rundt på et dekk som kan være alvorlig svekket og dermed er en potensiell fare både for seg selv og andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noen år siden jeg jobbet hands-on med dekk, men plugging av dekk var den absolutt vanligste reparasjonen vi utførte. En plugg fra utsiden er kjapt, greit og billig. Riktig utført funker det helt greit.

 

Det viktigste er at man aldri må reparere et dekk som har vært kjørt på felgen. Et dekk blir ødelagt etter bare få meter uten luft, og det blir fort et par håndfuller med gummirester inni dekket. Dette ser man lett på utsiden av dekket ved at det er en svart ring rundt hele dekkveggen.

Det hendte av og til at kunder ble forbannet fordi vi ikke ville reparere dekk som var nesten nye, men de skiftet fort mening når de fikk se hvordan dekket så ut inni!

 

Det er bl.a. derfor jeg er skeptisk til skum som reparasjonsmetode. Man fyller skum i dekket og tror alt er i skjønneste orden, mens man i virkeligheten kjører rundt på et dekk som er alvorlig svekket og dermed er en potensiell fare både for seg selv og andre.

 

har hørt skrekk historier om hvor strien har flyttet på seg og. har selv spadd ut flere håndfuller med gummi rester pga folk som ikke har merket at de har punktert! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=1199280487&n=372483621&pn=372483634

 

er vel dette som er ulovlig å bruke?:)

 

Kjørte en hel sommer med skum i et dekk. Men når det da "pustet ut" i litt mye fart så skar felgen opp sidene på dekket..

Han som la på nytt dekk sa ikke noe..

er vel heller ikke sånn at det resterende skum blir liggende som en klump inni dekket. er jo derfor man skal kjøre med en gang, for at det skal fordele seg i hele dekket..

 

Å hvorfor må felgen være ren invendig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=1199280487&n=372483621&pn=372483634

 

er vel dette som er ulovlig å bruke?:)

 

Kjørte en hel sommer med skum i et dekk. Men når det da "pustet ut" i litt mye fart så skar felgen opp sidene på dekket..

Han som la på nytt dekk sa ikke noe..

er vel heller ikke sånn at det resterende skum blir liggende som en klump inni dekket. er jo derfor man skal kjøre med en gang, for at det skal fordele seg i hele dekket..

 

 

Å hvorfor må felgen være ren invendig?

 

det skummet stivner aldri helt. så det blir som en flaske med litt vann i som du triller bortover gulvet og så stanser. hva skjer med innholdet? ja det er slik sett som man da skal bruke ifra innsiden av dekket hvis man skal gjøre det lovlig dA! en felg burdte være ren på felg hornene ihvertfall. så det ikke ligger møkk imellom dekket og felgen. man kan godt fylle på sand hvis man føler for det, men har man først vrengt ett dekk med slikt skum i, så ønsker man ingen andre så vondt at man bruker det selv! nødløsning er det fint til, men ikke kom til meg med dekket!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe den duren ja, men dette skal da overhode ikke brukes fra insiden av dekket!!! dette er jo for pluggen uten i fra, men hvis alt skal skje etter loven så må man ta av titte på insiden av dekket før man plugger det fra utsiden=) men dette vill jeg si er ganske unødvendig med den lille spikeren der;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes kanskje flere typer av denne dekkrep på box. Har hatt det i bilen i et par år, og fikk bruk for det èn gang i sommer. Byttet til nye dekk en måneds tid etterpå, og så kun litt væske (vann?) i hjulet da dett ble tatt av. Heller ingen sure miner fra han som gjorde jobben.

Hvis alternativet er å stå langs en sterkt trafikkert vei med unger, kjerring og fullastet bil, hvor all bagasje må ut før du får tak i reservehjulet, er det vel ganske greit å ha en box klar til bruk!

 

Foresten så er det vel fremdeles en del biler som har flere alternativer når man bestiller ny bil: ikke reservehjul (box+pumpe istedet), lite reservehjul (max 80km/h), oppbåsbart reservehjul (m/pumpe), eller full size. Man kan jo spare noe vekt her.

Så jeg tror det er å anbefale å ha en box i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.