Anbefalte innlegg

Heisann,

det spruter olje mellom intercooler og innsug når jeg belaster turboen, og da mener jeg virkelig sprute olje (motoren blir dekket)

Vil det si at Turboen er kvelda, eller er det en seriøs motorfeil?

 

Mvh Kjell Bøe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke være turboen, men det høres ut som om du har en seriøs lekkasje. Tørk/vask bort olja og så ser du etter hvor den kommer fra. Evt bytte slanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vasket motoren flere ganger, og skrudd av diverse slanger.

Og når jeg skrudde av slangen mellom turbo og intercooler, så helte jeg ut ca. en dl. med olje av slangen....

Så jeg er sikker på at lekasjen er i slangen mellom intercooler og innsug (det er sprekk i den slangen)

Men hvordan kommer olja seg dit? kan det være sprengt motor f.eks?

 

Noe annet som også er rart er at det også er nokså mye olje på sugesiden av turboen...

 

*klør meg i hodet*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen er jo trykksmørt av bilens motorolje, så hvis pakningene har tatt kvelden så kan nok dette forekomme. Turboekspertene har sikkert bedre forklaringer på problemet ditt, er det noe jeg ikke kan så er det turbo... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per har et poeng. Dersom pakninger/tetninger i turboen er gåene, vil det lekke mere olje. Det skal i utgangspunktet være en oljefilm i slangene, men det skal ikke renne. :)

 

Dersom du vil ha en bra turbo, ringer du GIK turbo og bestiller en bytteturbo. Du må da sende inn din. Koster 5-6000 hvis jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg overhale turboen på noe vis selv da?

 

5-6000kr for en turbo blir litt mye til en bil jeg ga 8000 for...

Kanskje det går og få tak i en pent brukt en...

 

-Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg veit en kompis av meg kjøpte seg overhallings-sett for ikke så lenge siden, til sin turbo. Dette var til en A80 1.9TD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor han kjøpte det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope.. Jeg skal sjekke med han i morra. Tviler på at det blir så populært å ringe å vekke han i kveld ;)

 

Men jeg kommer tilbake med info om hvem, hva og hvor mye i morra. Eller.. Seinere i dag altså ;p

 

Wohoo! Post nr 400 :D Dette øker dramatisk fort :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... kanskje jeg skulle sove litt selv også... kjempefint om du kommer tilbake med mer info i morgen, så skal jeg forske mer p det da :)

 

mvh -Kjell Bøe

 

Heeey.. min post nr 7... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil selger dem overhalingskit til 1200-1500kr på gik turbo..en kompis brukte dette til en tdi..ble som ny i følge han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompisen min ga ca 2000,- for sitt hos GIK Turbo.

 

Tlf; 32767000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm.. det var billig. :)

 

Det morsomme med bytteturboene til Gik er at de ser helt funklende nye ut. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakket med de på GIK og de mente på at jeg måtte ha masse spesialverktøy for og overhale turboen, så jeg tror ikke jeg tør det....

 

Vet noen om noe sted i sverige der jeg kan få tak i rimelig turbo da? (brukt / nytt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjell Bøe

 

Noe annet som også er rart er at det også er nokså mye olje på sugesiden av turboen...

 

*klør meg i hodet*

 

Ikke all luft går ut igjennom din avlastnings ventil, og spessielt ikke hvis den er stramm, eller om du går av gassen sakte, da det ikke blir fult vakum i innsuget fort og ventilen blir tregt åpnet, da slår luften tilbake igjennom impeller og det er det som forårsaker oljen samt koool lyd om du har åpent filter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp der er en cool lyd ja.... Da fikk jeg en logisk forklaring på det også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan du hvor oljen smører turboen. Mest sannsynlig så har det blitt en lekkasje i foringene rundt akslingen.

k14 80%.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter penger på at det er turbo`n, send den in og få den rep og gjøre en overhaling som heter Superflo, trur det var det det het, dette er for å balansere og opptimalisere turbo`n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm det hørtes ikke billig ut....

 

Titta litt mer på den i dag, og noen av rotorbladene på sugesiden har store hakk... Ikke rart at pakningene har gått....

 

Hvor billig kan jeg få en k26 i grei stand da tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk foresten laget meg en ny slange mellom intercooler og innsug i dag, så nå er den lekasjen borte...

Men da oppdaget jeg en ny, som jeg tror er fra ventildekselet...

Er det naturlig at det er trykk der? så ut som at det hadde sprutet ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg forsto deg riktig, så kan det bli trykk der om veivhus ventilasjonen din ikke er åpen/åpen nok..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen på de motorene der går inn i "belgen" som sitter mellom luftmålespjeldet og turboens sugeside, så det er ikke særlig rart.

 

Forresten er det ganske vanlig å få ut et par desiliter olje hvis man f.eks. rengjør intercooleren.

 

Den slangen som har sprukket hos deg bør ihvertfall byttes, det er håpløst å lappe den. Jeg prøvde vel ca. 100 ganger på min gamle 200TQ 10v før jeg ga opp og kjøpte en ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp merket det, jeg måtte lage meg en ny....

 

Hadde foresten bilen på et verkstedi går, de mente på at jeg hadde gjennomslag i motoren, og at turboen var helt gåen...

Pluss at jeg måtte bytte allt av bremserør og slanger...

 

noe jeg syntes var rart var at tomgangen endret seg om han tok opp peilepinnen når motoren gikk...

 

Jaja jeg trenger vist en delebil som er i orden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.