#1 Skrevet September 5, 2007 Er det noen som har noe tips for å få bedre hovedlys på en 1995 A6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 5, 2007 Nye hovedlykter, releer, evt. et xenon ombyggingssett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 5, 2007 Synes da det ikke er så dårlige lys på A6 jeg egentlig. Men som per sier, nye hovedlykter kan hjelpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 5, 2007 Det er mulig det ikke er så gæli med lys på bilen. Jeg har ikke kjørt den i skikkelig mørke ennå, men jeg er nærmere 50 enn 40 år og synes alt unntatt dagslys er dårlig lys, så jeg trenger alt lys jeg kan få. Fjernlys er ikke noe problem, da det lett kan hjelpes med ekstralys, men kjørelys er jo verre. Jo bedre fjernlyset er, jo verre blir det med lite kjørelys Jeg har sett at linsene er litt matte og/eller noe støv på innsiden. Er dette noe kjent problem, og ev. noe å gjøre med? Jeg ser at spenninga til kjørelysa er 12,85 volt. Er det lavt? Ville det hjelpe om jeg trakk noe grove ledninger fra batteriet , og brukte eksisterende strømtilførsel som styring til nye reléer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 5, 2007 12.85 volt er en liten anelse lavt, men det kommer an på hva ladespenningen er (målt på batteripolene ved tomgang og lys på). Som jeg nevnte så vil nok releer hjelpe en anelse, sammen med bra pærer. Det beste er uten tvil xenon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 5, 2007 Sier bare en ting, ettermonter xenon, billig og helt sinnsykt mye bedre. Monteres på under 30 min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 5, 2007 Xenon må selvfølgelig ikke utelukkes, men er det kurant også på min bil som har linselykter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 5, 2007 Har xenon på nærlysene på min Audi 100 med linselykter, at det var en enorm forbedring kan man trygt si. Skal montere på langlysene snart også. 1000m er for svensker og har ingen ting i fronten på en Audi å gjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 5, 2007 Xenon må selvfølgelig ikke utelukkes, men er det kurant også på min bil som har linselykter? Enda bedre på en bil med linselykter:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 5, 2007 Ja, man får et mye bedre resultat ved å montere xenon på linselykter enn ved vanlige parabole lykter (gjelder ikke fjernlys), fordi oppbyggingen av linselykten hjelper til å kontrollere lysstrålene mer effektivt, og forhindre uønsket strølys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 5, 2007 Xenon sett for nærlysene dine gjør underverk. All annen oppgradering er bortkastet. H1 kit selges jo for under 1000,- her på forumet. A6 C4 nærlysene er dårlige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 5, 2007 Ta av lykteglassene, bytt dem om de er "sandblåst", om ikke pusser du dem ordentlig på innsiden. Puss også linsene på begge sider, og lyset blir MYE bedre. Gjorde det på A6'en jeg hadde, og det var dag og natt. Det blir et belegg både på linser og glass etter noen år så bilen får "grå stær".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 5, 2007 Signerer på den. Grundig puss av begge sider av både lykteglass og linser gjør definitivt susen! Kjempeforskjell! Men for all del ikke prøv å puss reflektorene, da blir de bare gule og slutter å reflektere. Det lærte jeg på den dyre måten. Hadde forresten tenkt å kjøpe Xenon-kit selv, men syns lyset ble så mye bedre med nye lykter at det ikke var nødvendig. En kombinasjon blir selvfølgelig helt rått. Som en kuriositet så kan det nevnes at man får kjøpt originale (og dermed lovlige) hovedlykter med Xenon-pærer hos Møller for nøyaktig 30.000 kr inkl. klubbrabatt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 6, 2007 De orginale xenon lyktene, har de automatisk høydejustering ? Hmmm... burde være mulig å få tak i lykter på e-bay el. liknende ? .... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 6, 2007 Som jeg nevnte i en annen tråd, sjekket jeg de lyktene de hadde på Biltema, og for 1200,- pr stk må det vel kunne sies å være et kupp.. Så ut som metallreflektorer også, så da holder de bedre på glansen også kanskje? Uansett, en god rens skader aldri! Jeg byttet også til slike General Electric Super Blue-pærer i tåkelysene, som har noe hvitere lys og +30% lysutbytte. (Finnes flere merker) Markant forbedring! Slang så på et xenon-sett på nærlys og wow-faktoren var enorm! Men, allikevel ser jeg bilen min som en stor skygge på veien når det kommer en bil bakfra med 'nye' ordinære lamper, eller xenon, så det er nok noe mer å gå på! PS: Med xenon trenger du ikke styre med releer og slikt for å bedre spenningstapet, de har innebygde regulatorer uansett! De første A6'ene hadde heller ikke automatisk høydejustering, så gjemmer du ballastene litt bra, kan du skylde på at det er disse du har fått tak i.