Anbefalte innlegg

Da jeg kjørte på jobb i dag morges hørte jeg en plystrelyd fra et sted foran på bilen, høres ut som en vannkjele med sånn tut som piper når vannet koker :)

 

Første jeg tenkte var at bremsene hang på, men etter å ha tatt noen kraftige nedbremsinger fant jeg ut at det ikke var problemet.

 

Neste tanke gikk på en eller annen vakumlekasje, men fikk hjelp i stad og gikk over de vanligste slangene. Dette hjalp heller ikke. Er det noen slanger som er godt gjemt i motoren min som kan skape problemet?

 

Neste tanke gikk til drivakselmansjetten foran, som har en liten rift i seg, og som sikkert hadde satt pris på litt mer smøring/fett. Vil det komme lyd fra derfra hvis den begynner å bli tom for smøring?

 

Og det rare med det hele er at lyden er mest påtrengende når jeg enten gir forsiktig gass eller motorbremser. Kommer ikke på tomgang, heller ikke på lavt turtall (under 2000). Mulig jeg tar feil på denne, men innbiller meg at lyden også kommer oftere når jeg svinger.

 

Og en siste ting, lyden var mye kraftigere i dag morges når det var kaldt i lufta (ca 4-5 grader) enn når jeg kjørte hjem fra jobb.

 

Noen som har noen forslag til hva det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å sjekke hjullagrene evnt forstillingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være et hjullager, ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tippe på hjullager jeg og....ved drivledd vil du høre kneppelyder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skal jeg bytte det. Skader vel ikke å bytte uansett om det ikke skulle være problemet. Kan ikke kjøre rundt å plystre dagen lang :)

 

Takk for hjelpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er et defekt hjullager så skal vel dette øke i intensitet når man svinger til motsatt side av den lyden kommer fra?

 

Jeg har et lignenede problem på S2 en.

Lyden kommer nøyaktig på 2500 omdr.Litt over eller litt under så forsvinner den.Dette er mye mer merkbart når bilen er kald.

 

Har min egen teori om at dette kan være lagrene til registereima.Har kjøpt nytt,men har ikke fått innstallert det enda.

 

Tror heller jeg ville satset på dette,men jeg skal ikke si at de andre her tar feil heller.

 

Har du sjekket reimene til dynamo eller AC hvis du har?

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv hadde jeg et dårlig hjullager ganske nylig, det var mere som en romling enn en plystring.

 

Jeg tenkte på at det kunne kanskje være en liten stein som har kilt seg mellom bremseskive og skjoldet, dette vil da ikke forandre seg ved bremsing, men vil kunne høres selv ved forsiktig rulling på hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme "plystring"/uling på min tidligere bil, viste seg å være reima til dynamoen. Kom også kun ved motorbrems og lave turtall til å begynne med.

 

 

Og det rare med det hele er at lyden er mest påtrengende når jeg enten gir forsiktig gass eller motorbremser. Kommer ikke på tomgang, heller ikke på lavt turtall (under 2000).

 

Kommer lyden kun når bilen er i bevegelse?

Stell deg foran bilen og rus motoren med panseret oppe. Kan fort eliminere bort ganske mye da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Erik Karlsen

Hadde samme "plystring"/uling på min tidligere bil, viste seg å være reima til dynamoen. Kom også kun ved motorbrems og lave turtall til å begynne med.

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Og det rare med det hele er at lyden er mest påtrengende når jeg enten gir forsiktig gass eller motorbremser. Kommer ikke på tomgang, heller ikke på lavt turtall (under 2000).

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

Kommer lyden kun når bilen er i bevegelse?

Stell deg foran bilen og rus motoren med panseret oppe. Kan fort eliminere bort ganske mye da.

samme sak her! er mest uling når den går helt på tomgang og når jeg gir fjøla! hvordan finner jeg ut om det er dynamoen eller reima? å er d kansje like greit å skifte reima med d samme ?

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bortsett fra slakke reimer etc, så forbinder jeg "plystrelyd" med en vannpumpe som kanskje har sett sine beste dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut hva som lagde lyd når regreima ble bytta (hele fronten måtte jo av så da var det lettere å høre)

Lyden kommer fra dynamoen, har sprayet litt elektrorens i den og latt det tørke over natta. Dette har mer eller mindre løst problemet, hender en sjelden gang jeg hører noe lyd, men helt klart en forbedring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hører også mange rare lyder fra bilen min:

 

Lyd1:

En slags "schsss" lyd som er der hele tiden, mistenker dynamo, servo eller vannpumpe, men har ikke fått sjekket dette ved å ta av reimene, ennå..

 

Lyd2:

Skrapelyd som kommer av og til, kom etter jeg byttet strammehjul til reg. reima. Tro om Mekonomen er ansvarlig hvis reima ryker??

 

Lyd3:

Klonklyd som kommer av og til ved sving i lav fart, er vel fjærbeinslager..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

Lyd2:

Skrapelyd som kommer av og til, kom etter jeg byttet strammehjul til reg. reima. Tro om Mekonomen er ansvarlig hvis reima ryker??

 

Ikke om du monterte den selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er innsuget mitt som plystrer!!! sikkert en pakning da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.