Passat 4-Motion = quattro?

Anbefalte innlegg

Hei, lurer bare på om passat fra 01-05 har quattro systemet. Er dette i så fall et vedlikeholdsfritt system ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja er akkurat samme systemet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat har 4-motion systemet, med haldexkobling. Er jo samme som blir brukt på audi av samme årsmodell.

Virker ikke på samme måte som det jeg regner som quattro(torSen). 4-motion har i utgangspunktet 100% av kraften på framhjulene. Ved hjulspinn kan opptil 100% av kraften gå til bakakselen.

haldex er veldig kjappt, og du rekker aldri å merka at forhjulene spinner får den er aktivert( aktiveres når en av drivakslene går mer enn 1/8 fortere enn den andre, eller hjulene har gått 1/4 runde.)

Det som skal tenkes på er at hvis du mister ALT grep vil ikke bilen bevege seg i det hele tatt: rolleyes

Det er også nok for ett forhjul og ett bakhjul å miste grepet før du står stille.

4-motion er deaktivert ved parkering eller lavhastighets svinger.

Kobles visstnok også ut når du drar på brekket(for leking??).

Er vel vedlikeholdsfritt på den måten at det aldri går istykker ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat har 4-motion systemet, med haldexkobling. Er jo samme som blir brukt på audi av samme årsmodell.

Virker ikke på samme måte som det jeg regner som quattro(torSen). 4-motion har i utgangspunktet 100% av kraften på framhjulene. Ved hjulspinn kan opptil 100% av kraften gå til bakakselen.

haldex er veldig kjappt, og du rekker aldri å merka at forhjulene spinner får den er aktivert( aktiveres når en av drivakslene går mer enn 1/8 fortere enn den andre, eller hjulene har gått 1/4 runde.)

Det som skal tenkes på er at hvis du mister ALT grep vil ikke bilen bevege seg i det hele tatt: rolleyes

Det er også nok for ett forhjul og ett bakhjul å miste grepet før du står stille.

4-motion er deaktivert ved parkering eller lavhastighets svinger.

Kobles visstnok også ut når du drar på brekket(for leking??).

Er vel vedlikeholdsfritt på den måten at det aldri går istykker ja.

Stjeler tråden litt...

Hvilke passat, tenker på årsmodell, har haldex kobling...? er endel andre tråder her som skirver at passat ikke har haldex før i 05? riktig eller feil?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F****, det stemmer helt!

Kun 6 gen passat fra 05 som har haldex: bh :

01-05 har diffsperre-imitasjon akkurat som audiene, ikke haldex.

Da er det permanent AWD og torSen diff, men EDL og opp til 80% begge veier. Åpen front og bakdiff.

Lærte noe idag jeg og: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... rart.. det står jo i service hefte hans at han skal ha service på haldex koblinga si.... :P på 100 000

Passat 03mod 4-motion 1,9tdi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del får hverken biltype/årsmodell eller km intervall til å stemme med Haldex kobling. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på bensin er det 60 filter og 30 olje... haldex... dette er diesel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel torsen vel:) Hvis den ikke har tverrstilt motor da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt noen som ikke har oversikt på dette skjønner jeg. Alle Passatene som er levert de senere årene med langsmontert motor har torsen diff. Trodde selv at 4 motion kun hadde haldex når jeg kjøpte min Passat, men den gang ei. Den nyeste Passaten har derimot haldex(2). Drar i utgangspunktet 90-10. Holder fortsatt et kort på torsen diffen. Mindre vedlikehold og bedre kjørefølelse..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vw sier at det er quattro på alle 01-05, selv om det står i service boka. Kunne bare ikke shønne hvorfor det ikke var utført service på hadelex, men ingen haldex på min :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når temaet er oppe, fordeler ulemper quattro vs haldex ?

Spørrer igjen, er qattro systemet vedlikeholdsfritt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden litt jeg, hva slags olje skal brukes på bakdiffen på torsen diffene? Min svetter litt og jeg tenkte jeg skulle etterfylle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å se hvilken vei motoren står det, er motoren langstilt (som a4-a6-passat osv) så er det IKKE haldex, er motoren tverstilt( som golf,a3 osv) så har den haldex, simple as that:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endel her inne tror at så lenge det er quattro, så er det torsen diff, det stemmer ikke, Quattro er kun et varemerke som audi bruker på alle sine 4trekk modeller.

Her gir jeg noen eksempler på biler med samme 4trekk system:

- Haldex: Audi A3/S3, TT, Golf, Octavia, altså biler med tverrstilt motor.

- Torsen: UrS4/S6, A4, Passat 3B/G, A6, altså biler med rettstilt motor.

- Haldex fungerer i daglig bruk som en framhjulstrekker, helt til man begynner å spinne, da overføres deler av kraften til bakhjulene via en elektrisk styrt bakdiff.

- Torsen er basert på konstant 4trekk, men kan fordele kraften noe frem/bak etter behov.

- Biler med EDR (elektronisk diff sperre?) som bla min passat, bruker bremsekalipterne til å holde igjen på det hjulet som har minst grep.

- Litt eldre biler som UrS4/S2/RS2 har manuelt låsbar bakdiff, via en knapp i mitdkonsollen.

- Enda eldre audier med 4trekk kan manuelt låse både centerdiff og bakdiff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Torsen: Octavia2, .

Octavia 2 har tverrsilt motor, så den har haldex ,octavia er vel basert på golf plattformen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Octavia 2 har tverrsilt motor, så den har haldex ,octavia er vel basert på golf plattformen.

Beklager.... my bad, rettet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldexen på de nye(haldex2) har 90/10 kraftfordeling til vanlig, så VW/AUDi kan skryte av AWD.: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.