Hvordan vaske motorrom på Passat (og sikkert andre også)?

Anbefalte innlegg

I frykt for å f**ke opp noe så har jeg liksom aldri turt å vaske motor og motorrom så nå er jeg på jakt etter noen tips. Er det noe spesielt jeg må dekke til (02 Passat TDI)? Teknikker osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bare sprayer på motorvask og er forsiktig med høyttrykksvaskeren etterpå.

Aldri vært noe problem for meg.

Bruker å starte motoren etterpå for at vann skal fordampe og ikke trenge inn i diverse steder vann ikke burde være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker å la være å spyle mot området der dynamoen er og ABS-hydraulikkenheten dekker jeg til med en plastpose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker med motor igang jeg:)

Dekker også til elektriske saker med plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker med motor igang jeg:)

Dekker også til elektriske saker med plast.

 

Og det er der jeg er usikker - hva er sensitive elektriske saker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordeler, coiler, dynamo, abs enhet osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vasket mange TDI motorer på jobben (Møller)

Aldri hatt noen form for problemer etter motorvask av TDI motorer, eldre bensin motorer derimot har kanskje vært noe kranglete etterpå (vann og fukt i fordeler lokk, samme med plugghetter/ledninger) Har også klart på en eldre Golf 2 med 1.8 GU motor og vaske i stykker halvgiveren i fordeleren.

 

Stopp motoren, avmonter dekslet over motor og spray på med motorvask.

La dette stå og virke litt, 5min.

Spyl av og start motor, og la den gå en stund på tomgang...sånn at vannet fordamper.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare spray på motorvask, la stå og spyl av. Bruker du en vanlig vannslange fremfor høytrykk er det mindre sjanse for å ødelegge noe. Dynamo kan dekkes til, men som regel pleier det ikke være noe problem å få litt vann i den heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På eldre bensinmotorer har jeg bare pleid å unngå å spyle rett på fordelerlokket. Ellers bare vasket løs på alt mulig, men brukt litt sunn fornuft, f.eks. ikke spyle inn i dynamo og sånt.. Etter min mening er det omtrent umulig å få motorrommet i en eldre bil, som er noe mer enn bare støvete, rent uten høytrykk.. :)

 

Med dieselmotor skulle det være rimelig idiotsikkert, på en bensinmotor er det sjelden verre enn å ta av evt. fordelerlokk og vente litt til det tørker om den er kranglete etterpå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når det er tørt igjen, ligger det ofte igjen ett slikt grått støvlag om du ikke har fått brukt kost/svamp el.l. på det.

Tips, spray motorrommet med Autoglym Vinyl & Rubber care etterpå og la det tørke, så ser det helt nytt ut etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode tips! Nå er det bare å vente til det er opphold i mer enn 2 minutter. F**ns j**la p***vær!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at det er mange ulike erfaringer rundt dette. For min del vil jeg aldri benytte meg av høytrykkspyler i motor rom. Det holder lenge med svamp "metoden", avfetting der det trengs.. Gjøres det på denne måten unngår man at elektronikk blir vått.. med de følger det kan få, også uante... Bestilte motorvask hos møller ålesund for en del år tilbake. Motorvask skulle tas på en s4 2,2 aan... Det gikk uker før bilen var normal.. Derfor..av skade blir man klok....neppe rik...!!! Ps: De forlangte også 3500 kr for "feilsøk".... De pengene fikk de ikke...!!!!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at det er mange ulike erfaringer rundt dette. For min del vil jeg aldri benytte meg av høytrykkspyler i motor rom. Det holder lenge med svamp "metoden", avfetting der det trengs.. Gjøres det på denne måten unngår man at elektronikk blir vått.. med de følger det kan få, også uante... Bestilte motorvask hos møller ålesund for en del år tilbake. Motorvask skulle tas på en s4 2,2 aan... Det gikk uker før bilen var normal.. Derfor..av skade blir man klok....neppe rik...!!! Ps: De forlangte også 3500 kr for "feilsøk".... De pengene fikk de ikke...!!!!!!!!

 

Den 2,2 motoren er litt vanskelig mtp motorvask, da vann trenger inn i dekselet over coilene. Så etter motorvask på denne motoren er det lurt å ta av dette dekselet å blåse tørt med trykklufft på coilene etter vask. I tilegg kjør motoren varm og løsne alle skruene for å få ut den siste fuktighet når den står parkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folkens, dere har glemt noe veldig viktig her:

 

Motorvask utføres alltid på kald motor!

 

Jeg har bak meg en traumatisk opplevelse fra ungdommen. Som den verdensmesteren jeg var da jeg var 18 år, kjørte jeg inn i den lokale vaskehallen med varm motor, sprutet på avfetting - og VIPS sp sto motoren på den nyinnkjøpte Escort'en i full flamme : eek :

 

Det gikk heldigvis bra - luktet bare litt svidd gummi i bilen noen uker etterpå : smil :

 

Lunken motor gjør for øvrig sikkert også susen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorvask utføres alltid på kald motor!

 

Ikke nødvendighvis, klart man skal ikke vaske den rette etter en hardkjøre tur og glovarm motor, men gjør ikke noe om det er litt temperatur på motorn da man vasker den, bare viktig å passe på hva middel man bruker.

 

vask av motorrommet er noe jeg synes nesten alle burde gjøre minimum en gang i året, mye mer trivelig å gjøre noe neddi der da den er nyvaska og fin...

Samt er bilen strøken utvendig, så er helheten mye bedre med vaska og rent motorrom...

 

Bare pass på å ikke fylle all elektronik og slike ting med såpe og vann.

Pakke inn i plast, eller evt folie, så sant det ikke er fare får kortslutning, er et greit tips til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tåler virkelig ikke Abs enheten og diverse andre ting i motorommet vann, litt rart dem har plassert detta i motorommet der det er stadig vått, kaldt, varmt, osv. Tror de tinga overlever vis du klarer å sprute på de med hageslangen altså..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veeeeeldig gammel tråd, men spør for det.. Noe spesielt som bør dekkes til på en 1.8T ved motorvask?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingenting som trengs å dekkes til! bare ikke sikt på kontakter å liknende så går det så bra så :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.