#1 Skrevet August 23, 2004 Heisann, det spruter olje mellom intercooler og innsug når jeg belaster turboen, og da mener jeg virkelig sprute olje (motoren blir dekket) Vil det si at Turboen er kvelda, eller er det en seriøs motorfeil? Mvh Kjell Bøe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 23, 2004 Trenger ikke være turboen, men det høres ut som om du har en seriøs lekkasje. Tørk/vask bort olja og så ser du etter hvor den kommer fra. Evt bytte slanger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 23, 2004 Jeg har vasket motoren flere ganger, og skrudd av diverse slanger. Og når jeg skrudde av slangen mellom turbo og intercooler, så helte jeg ut ca. en dl. med olje av slangen.... Så jeg er sikker på at lekasjen er i slangen mellom intercooler og innsug (det er sprekk i den slangen) Men hvordan kommer olja seg dit? kan det være sprengt motor f.eks? Noe annet som også er rart er at det også er nokså mye olje på sugesiden av turboen... *klør meg i hodet* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 23, 2004 Turboen er jo trykksmørt av bilens motorolje, så hvis pakningene har tatt kvelden så kan nok dette forekomme. Turboekspertene har sikkert bedre forklaringer på problemet ditt, er det noe jeg ikke kan så er det turbo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 23, 2004 Per har et poeng. Dersom pakninger/tetninger i turboen er gåene, vil det lekke mere olje. Det skal i utgangspunktet være en oljefilm i slangene, men det skal ikke renne. Dersom du vil ha en bra turbo, ringer du GIK turbo og bestiller en bytteturbo. Du må da sende inn din. Koster 5-6000 hvis jeg ikke husker feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 23, 2004 Kan jeg overhale turboen på noe vis selv da? 5-6000kr for en turbo blir litt mye til en bil jeg ga 8000 for... Kanskje det går og få tak i en pent brukt en... -Kjell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 23, 2004 Jeg veit en kompis av meg kjøpte seg overhallings-sett for ikke så lenge siden, til sin turbo. Dette var til en A80 1.9TD 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 23, 2004 Vet du hvor han kjøpte det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 24, 2004 Nope.. Jeg skal sjekke med han i morra. Tviler på at det blir så populært å ringe å vekke han i kveld Men jeg kommer tilbake med info om hvem, hva og hvor mye i morra. Eller.. Seinere i dag altså ;p Wohoo! Post nr 400 Dette øker dramatisk fort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 24, 2004 Tja... kanskje jeg skulle sove litt selv også... kjempefint om du kommer tilbake med mer info i morgen, så skal jeg forske mer p det da mvh -Kjell Bøe Heeey.. min post nr 7... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 24, 2004 Hvis jeg ikke husker helt feil selger dem overhalingskit til 1200-1500kr på gik turbo..en kompis brukte dette til en tdi..ble som ny i følge han. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 24, 2004 Kompisen min ga ca 2000,- for sitt hos GIK Turbo. Tlf; 32767000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 24, 2004 Hm.. det var billig. Det morsomme med bytteturboene til Gik er at de ser helt funklende nye ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 24, 2004 Jeg snakket med de på GIK og de mente på at jeg måtte ha masse spesialverktøy for og overhale turboen, så jeg tror ikke jeg tør det.... Vet noen om noe sted i sverige der jeg kan få tak i rimelig turbo da? (brukt / nytt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 24, 2004 Opprinnelig postet av Kjell Bøe Noe annet som også er rart er at det også er nokså mye olje på sugesiden av turboen... *klør meg i hodet* Ikke all luft går ut igjennom din avlastnings ventil, og spessielt ikke hvis den er stramm, eller om du går av gassen sakte, da det ikke blir fult vakum i innsuget fort og ventilen blir tregt åpnet, da slår luften tilbake igjennom impeller og det er det som forårsaker oljen samt koool lyd om du har åpent filter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 24, 2004 Jepp der er en cool lyd ja.... Da fikk jeg en logisk forklaring på det også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 24, 2004 Her kan du hvor oljen smører turboen. Mest sannsynlig så har det blitt en lekkasje i foringene rundt akslingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 24, 2004 Jeg setter penger på at det er turbo`n, send den in og få den rep og gjøre en overhaling som heter Superflo, trur det var det det het, dette er for å balansere og opptimalisere turbo`n. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 24, 2004 Hmmm det hørtes ikke billig ut.... Titta litt mer på den i dag, og noen av rotorbladene på sugesiden har store hakk... Ikke rart at pakningene har gått.... Hvor billig kan jeg få en k26 i grei stand da tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 24, 2004 Fikk foresten laget meg en ny slange mellom intercooler og innsug i dag, så nå er den lekasjen borte... Men da oppdaget jeg en ny, som jeg tror er fra ventildekselet... Er det naturlig at det er trykk der? så ut som at det hadde sprutet ut.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 24, 2004 Hvis jeg forsto deg riktig, så kan det bli trykk der om veivhus ventilasjonen din ikke er åpen/åpen nok.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 25, 2004 Veivhusventilasjonen på de motorene der går inn i "belgen" som sitter mellom luftmålespjeldet og turboens sugeside, så det er ikke særlig rart. Forresten er det ganske vanlig å få ut et par desiliter olje hvis man f.eks. rengjør intercooleren. Den slangen som har sprukket hos deg bør ihvertfall byttes, det er håpløst å lappe den. Jeg prøvde vel ca. 100 ganger på min gamle 200TQ 10v før jeg ga opp og kjøpte en ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 26, 2004 Jepp merket det, jeg måtte lage meg en ny.... Hadde foresten bilen på et verkstedi går, de mente på at jeg hadde gjennomslag i motoren, og at turboen var helt gåen... Pluss at jeg måtte bytte allt av bremserør og slanger... noe jeg syntes var rart var at tomgangen endret seg om han tok opp peilepinnen når motoren gikk... Jaja jeg trenger vist en delebil som er i orden.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...