#1 Skrevet August 29, 2007 jeg har en audi 100 2,8 quattro med manuell. lurer på og skifte oljen på gir kassen på den. noen som har noen råd og tips før jeg starter med dette? hvilken olje skal jeg bruke på gir kassen og diffen? mvh sigmund nilsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2007 Det er nesten like enkelt som å skifte olje på motoren, men trangere og litt mere søl. Skaff en oljesuger på Biltema (eller lignende butikk), og når du er der, så kjøper du også en nøkkel som passer i oljepluggene. Som regel er det en 17 mm unbrako du trenger, er i hvertfall det på mine Audier og de VWer jeg har vært borti. Når du har jekket opp bilen og satt den på bukker (hvis du ikke har tilgang til grav eller lift), så er det første du gjør å åpne fyllepluggen først av alt. Dette er viktig! Hvis du ikke får opp denne, og har tappet oljen, så har du et lite problem... Når fyllepluggen er åpnet kan du tappe som ved et vanlig oljeskift. For å fylle bruker du oljesugeren, stapp slangen ned i oljeflasken, og sprøyt oljen inn i girkassen. Gjenta til det er fullt. Det er fullt når det renner over, enkelt og greit. Vær klar over at det blir noe oljesøl av dette da oljesugeren ikke er 100% tett. For oljenes del kan jeg selv anbefale Castrol TAF-X 75W90 til girkassen, og SAF-X 75W90 til bakdiffen. Disse oljene er helsyntetiske, og beholder viskositeten selv i vinterkulden. Girkassen på min quattro ble mere smidig i kulden med TAF-X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2007 har litt problemer med at det er litt vanskelig og få bilen i 2 gir om jeg drar ut første giret. håpe jeg får vekk det problemet etter jeg har skiftet.. takker og bukker for detaljert innlegg!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 9, 2007 er det noen mulighet for at jeg kan bruke de samme oljene på min audi 100 tq 88mod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 9, 2007 jepp;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 9, 2007 Javisst, vil funke finfint! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 9, 2007 hørtes bra ut det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 9, 2007 Så Per, du mener at girkassen skal fylles helt full? (nå er jo ikke påfylling på toppen, så det blir jo ikke bokstaveligtalt helt full, men full til det renner over? Er ikke noe spesifikk antall liter som skal på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 9, 2007 Så Per, du mener at girkassen skal fylles helt full? (nå er jo ikke påfylling på toppen, så det blir jo ikke bokstaveligtalt helt full, men full til det renner over? Er ikke noe spesifikk antall liter som skal på? Kan svare for Per jeg:) Ja, fyll til det renner ut, enkelt og greit:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 9, 2007 Alle girkasser har en spesifikk mengde, selvfølgelig, men i så og si alle tilfeller så skal det fylles på til det renner over ja. Dette gjelder selvfølgelig ved fylling gjennom det korrekte hullet. Girkasser smøres bare i oljebad, de har ikke noen form for trykksmøring. Unntaket er vel automatgirkasser, DSGer etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 9, 2007 Så Per, du mener at girkassen skal fylles helt full? (nå er jo ikke påfylling på toppen, så det blir jo ikke bokstaveligtalt helt full, men full til det renner over? Er ikke noe spesifikk antall liter som skal på? Påfyllingen er på siden så man får ikke sjans å fylle den helt full. Og fyller man til man ser det begynner å renne ut der du heller inn har man akkurat nok... Et annet tips kan være å legge giroljekanna i varmt vann før man fyller på, dette gjør oljen mye mer lettflytende og det renner da fortere inn;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 9, 2007 Alle girkasser har en spesifikk mengde, selvfølgelig, Kan også legge til at det er ikke bestandig du får ut all oljen som er på girkassen.. Var med å byttet på en 200 TQ tidligere i sommer, der fikk vi ikke ut all oljen fordi avtapingshullet ikke var det laveste punktet på girkassen. Vi hadde da bilen på en 2-søylers, hadde vi løftet den opp i front med f,eks oppkjøringsramper ville det meste rent ut.. Da blir det ren gjetning hvor mye olje som skal tilføres etterpå såfremst en ikke har peilepinne.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 9, 2007 Kan også legge til at det er ikke bestandig du får ut all oljen som er på girkassen..Var med å byttet på en 200 TQ tidligere i sommer, der fikk vi ikke ut all oljen fordi avtapingshullet ikke var det laveste punktet på girkassen. Vi hadde da bilen på en 2-søylers, hadde vi løftet den opp i front med f,eks oppkjøringsramper ville det meste rent ut.. Da blir det ren gjetning hvor mye olje som skal tilføres etterpå såfremst en ikke har peilepinne.. På quattroer har man 2stk tappehull under, en på selve kassen og en på diffhuset som går bakover... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 9, 2007 Og til de som ikke gidder å kjøpe alt for mye olje: ca 3 liter på kassa(jeg fyllte litt under), og litt under litern på diffen(0,8-0,9). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 9, 2007 På min quattro (87 Coupe) så er det 2.2 liter på girkassa og 0.8 på bakdiffen som er fyllmengdene. Som Bjørn nevnte, så hender det at det blir igjen et par dl igjen på girkassa. Jeg byttet på min 80 i sommer. Hadde egentlig bare tenkt å fylle på litt pga den svetter fra kassa, men så at jeg hadde nok stående på en 5-liters dunk, at jeg likegjerne tappet først. Når jeg så tappet ut, ble jeg overrasket, for jeg tappet ut ca 1 liter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 9, 2007 På quattroer har man 2stk tappehull under, en på selve kassen og en på diffhuset som går bakover... Hvordan i all verden klarte man å ikke se den andre tappepluggen? Per: Castrol TAF-X 75W90, er det noe jeg kan fylle på Golfen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 9, 2007 Selvfølgelig kan du fylle den på Golfen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 9, 2007 Selvfølgelig kan du fylle den på Golfen! Takker:) Tenkte å ta det samtidig som skifte av giroverføringene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...