Anbefalte innlegg

Kona har en Audi a6 1995 R5. Jeg syntes den var vel dau, og "målte" den opp lierbakkene, hvor den gjorde 110km/t uansett hva jeg gjorde. Jeg fikk noen tips om at det kunne være daukjøring som bl.a. hadde gjort katalysatorene tette. Jeg fikk anledning til å kjøre en tur på 30 mil til hytta med en henger på slep, og kjørte med litt turtall. Dagen etter kjørte jeg en tur uten henger, og det var en helt annen bil. Den var mye mer turtallsvillig, og senere "målte" jeg den til 150 km/t opp lierbakkene. Jeg regnet problemet som løst, og at tette katalysatorer var en forklaring.

 

3 uker senere låner jeg bilen til jobben i Olso, og synes den trekker dårlig igjen, Og ganske riktig; 110 km/t opp lierbakkene.

 

Det er da jeg begynner å lure på om det ikke er tette katalysatorer allikevel.

 

Jeg reagerte også på at kjørecomputeren viste et forbruk på 1,4l/mil ved bånn gass opp lierbakkene, og jeg ikke kunne se noe "køling" som det tidligere var ved bånn gass. Med min begrensede kunnskap ville jeg da gjette på at den får luft, men ikke diesel.

 

Bilen er dau over hele turtallregisteret, men det virker som det mangler mest litt opp i turtall. Ved 3000 rpm stiger turtallet veldig seint.

 

Møller har lest av feil, og utenom de 9 feilene på klimaanlegget, fant de ingen ting.

 

Luftmassemåleren skal visstnok være en enkel konstruksjon det sjelden er feil på.

 

Er det noen som har en teori om hva det kan være, eller hvor det kan lønne seg å begynne å lete?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmassemåleren skal visstnok være en enkel konstruksjon det sjelden er feil på.

Er det noen som har en teori om hva det kan være, eller hvor det kan lønne seg å begynne å lete?

 

Siden dette er en 1995 mod skal du ikke se bort i fra at det er LMM som er problemet. Du kan prøve og koble den fra og se hvordan bilen oppfører seg da, Blir bilen enda mer dau etter at den er koblet fra, funker den sansynligvis, men visst bilen går bedre eller like bra i nødmodus, kan det være denne som er gåen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips.

 

Hvordan kobler jeg fra LMM?

 

Kan feil på LMM komme og gå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er bare an kabel som kobles i fra, visst du har samme som meg er det en sylinder etter luftfilter boksen som det står en kabel i, så er det bare og koble ut den ut.

 

Om feilen kan komme og gå vet jeg ikke, kanskje kabelen din sitter løst??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den ledningen som går inn i den hvite sokkelen nede i høyre kant av bildet?

lmm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det ser ut som det er den ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den ledningen som går inn i den hvite sokkelen nede i høyre kant av bildet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, da prøver jeg en runde i morra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte ikke vente til i morra. Tok en runde. Ingen merkbar forskjell om den var koblet til eller fra. Da blir det en tur til Møller i morgen. Takk for hjelpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å kjøre bilen uten katalysatoren. Har lite tro på at det er feil på luftmassemåleren. Er en annen type enn de som ryker i tide og utide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å kjøre bilen uten katalysatoren. Har lite tro på at det er feil på luftmassemåleren. Er en annen type enn de som ryker i tide og utide.

 

 

Man skal vel merke forskjell uansett vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, dette var ikke lett å bli klok på;

 

Jeg fikk låne en luftmassemåler i dag. Monterte den, og det gikk som f..n., og den la fra seg litt røyk som den vanligvis gjør når den får nok diesel. Kjørecomputeren viste over 4l/mila ved pådrag

 

Jeg klokka bilen på en viss strekning, og tenkte jeg fikk måle med den gamle lmm for sikkerhets skyld...og den gikk jaggu som f..n da også!?

 

Jeg dro ut kabelen fra lmm, og da gikk den mye dårligere. Det er vel da ingen grunn til å mistenke lmm, eller kan det være at den "kommer og går"?

 

Dermed er jeg i villrede igjen. Hva har skjedd, og hva er tilfeldigheter? Hva er det som kan forandre seg over så kort tid?

 

En ting det ser ut som, er at den, når den går dårlig, får lite diesel, men av hvilken grunn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.