00542 - Needle lift Sensor (G80) - 2,5tdi V6

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvor kabel til denne sitter?

Jeg vet at jeg trenger å måle resistansen i den, og at den skal være 100-120 ohm. Og jeg har hørt at ny sensor koster flesk.:bs:

Har fått følgende feilmelding, men merker ikke noe problemer, mulig litt rykking, men egentlig lite å snakke om.

Chassis Type: 01 - Allroad

Scan: 01 02 03 15 16 17 18 25 33 34 36 37 45 55 56 57 65 76 77 7E

VIN: WAUZZZ4B93N070758 Mileage: 99510km/61832miles

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.LBL

Part No: 4Z7 907 401 B

Component: 2.5l/4VTEDC G000AG D09

Coding: 01016

Shop #: WSC 02325

Part No: 00018059

Component: 130 106EC150_1.R75804509291

WAUZZZ4B93N070758 AUZ7Z0B2282236

1 Fault Found:

00542 - Needle lift Sensor (G80)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

Readiness: N/A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bakerste dysa på høyresiden synes jeg å huske. Ikke 100% sikker men der er bare en dyse med ledning på. På min 2,5 TDI var den kabelen rimelig hard isolasjon på,så jeg tror den lett kan ta skade hvis noen har flyttet på den. Tenker da på den delen av kabelen som ligger under toppdekselet. Er en skjøt på den mot torpedoveggen. Nåle-bevegelse-sensoren sitter i dysa, og er den som måler når innsprøytningen begynner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To polet kontakt på torpedoveggens høyre side. Brun av farge. Ledningen går fra kontakta og ned på midten av høyre topplokk der den forsvinner inn i topplokket. Sensoren er en del av dieseldysa og koster rundt 6000 kr om jeg ikke husker riv ruskende galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysa kostet €360,-

Arbeid kostet €158,-

Tilsammen sånn ca NOK 4300,-

Utført hos Audiforhandler i Tyskland forrige uke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det min tur:) Jeg har Ohmet kontakten, og jeg får O.L altså ikke kontakt i det hele tatt. Men hvis den er helt fuckt hvordan har det seg at driten starter og går normalt, eller det starter alltid med veldig lavt turtall med tar seg opp etter noen sekunder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den starter og går "normalt", men motor mangler signaler som skal til for å gå optimalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den starter og går "normalt", men motor mangler signaler som skal til for å gå optimalt.

Okei, har du byttet en slik før? Må toppdekselet av? Hvis ja så må jo de andre 2 dysene av også da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av med returstussene utenpå de tre dysene, så av med toppdeksel. Så av med den ene dysa. Som regel svært vannskelig å få ut da den har en styring som umuliggjør vridning for å løsne. Må rett opp, så slaghammer tilpasset dyseuttrekk er et must.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av med returstussene utenpå de tre dysene, så av med toppdeksel. Så av med den ene dysa. Som regel svært vannskelig å få ut da den har en styring som umuliggjør vridning for å løsne. Må rett opp, så slaghammer tilpasset dyseuttrekk er et must.

Okei, vi får se hva vi får til. Den koster 5700,- på møller.

Noen som vet hvor en får kjøpt en slik ny billigere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje dette den du får turtal signal for også? Dette var vertfall slik på eldre diesler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turtelleren min virker i allefall:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje dette den du får turtal signal for også? Dette var vertfall slik på eldre diesler.

Dette er ingen "eldre diesel" ;)

Men hvilke motorer er det du sikter til? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke turtallsignalet. Det er injeksjonstidspunktet.

Jeg handla dysestammer fra kermatdi.com, og da kosta alle 4 (til 1.9TDi) mindre enn én stk. hos Møller eller Bosch i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handla dysestammer fra kermatdi.com, og da kosta alle 4 (til 1.9TDi) mindre enn én stk. hos Møller eller Bosch i Norge.

Okei, jeg sendte dem mail tirdag kveld:) Fant ikke noe med engang på hjemmesiden deres....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene på V6 er helt ulike 1,9 og R5 2,5 tdi så dette tviler jeg på at kerma skaffer, men det er jo mulig å prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ebay.de

Har søkt nå men får ikke opp noe. Heter dette noe annet på tysk eller??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker, da har jeg lagt inn bud:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisan.. ser ut til min tur no :( eller ??

eg målte min og den viser ca 500Ohm er den da hel ?? når den ikke virker vr det da brudd i den ?? ser at eg har litt lekasje på ene dysen.. kan det være dette som slår ut ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisan.. ser ut til min tur no :( eller ??

eg målte min og den viser ca 500Ohm er den da hel ?? når den ikke virker vr det da brudd i den ?? ser at eg har litt lekasje på ene dysen.. kan det være dette som slår ut ?

Lekkasje er ikke bra da du mister kompresjon på sylinderen. Er det sotrester rundt dysestammen? 500ohm er uansett for høyt, mener de skal ligge rundt 80-120ohm. Kan måle ett par jeg har hjemme for å dobbeltsjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vart sjekka ved tilfeldighet, merker ingen ting på bilen.. en kompis som har kjøpt WoW (wurth online world) så no blir da mekking, lekasjene? er på ene slangen mellom dysene(retur ? ) og på ene tilkoblingen oppå dysen.. er ikke mye.. før kjøpe noen slanger å bytte, 500 ohm når montert ja, er di trykkaktivert ? er den kjente ake motoren..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vart sjekka ved tilfeldighet, merker ingen ting på bilen.. en kompis som har kjøpt WoW (wurth online world) så no blir da mekking, lekasjene? er på ene slangen mellom dysene(retur ? ) og på ene tilkoblingen oppå dysen.. er ikke mye.. før kjøpe noen slanger å bytte, 500 ohm når montert ja, er di trykkaktivert ? er den kjente ake motoren..

Tenkte på at det var lekkasje mellom dysestammen og blokka. Da lekker det ut eksos, og bilen går ujevnt og det høres ikke bra ut. Dieselreturslangene er greit å få bytta på en bil som er gått noen mil da disse har en tendens til å svette etter som årene går.

AKE... Lykke til ;)

Det er forresten 1.9TDI sensorene som pleier å ligge på 80-120ohm, kan jo være V6 motorene bruker en annen sensor som da måler en annen resistans. De er ikke trykkaktivert, de måler posisjonen på nåla inni dysestammen og gir på den måten beskjed tilbake til ECU om faktisk injeksjonstiming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet min for noen dager siden på min V6 TDI AKE. Scandiesel i Bergen skaffet den til ca 5000,-, møller skulle ha rett over 6000,- Jeg ohm'et min nye og den var på 104ohm, den gamle var O.L(brudd). Du trenger også ny toppdekselpakning når den byttes:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk opp samme feilkoden da jeg kjørte VAGcom i dag. Jeg har ikke merket noe problem med bilen, men syns kanskje den har litt hard gange mellom 2-3000 omdr. Kan denne sensoren ha invirkning på det. Jeg får låne meg et måleapparat for å sjekke om den er helt kaputt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.