Noen som er flinke med 2.7T motorer ?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge prøvd å finne årsaken til at bilen min nøkker en anelse når jeg holder turtallet fast på rundt ca 2700 RPM i tredje gir i moderate oppoverbakker... Det er ikke snakke om mye, men likevel nok til at det MÅ fikses.

 

Jeg har via vag-com funnet at når problemet oppstår er alltid "Actual boost" høyere enn

"Specified boost". Jeg har ut fra dette antatt at noe er feil med vakumsystemet, og da spesielt vakumslangene til/fra wastegate. Slangene er imidlertid ok. Feilsøkingen videre inkluderer nye DV ventiler, ny N75 ventil, gjennomgang av alle vakumslanger, nye tennplugger, nye tennplugg "hetter" (fra coil til plugg), ny luftmassemåler, EGT sensor sjekket ok, nye S1 fremre lambda sensorer. Luftinntak temperatursensor gir normale verdier, kjøleveske sensor gir normale verdier, kompresjon er sjekket ok, og alle dyser er inspisert og renset med forgasserrens. Verksted med god kompetanse på S4 motorer har videre sett på saken for kr 6000 uten å komme fram til annet enn å foreslå "bytt en og en del og se hva som skjer" taktikk...

 

Jeg begynner å gå tom for ideer, og logget derfor i går en del ulike blokker på min vag-com mens jeg kjørte rundt. Jeg fant da at "Engine load (Actual)" gir helt andre verdier enn "Engine load (Specified).... Jeg er usikker på hvordan engine load (Actual) beregnes og hvilke verdier som er normale, men etter litt googling fant jeg en fyr som refererte til Bently hvor det ble sagt at verdien skal være i nærheten av "engine load (Specified)"

 

Er det er noen som vet om dette kan være noe å forfølge, eller eventuelt har andre innspill på hva jeg bør se nærmere på for å få bort denne utrolig irriterende småfjuskingen...

 

Vedlagt ligger en en vag-com logg som viser verdiene som logges når bilen nøkker.

 

Sist men ikke minst- bilen er en Allroad 2002 2.7T tiptronic med 175 000 KM på samvittigheten.

 

Mvh

Harald

vag-log.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje, oljefilter samt luftfilter er forresten også nylig byttet uten at det hjalp noe på problemet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet at Bentley sier at specified og actual engine load skal ligge innenfor 5% av hverandre. Hvis avviket er større foreslår de å sjekke at Air pressure Sensor -G31- er ok.. Jeg har nå målt G31 så langt jeg kommer med multimeter, og den ser ok ut. Synes dessuten den ser ut til å gi fornuftige verdier i vag-com...

 

Kanskje forrige eier likevel har trimmet bilen - kan chiptrimming forklare de rare verdiene? (Det kan i alle fall forklare nøkkingen jeg plages med.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje forrige eier likevel har trimmet bilen - kan chiptrimming forklare de rare verdiene? (Det kan i alle fall forklare nøkkingen jeg plages med.)

 

Går i så tilfelle an og lese ut fila di og sammenligne den med org fil til samme bil. Så vil det vises

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når man chiper... forandrer man ikke noe på mengde luft som går gjennom lmm osv??

dette skal gå ann og regne ut.. gjorde det på passatn min:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg logget for en tid tilbake verdiene fra luftmassemåleren ved full gass, og regnet ut fra det ut at antall hestekrefter var i henhold til org. spec. Moment i følge vag-com ser også ut til å gi "originale verdier". ...

 

Er det noen andre her som har store avvik fra specified og actual engine load?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilsøkingen går videre...

 

Nye coiler er på plass uten at det hjalp. Jeg hadde bilen på diagnose i går, men da jeg og mekanikeren tok oss en prøvetur fungerte bilen helt fint! (Jeg kjørte selv) Senere på dagen var det tilbake til samme nøkkingen - som om bilen kun kjører på 5 og ikke 6 sylindre. Helt utrolig egentlig at nøkkingen var borte akkurat da jeg det gjaldt som mest.

 

Ja, ja, for ca to uker siden forsøkte jeg i min desparasjon engine flush og ny 0W-40 mobil1 olje + filter. Jeg inspiserte videre kamakslene på pasasjersiden, og de var heldigvis fine.

 

I går trykktestet jeg systeme selv - det kunne jo tenkes at verkstedet ikke hadde gjort en grundig jobb...

Jeg fulgte Bentley sin framgangsmåte, men til min forundring ville ikke trykket holde seg. Luften gikk rett inn i motoren, og ut oljepåfyllingshullet. Ved blokkering av oljehullet startet luften å sive ut av en ventil bak på motoren like ved toppdekselet på passasjersiden ved ca. ved 0,4 BAR.

 

Kan dette tyde på dårlige ventiltetninger? Burde jeg kanskje gitt motoren noen omdreininger slik at motoren hadde stoppet en mere gunstig plass hvor ventilene var bedre lukket?

 

Finner jeg ikke ut av dette snart går bilen desverre inn på verksted. Desverre fordi det sikkert blir dyrt, men kanskje mest fordi det vil fortone seg som et nederlag. En fiks nå ville på den andre siden vært en skikkelig opptur - som å komme i mål etter en lang og slitsom marathon...

 

Alle tips mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje forrige eier likevel har trimmet bilen - kan chiptrimming forklare de rare verdiene? (Det kan i alle fall forklare nøkkingen jeg plages med.)

 

Ser at turbotrykket ligger på rundt 1 bar i loggen fra første innlegget. Har du logget trykket under akselerasjon over ett større turtallsområde?

For meg så ser dette noe høyt ut til å være original bil (din bil er vel også 230 el 250hk utgave?). Min tidligere S4 2.7T hadde vel turbotrykk på 1.1bar med chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at turbotrykket ligger på rundt 1 bar i loggen fra første innlegget. Har du logget trykket under akselerasjon over ett større turtallsområde?

For meg så ser dette noe høyt ut til å være original bil (din bil er vel også 230 el 250hk utgave?). Min tidligere S4 2.7T hadde vel turbotrykk på 1.1bar med chip.

 

Ok, det var interessant...Tror vag-com rapporterer om ca 1,5 bar ved full gass - skal sjekke nærmere i loggfila når jeg kommer hjem...

 

1.1bar høres forresten lite ut. Er det her snakk om 1,1bar + atmosfærisk trykk? vag-com loggen over tror jeg inkluderer atmosfærisk trykk, da trykket rapporteres til å være ca 1000 mbar før motoren starter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener 1.1bar overtrykk dvs 1.1bar + atmosfærisk trykk. Hva vag-com loggen viser husker jeg ikke helt nå (stund siden jeg har sett på trykkverdier der), men du har nok rett. Uansett så ser du fort hva som er riktig. Hvis bilen kun har maks 0,5 bar overtrykk så er den nok ikke chippet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.