Bremselengde ved slitte dekk

Anbefalte innlegg

Hei jeg mistet lappen i dag etter en bil ulykke.

farten min ble målt til 119,1 km/h ut fra bremse sporene. forstillingen min var skjeiv og dekket var nesten uten mønster på ene siden. Men politiet mente at dette hadde ikkje noe og si pga at bremse lengden ble ikkje lengre med feil spissing og mønsterdybde på tørr assfalt.

Stemmer dette?

jeg mener at med slitte hjul og skjeiv forstilling øker bremselengden betraktelig!

Er jeg helt på jordet? :S

MVH Alf Arne Hauso

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke på tørr asfalt nei. Mulig det kan øke marginalt pga gummikvaliteten lenger ned i dekket er dårligere, men på den annen side er det mer gummi i kontakt med veien som gjør veigrepet bedre og bremselengden kortere. Ikke uten grunn at slicks gir best rundetider på bane...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror uansett det blr feil å si at utslitte dekk skal hjelpe deg i en slik situasjon, da vil de bare ta deg på det i stedet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig å miste lappen :(

Vanskelig å si noe bastant om dette, men et par teorier kan jeg komme med.

Slitte dekk (lite mønster) skulle i seg selv ikke øke bremselengden på tørr asfalt. Slicks er jo ofte foretrukket i motorsport på tørr asfalt. Men et slitt dekk er ofte også et gammelt dekk, gummien kan ha blitt hard. Det er ikke umulig at det føre til dårligere friksjon mot underlaget og økt bremselengde.

En skjev forstilling vil jeg ikke tro at øker bremselengden i særlig grad. Om man har blokkerte hjul, så spiller ikke retningen på hjula særlig rolle, det blir friksjon mot underlaget uansett. Om det bremses med ABS vil jeg heller ikke tro at bremselengden økes med skjev forstilling. Om det er veldig feil camber, kan det jo tenkes at overflaten av dekket som er i kontakt med veien kan bli mindre og dermed gi økt bremselende, men jeg tror camberen skal være veldig feil før det gjør særlige utslag.

Dette er kun mine teorier som jeg har resonert meg frem til selv, ikke noe jeg kan dokumentere. Det er sikkert mange flere momenter enn det jeg klarer å tenke meg som spiller inn på den endelige bremselengden.

Jeg håper og tror at politiets formel for å beregne fart ut fra bremsespor har innlagt litt sikkerhetsmargin som tar høyde for slitte dekk og annet innenfor det som er forskriftsmessig.

En ting som kan øke bremselengden er om det var noe grus eller noe på veien, det kan føre til en kulelagerlignende effekt og øke bremselengden betraktelig.

Noe som slår meg når jeg leser det du skriver er at det kan være lurt å begrense bruken av argumenter som kan tilsi at bilen ikke var i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Det kan virke skjerpende i en eventuell straffeutmåling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror uansett det blr feil å si at utslitte dekk skal hjelpe deg i en slik situasjon, da vil de bare ta deg på det i stedet...

Jeg mener at det vill hjelpe meg. pga : med slitte dekk og ramlende feil forstilling vill bremse lengden øke og da vill og så bt regne ut at jeg har hatt større fart en jeg egentligt har hatt. sidene det ikkje er snakk om mer en 3-5 km/h som skiller mellom lappen og ikkje lappen så er det ganske så viktigt at bremse lengden/farten er blitt riktigt målt i mitt tilfelle!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med "slitte dekk og ramlende feil forstilling" tror jeg ikke du kan regne med at det gir et positivt utslag totalt sett, å benytte det som argument i en straffesak som dette. Tvert i mot kan det virke skjerpende, da du sannsynligvis med viten og vilje har utsatt andre for større fare ved å kjøre med bilen i en slik tilstand.

Så jeg ville absolutt forsøkt å unngå å sette fokus på det, hvis jeg var deg...

Forøvrig er det nevnt allerede, men det stemmer at det er forskjellige gummilag i et dekk som alle har forskjellig oppbygning utfra de forskjellige oppgavene det aktuelle gummilaget har. Et vanlig gatedekk som er slitt ned så mønsteret er borte har vesentlig dårligere grep enn da det var nytt. Dette kan man lese om i informasjon fra dekkfabrikantene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, menn jeg hadde time for og få fikset bilen på verksted dagen etter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg mistet lappen i dag etter en bil ulykke.

farten min ble målt til 119,1 km/h ut fra bremse sporene. forstillingen min var skjeiv og dekket var nesten uten mønster på ene siden. Men politiet mente at dette hadde ikkje noe og si pga at bremse lengden ble ikkje lengre med feil spissing og mønsterdybde på tørr assfalt.

Stemmer dette?

jeg mener at med slitte hjul og skjeiv forstilling øker bremselengden betraktelig!

Er jeg helt på jordet? :S

MVH Alf Arne Hauso

du vet vel selv at du har kjørt ulovlig fort, da er vel ikke dette mye mer å diskutere... er man dum og kjører slik, får man ta konsekvensene av dette å ikke prøve å lure seg unna.: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å beregne bremselengde teoretisk, er det meget viktig at man vet korrekt friksjonsfaktor. Dette vil være vanskelig å fastslå i ettertid.

