Kjøleveska synker. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Hadde på 5-6 dl med kjøleveske for 2 uker siden. Nå er den langt under min igjen. Ingen lamper lyser inni bilen.

 

Hva kan dette skyldes? Tittet nå etter å ha kjørt 4 mil. Da jeg så den var lav. Hvor hard skal radiatorslangen være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ha hatt litt luft i systemet? etterfyll, og se om det fortsetter å synke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan de i såfall ha kommet inn? Kan noen ha skjedd når de har skiftet clutch?

Skal radiatorslangen. Den tykke være så hard?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slangen blir hard da kjølesystemet arbeider under trykk, så det er helt normalt.

 

jeg fikk det for meg at du hadde skifta kjøleveska (tror jeg leste en annen tråd om nettopp det og blandet litt her) og dermed hadde fått luft i kjølesystemet...!

 

se etter lekkasjer når bilen er varm - er det en sprekk i en slange etc. burde du se det pipler ut pga trykket..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er ikke med blandt oss så bytte toppakning da...?

Ref denne tråden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper i det lengste at det ikke er toppakningen. S6'n 2,2T var slangende stein harde. Hver gang jeg stoppet motor fosset det over i trykktanken. Byttet toppakning. Så kom fossingen tilbake igjen. Viste seg at var sprekk i trykktanken. Det ble en dyr trykktank:(

 

Tilbake til denne Passaten. Etter 4 timer stopp klarer jeg å klemme den tykke slangen halvveis inn. Ut fra trykktanken går en tynn slange ned til et t-kryss. Der ser jeg mye rødt pulver. Bør jeg bytte ut klemmen med en skikkelig slangeklemme til å skru?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lekker ved t-stykket kun fordi du har alt for høyt trykk i kjølesystemet.

 

Jeg kan klemme slangen halvveis inn når motoren er varm. På den forrige så var slangene steinharde leeeenge, eller helt til jeg tok opp lokket på tanken og slapp ut trykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjente på en transporter 2,5TDI. Var ikke trykk i slangen i det hele tatt.

Så da bør jeg ikke sette på noe slangeklemme? Er det noen andre muligheter til å finne ut av at det er toppakningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo du må gjerne sette på en klemme der, men det fikser jo ikke problemet. skjønner ? ;)

 

Ta en kompresjonstest? evt en oljeprøve for å se om man kan påvise kjølevann der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpnet lokket. Da gikk trykket ut og kjøleveska steg til minimum merket. Hvordan skal dette være på en bil med ny toppakning? Det skal vel være trykk i systemet når man kjører, eller ikke? lokket på trykktanken skal ikke det blåse ut overtrykket? I alle fall når bilen er står stille? Kan ikke bare være lokket som er ødelagt/tett?

Kan jeg ta en kompresjonstest selv eller sjekke olja? Så ikke noe i olja, men det er vel vanskelig uten spesial apperat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det skal bli litt trykk i systemet på en frisk bil. Men ikke så mye at overtrykksventilen i lokket åpner seg.

 

Når min pakning hadde ryket var det også veldig mye trykk i systemet, men ikke så mye at det gikk igjennom lokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer om jeg kjører for lenge med ødlagt toppakning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja den vil før eller siden bli mer og mer skadet, og til slutt kan du få så mye vann i sylinderen at motoren ikke klarer å forbrenne det, vann kan ikke komprimeres slik som luft og da oppstår noe som blir kalt "hydrolock" dvs motoren skjærer seg.

 

Jeg kjørte en mnd med gåen pakning, vannet hadde begynt å grave seg en kanal i toppen der hvor pakningen var ødelagt slik at toppen måtte planslipes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen måte å minske faren på til jeg får en time på verksted? Kjøre roligere ikke full gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min så brukte den kun vann når turboen ladet.. Dvs kjørte jeg veldig pent og ikke på "tunge" gir. så blei ikke slangene harde og det blei ikke noe trykk i tanken, eller vannforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slår ikke turboen inn under 2000omdr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke det være noen bar trykk på slangene inn i motoren? Har MTM chip. Kan noen formulere litt bedre hva steinharde og passe harde betyr.Passe harde? SKal man kunne presse slangen sammen med 2 hender og hvor mye. Synes slangen i seg selv er litt harde selv uten trykklokket på. Men seff klarer jeg å presse sammen med en hånd.

Legger ved 2 bilder. Slangen som er hard er den første store. Sitter vel en pumpe som pumper trykk her? 2 bildet er hvor det lekker. Kan ikke se noe skum i olja.

DSC03195 (Medium).JPG

DSC03196 (Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slår ikke turboen inn under 2000omdr?

 

Det kommer litt ann på belastningen på motor. Ligger du i 50-60 og setter den i 5.gir så havner du på ca 13-1400 rpm, gir du nå fullgass vil du få veldig høy turbotrykk, da motoren får stor belastning pga for tungt gir.

 

Chippen har ikke noe å si på trykk i kjølessystemet, vannpumpen sørger kun for sirkulasjon, den bygger ikke opp noe nevneverdig trykk, slangene skal være sånn at du fint kan klemme de inn en 2-3cm med en hånd.

 

 

Prøv å start bilen når den er kald og alle slanger er uten trykk. la den gå på tomgang en stund og sjekk om de fortsatt er myke. Så kan du kjøre et par hundre meter med litt pådrag,. sjekk så om slangene er blitt harde.. Har de det så vet du hvorfor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det trykk på vannslanger osv så er det vel mest sansynelig topp-pakning!..det blir ikke sånt trykk av luft i systemet,når topp-pakningen ryker så skjer det enkelte ganger at kompresjonen i sylingeren klemmes ut i en vannkanal,osv derfor får du trykk på slanger og vann blir borte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en sprekk i slangen. Fortsatt føler jeg det er bra trykk i slangene. Hvis man fyller på full kjølevæske? Når man starter bilen og den er varm så lager vel pumpa litt trykk for å klare å sirkulerer kjølevannet? Vil kjølevannet synke til ca min da? Om det er toppakningen vil ikke væska stadig minke. Nå har den vært på min-merket i 3uker uten at det har gått mere ned. Bør jeg ikke miste mere kjølevann om toppakningen er ødelagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.