#1 Skrevet August 29, 2007 Har Touran, 1,9 TDI som jeg kjører med Long Life olje. Har hatt bilen i 5 mnd nå og har ikke byttet olje enda, ikke fått beskjed om å bytte enda. Har kjørt 9000 nå. Var byttet olje 2000 km før jeg overtok bilen. Har skjønt at man kjører i gjennomsnitt 24 000 km på longlifte i Norge. Jeg har etterfylt 3 liter nå, har kjøpt den 4 flasken. Er det mye oljeforbruk? Jeg tenker som så at det ikke er sikkert det lønner seg å kjøre på denne "dyre" oljen om den bruker mye olje... Er det bedre for motoren å kjøre på denne type olje? Bilen min er trimmet, vet ikke om det har noe å si. Sikkert vært slike spørsmål før, men håper det er ok at jeg legger ut en egen tråd allikevel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2007 Jeg synes 3 liter på 9000 km hørtes ganske mye ut, selvom verksted sikkert sier at 1 liter pr 1000 km er innenfor det fabrikken mener er OK. Kjører du hardt så øker vel forbruket en del også. På min Passat går det vanligvis i overkant av 1 liter pr 15.000 km, men jeg kjører en del med campingvogn. På siste oljeskift så ble det brukt en helsyntetisk Valvoline olje (ikke long-life, og ei heller 505.01 - men det er annen sak) og det har ikke vært nødvendig å etterfylle noe i løpet de siste 15.000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2007 TDI motorene til VAG kan bruke litt olje..... Hvis du bruker 3-4 liter på 9000 km vil det lønne seg å gå for vanlige oljeskift hver 10000 km, så lenge du skifter oljen selv Ved normalt oljeskiftintervall er ikke longlife-olje bedre enn vanlig olje. Vanlig VW 505.01 olje får man for 275,- (4 liter) fra oljelageret.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2007 Jeg må innrømme at jeg muligens kjører bilen noe hardt, men ikke for ofte da. Men jeg synes at jeg har fylt på mye olje, i forhold til hva jeg gjorde før, med "gamle" motorer. Jeg vurderer å gå over til vanlig syntetisk olje ved neste skift, men er jo usikker om dette er mindre bra for motoren. Takk for svar, Roger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2007 Det hørtes ganske mye ut med 4 flasker på 9000. Sikker på det ikke er lekkasje noe sted? Vi kjører med longlife på jobb og her brukes det ca en flaske mellom hvert av service intervallene på ca 30.000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 29, 2007 TDI motorene til VAG kan bruke litt olje.....Hvis du bruker 3-4 liter på 9000 km vil det lønne seg å gå for vanlige oljeskift hver 10000 km, så lenge du skifter oljen selv Ved normalt oljeskiftintervall er ikke longlife-olje bedre enn vanlig olje. Vanlig VW 505.01 olje får man for 275,- (4 liter) fra oljelageret.no Takk for svar. Går nesten utifra at grunnen er at oljen er såpass tynn....?!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 29, 2007 Det hørtes ganske mye ut med 4 flasker på 9000. Sikker på det ikke er lekkasje noe sted? Vi kjører med longlife på jobb og her brukes det ca en flaske mellom hvert av service intervallene på ca 30.000km Har ikke brukt den 4 flasken. Beklager om jeg utrykte meg feil her. Jeg har sålangt etterfylt 3 liter. Og kjøpt den 4 flasken for å ha den liggende om lampa begynner å lyse igjen. Bilen er kjørt 11 000 siden sist oljeskift. Jeg har kjørt 9000 siden jeg fikk bilen og det var byttet olje ei stund før jeg fikk den, ca 2000 km. Men regner jo med jeg må etterfylle enda mere, siden det enda er noen km til jeg trenger bytte olje. Det er ikke lekkasje som jeg kan se. Det ser ut som at motoren bruker oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2007 ..Jeg vurderer å gå over til vanlig syntetisk olje ved neste skift, men er jo usikker om dette er mindre bra for motoren... Ikke gå for olje som er dårligere enn det VAG anbefaler (VW 505.01). Her er bilder og hidden fra en som brukte vanlig syntetisk olje (forhandleren klarte å gjøre feil): http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=172713&highlight=pictures 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2007 min peguot expert HDI brukte ca 2 liter på ca 30.000km.. det var fra 0- 30.000km.. innkjøringsperioden.. etter det har det holdt seg.. trenger ikke etterfylle mer.. oljeservise hver 30.000km eller annenhvert år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 29, 2007 Dieselbiler på samme olje i 30.000km el annenhvert synes jeg høres ut som voldtekt. Billig investering tror jeg å halvere intervallene for et langt og godt bilhold!