#1 Skrevet September 5, 2007 Hei Har så og si sluttet å dra til Møller med bilen på service. Bytter olje, oljefilter, luftfilter og pollenfilter selv her hjemme. Men hva mer er det egentlig som må gjøres? Er det f.eks no bremseveske, servo-olje, kjøleveske osv som bør sjekkes/byttes? Tenkte jeg skulle levere bilen inn og gi dem en liten liste med ting de kan sjekke/fikse men må nesten vite hva jeg skal be dem om først. Har og hørt at de spruter noe inn i kanalene, hva er dette? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 5, 2007 Bremsevæske og kjølevæske er jo enkelt å sjekke, tankene er transparante for at du skal kunne se nivået. Lokket på servovæskebeholderen har innebygget peilepinne, for å kontrollere nivået. Bremsevæsken bør byttes etter noen år, dette fordi den er hygroskopisk, dvs. en trekker til seg fuktighet (vann). Dette er farlig av flere årsaker, viktigste er at det kan danne seg damp-bobler i rørene ved høy belastning, i tillegg kan det bli interne rustskader, og om vinteren kan man få ispropp i en bremseledning (btdt, ikke gøy). I kanalene er det vel antirustbehandling som brukes, såkalt "hulromspray". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 5, 2007 Vil tro at bremsevesken min er klar for utbytting nå da.. Har hatt bilen i ett par år, og det er ikke gjort mens jeg har hatt bilen i allefall... Så det skal jeg be dem om å gjøre.. Samme med kjøleveska, den måtte jeg bare fylle litt etter for noen mnd. siden, da den var rimelig lav.. Men la merke til at kjøleveska var brun-rød. Er det rust i radiatorn da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 5, 2007 Misfarging av kjølevæske kan være rust ja. Frostvæska skal i tillegg til å hindre at anlegget fryser også hindre nettopp rust. Kan også være olje eller eksos fra en def. toppakning. Bremsevæske skiftes som allerede nevnt annethvert år ved service. Girolje på manuell kasse har ingen skiftintervall. ATF olje skiftes såvidt jeg husker på 60 000???? Usikker her. Haldex olje hver 30 og filteret hver 60 om bilen har 4.motion. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 5, 2007 ATF, haldex? hva faen? hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 5, 2007 ATF, haldex? hva faen? hehe ATF er olje på automat kasser, men bytt for guds skyld også sila/filteret minst ver 60k km + rense bunnpanna til kassa og magnetene. Haldex er koblinga til quattro'en som fordeler draget fremme bak om jeg ikke forklarer helt feil her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 5, 2007 ATF er olje på automat kasser, men bytt for guds skyld også sila/filteret minst ver 60k km + rense bunnpanna til kassa og magnetene. Haldex er koblinga til quattro'en som fordeler draget fremme bak om jeg ikke forklarer helt feil her. Takk for svaret Men jeg har verken quatro eller automat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...