Hendelsesforløpet må man også forsøke å rekonstruere...osv.

Mange usikre hidden => stor feilmargin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, menn jeg hadde time for og få fikset bilen på verksted dagen etter :)

Som jeg skrev, så er dette langt fra formildene omstendigheter, for å si det mildt. Det er slutt på "ja, men..." når man har fått førerkort.: rolleyes

At du kjører for fort med en bil du _vet_ er i den tilstanden, bør du nok unngå å nevne i retten. Du gjør bare vondt verre ved å bevise at du ikke bare har kjørt for fort, men at du i tillegg ikke har forstått hovedprinsippene i veitrafikkloven. De fleste dommere har svært liten sans for slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NJOA. menn får se hva advokaten min mener om saken. hann skall hente ut alle papirer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg ønsket minst mulig oppmerksomhet rundt tilstanden på dekk/forstilling, hvis det er som du skriver at ene dekket ditt var nesten uten mønster og forstillingen skjeiv. Tror du vil kunne få mye lengre straff for at du ikke har holdt bilen i forskriftsmessig stand og dermed utsatt andre for fore (les: kjøre fort med dårlige dekk og skjeiv forstilling er ikke særlig lurt). En annen ting er at forsikringsselskapet ikke ser med blide øyne på nedslitte dekk dersom det er snakk om et forsikringsoppgjør. Kan fort bli noen tusen ekstra å betale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg brukte bilen til jobb denn dagen var pga at jeg ikkje hadde noen andre muligheter og jeg viste ikkje at det slet på dekka før jeg var på veien. og jeg spurte om essoen i By`n kunne justere det menn demm hadde ikkje tid denne dagen her!

Hadde jeg vist at det var så skejivt framme og at dekket var uten mønster på inn siden hadde jeg ikkje kjørt.

Grunnen til at det er slik er at jeg byttet traversen på bilen pga at denn var rustet og jeg ikkje ville ha en bil som kunne kolapse og skape ulykker!

Så med andre ord har jeg gjort det jeg kunne for og få bilen lovlig. grunnen til at det er mistanke om at det er kjørt fort er pga bremse lengden som er lang pga forstillingen og hjulet mitt.. utenom det har politiet ingen beviser på at jeg har brutt reglene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bremselengden blir ikke særlig påvirket av det nedslitte dekket eller forstillingen hvis ikke 2FY kunnskapene mine spiller meg et puss nå. Tror ikke politiet bryr seg særlig om hvorfor du kjørte en bil som ikke var ikke teknisk god stand denne dagen, bortsett fra å konstatere at den nettopp var i dårlig teknisk stand. Skjønner godt frustrasjonen din over å miste lappen, er utrolig kjedelig å være uten. Tipper du får 3mnd uten lappen dersom de står fast på 119km/t og hadde jeg vært deg hadde jeg godtatt dette. Er redd for at du kommer til å få lengre straff dersom det blir rettssak ut av dette, da domsstolene har en tendens til å ikke se nådig på ulykker der det kan være snakk om uaktsomhet fra fører.

Du skal ha ganske gode motbeviser for å klare å overbevise en dommer om at politiet har bommet så kraftig på bremselengdemålingen og dertil utregning av fart, og at du egentlig holdt lovlig hastighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JAJA, menn uansett så finne min advokat ut av ka som er det beste. han får vertfall inn syn i saken så får jeg se hva beviser og slikt dem virkeligt har

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JAJA, menn uansett så finne min advokat ut av ka som er det beste. han får vertfall inn syn i saken så får jeg se hva beviser og slikt dem virkeligt har

virker som du bare: JAJA, NJA NJA, NEI NEI... Hvorfor i HELV*: dum : TE har du startet denne tråden om du gir faen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For og finne ut Om bremse lengden blir økt (slik jeg mener) ved feil forstilling og slitte dekk!

Noe en anne avd av BT har bekrefter att stemmer og mener det at jeg burde beholde lappen pga denn målingen demm har ikkje kann holde. dette sier en teknisk inspektør som hadde greier på detved teknisk avd hos bt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en helt tøvete problemstilling.

1. du har kjørt for fort (det er det ingen tvil om)

2. du har med viten kjørt en bil som ikke burde vært kjørt, og dermed har du kjørt uaktsomt....

Kort fattet : Kjørt for fort med slitte dekk og fucka forstilling......... Hallo i luken..... Er andre like (unskyld utrykket men) idiot at de faktisk ikke avpasser farten etter hva bilen kan klare og opptre sikkert ved. (jeg mener den ikke burde vært brukt uansett) Så håper jeg inderlig at disse også mister lappen brenn kvikt.

Er også meget glad for at du mista lappen. Og har feks du vært involvert i en ulykke med en slektning av meg pga dette, samt det faktum at du svimer noe så inne i granskauen med utalelser etterpå. Ja, da hadde det ikke vært fengsel du skulle vært lenge på.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit jeg skall holde kjeft og bare ta det som det kommer. bye Modderator kann stenge tråden :) og slette denn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.