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 30, 2007 Har Touran, 1,9 TDI som jeg kjører med Long Life olje. Har hatt bilen i 5 mnd nå og har ikke byttet olje enda, ikke fått beskjed om å bytte enda. Har kjørt 9000 nå. Var byttet olje 2000 km før jeg overtok bilen. Har skjønt at man kjører i gjennomsnitt 24 000 km på longlifte i Norge. Jeg har etterfylt 3 liter nå, har kjøpt den 4 flasken. Er det mye oljeforbruk? Jeg tenker som så at det ikke er sikkert det lønner seg å kjøre på denne "dyre" oljen om den bruker mye olje... Er det bedre for motoren å kjøre på denne type olje? Bilen min er trimmet, vet ikke om det har noe å si. Sikkert vært slike spørsmål før, men håper det er ok at jeg legger ut en egen tråd allikevel. I starten brukte også min bil mye olje. Fram til første service etterfylte jeg 4 liter olje. Etter første service har jeg etterfylt 2 liter på 15000km. Dette er et helt greit forbruk. Bilen min er også trimmet, og de fleste biler som er det vil bruke litt mere olje. Men jeg er enig i at 3 liter på 9000km høres litt drøyt ut, selv om det er godt innenfor det fabrikken mener er akseptabelt. Men et par liter på 15000km synes jeg en trimmet bil må få. Jeg hadde blitt mere bekymret hvis bilen min plutselig sluttet helt å bruke olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 30, 2007 Men jeg er enig i at 3 liter på 9000km høres litt drøyt ut, selv om det er godt innenfor det fabrikken mener er akseptabelt. Et lite sidespor, men de fabrikkanbefalingene er jo helt på bærtur. De mener jo at et forbruk på opptil en liter pr 1000 km er akseptabelt. På en longlifeservice mener de da at det er greit å etterfylle 30!! liter olje. Det tror jeg ikke det er noen andre som er enig i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 30, 2007 Et lite sidespor, men de fabrikkanbefalingene er jo helt på bærtur. De mener jo at et forbruk på opptil en liter pr 1000 km er akseptabelt. På en longlifeservice mener de da at det er greit å etterfylle 30!! liter olje. Det tror jeg ikke det er noen andre som er enig i. Sant nok det, men sånn er det desverre på stort sett alle bilmerker. Jeg har en mistanke om at det er for at fabrikkene skal sikre seg litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 30, 2007 Dieselbiler på samme olje i 30.000km el annenhvert synes jeg høres ut som voldtekt. Billig investering tror jeg å halvere intervallene for et langt og godt bilhold!! Vel talt. Jeg skifter hver 5.000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 30, 2007 Longlifaolja er jo tynn som vann nesten? Og slenger meg på at 30k høres noe i overkant ut.. Byttet på 15k på arbeidsbilen (Hiacen), mens a4'en får olje sånn ca mellom 5000 og 7000.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 30, 2007 Kjører Longlife på Transporter`n, fyller maks 1liter på 25-30.000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 30, 2007 Bytter på 8000, da har det aldri blitt borte mer enn 0,3 l, dette er da en bensin motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 30, 2007 Longlifaolja er jo tynn som vann nesten?.. Det er bare tull. Longlifeoljen har en viskositet på 5W-30 eller 0W-30. Er litt tynnere enn oljen som ikke er longlife men langt fra vann Andre bilmerker har brukt 5W-30 (eller 10W-30) i mange år (siden 1980 tallet) og det er merkelig at VAG henger så langt etter. I USA bruker Ford, Mazda og Toyota 5W-20 olje. Den oljen er enda tynnere men gir fortsatt god beskyttelse mot slitasje i motorene oljen er ment for. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 30, 2007 Men vis bilen bruker litt olje er det ikke da mindre nødvendig med hyppe oljeskift pga bilen får fersk olje hele tiden? F.eks 1 liter pr 1000km, får man jo automatisk oljeskift ver 4-5tusen km da, skjønner jo at man ikke får ut dritten og filteret osv, men smøre egenskapene til olje blir jo mye bedre desto mer olje motorn bruker...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 31, 2007 Har en 1,9 TDI DSG Touran 2004 og den bruker ca 1,3-1,5 liter på longlife intervallet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 10, 2007 Magne, det høres mere normalt ut. Jeg synes min bruker mye olje. Jeg får ta det opp med verkstedet neste gang de skal bytte. Ikke så lenge til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...