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 6, 2007 De orginale xenon lyktene, har de automatisk høydejustering ? Hmmm... burde være mulig å få tak i lykter på e-bay el. liknende ? .... Burde vel være mulig, for det er ikk emange som vil ha dem. Det er nemlig ikke mulig å bytte pærer på de originale xenon-lysa... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 7, 2007 Dette var interessant. Slik jeg forstår det/Hvis jeg skal ha bedre lys: Rense lykter, eller kjøpe fra ny Biltema. (Noen som vet hvor mye jobb det er å rense?) Kjøpe H1 4300k 35 w xenon kit til nærlys Hvis jeg ikke vil fremstå som en svenske, men fremdeles se noe med fjernlys; Kjøpe H1 50w 4300 Xenon kit. Stemmer det? Vil xenon i fjernlys være bedre enn lovlige tusenmetere? Hvor er beste plassering for ballaster? Jeg har også vært plaget av at lyset på en passat jeg har er tilnærmet ubrukelig i snøvær pga alt lyset som kastes oppover. Vi linselys være bedre i så måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 7, 2007 Dette var interessant. Slik jeg forstår det/Hvis jeg skal ha bedre lys: Rense lykter, eller kjøpe fra ny Biltema. (Noen som vet hvor mye jobb det er å rense?) Kjøpe H1 4300k 35 w xenon kit til nærlys Hvis jeg ikke vil fremstå som en svenske, men fremdeles se noe med fjernlys; Kjøpe H1 50w 4300 Xenon kit. Stemmer det? Vil xenon i fjernlys være bedre enn lovlige tusenmetere? Hvor er beste plassering for ballaster? Jeg har også vært plaget av at lyset på en passat jeg har er tilnærmet ubrukelig i snøvær pga alt lyset som kastes oppover. Vi linselys være bedre i så måte? Skal du montere xenon kit lønner det seg å ta ut lyktene da kan du rense de samtidig, jeg stripset ballastene på rammevangene, da ses de ikke når man åpner panseret. Så lenge du har linselykter vil du ikke få så mye strølys som i lykter med vanlig reflektor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 7, 2007 Hvis jeg ikke vil fremstå som en svenske, men fremdeles se noe med fjernlys; Kjøpe H1 50w 4300 Xenon kit. Om du monterer 35w eller 50w i fjernlysene spiller liten rolle. Jeg ville evt. gått for 6000k isteden for 4300k, de er så hvite man kan få det, før de går over til blått. Vil xenon i fjernlys være bedre enn lovlige tusenmetere? Min erfaring, ja, uten tvil. Tingen med xenon er at man får ikke bare et ekstremt hvitt lys, men man får også enorme mengder lys. Du trenger sikkert 8stk svenske-lykter for å tilsvare xenon-konvertering (kanskje satt litt på spissen ) Det eneste jeg har å utsette på dette, men som helt klart trolig er pga dårlige pærer, er at lyset kan bli ute av fokus, dvs. at det ikke rekker så langt som det burde, fordi pærens brennpunkt ikke blir stående optimalt i lykta i forhold til en H1-pære. Som sagt, dette varierer. Det settet jeg opplevde dette med, var fra Biltema, og var av de aller første de solgte for mange år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 27, 2007 Det er ikkje mykje arbeid å rense lyktene, ca 1 time på begge. Gjorde det sjøl på min, blei som natt og dag.. Dette var interessant. Slik jeg forstår det/Hvis jeg skal ha bedre lys: Rense lykter, eller kjøpe fra ny Biltema. (Noen som vet hvor mye jobb det er å rense?) Kjøpe H1 4300k 35 w xenon kit til nærlys Hvis jeg ikke vil fremstå som en svenske, men fremdeles se noe med fjernlys; Kjøpe H1 50w 4300 Xenon kit. Stemmer det? Vil xenon i fjernlys være bedre enn lovlige tusenmetere? Hvor er beste plassering for ballaster? Jeg har også vært plaget av at lyset på en passat jeg har er tilnærmet ubrukelig i snøvær pga alt lyset som kastes oppover. Vi linselys være bedre i så måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 8, 2007 Reflektorene på linsene til C4 smelter ofte pga varm pære. Var hull i reflektoren på min A6. Da blir det dårlig lys. Skiftet disse + monterte HID Xenon fra Dybvik trading. Ble enorm forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 8, 2007 Jeg ville gått for 35w 4300K xenon i nærlysene, har det selv og kjempefornøyd med det. Vurderer å sette på 50w 4300K i fjernlysene også 4300K er det lyset som ligger nærmest dagslys i fargetemperatur og som gir best lys, 6000K har ca 10% mindre lys hvis jeg ikke husker helt feil i farten. 6000K blir mye mere blått og dermed større sjanse for at onkel stusser på lysene når du møter dem en sen kveld:) Svenskelys alla x-antall 1000m i grillen er det verste jeg ser og har absolutt ingen ting i fronten av en Audi å gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 9, 2007 Jeg har ettermontert Xenon (6000k) på min s6. C4. Dette hjalp no helt sinsykt å det så mye bedre ut å! Tok ikke lange tiden å montere heller! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...