#1 Skrevet September 7, 2007 Svinghjula varer ihvertfall helt til påske... Hva er forskjellen på disse? Hvilke biler / motorer har de forskjellige som standard? Hva er fordelen / bakdelen med de enkelte? Forklar... og kjør debatt om hvorfor ikke: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2007 enkelmasse da har du bare ett helt flatt svinhgjul.dobbelmasse svinghjulet er på en måte vribart,sånn at har du stiv lamell så "fjører" svinghjulet litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2007 Svinghjula varer ihvertfall helt til påske... Hva er forskjellen på disse? V Hvilke biler / motorer har de forskjellige som standard? Hva er fordelen / bakdelen med de enkelte? Forklar... og kjør debatt om hvorfor ikke: smil : Ok, check pkt. 1 takk for det:) Da er det bare 2 igjen;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2007 enkelmasse da har du bare ett helt flatt svinhgjul.dobbelmasse svinghjulet er på en måte vribart,sånn at har du stiv lamell så "fjører" svinghjulet litt.. Sånn type "rykk utjevner" ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2007 altså, enkelmasse sier jo seg selv da.. svinghjulet er som over sagt en enkelt del der hele dritten er massiv.. dobbeltmasse så er det ett lag med gummi i mellom de delene som du skrur fast i veiva og den delen der clutch griper.kan vel kalle det rykk utjevner ja... fordel med enkelmasse(finnes på 3b, urq) er att det er halvparten så tung som dobbeltmasse svinghjulet - der igjen mere moment 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 7, 2007 ... er att det er halvparten så tung som dobbeltmasse svinghjulet - der igjen mere moment Hvorfor gir det mer moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 7, 2007 Hvorfor gir det mer moment? tror han mente at man har mere moment med dobbeltmasse..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 7, 2007 Lett svinghjul - turtallsvillig. Tungt svinghjul - dreiemoment. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 7, 2007 Lett svinghjul - turtallsvillig. Tungt svinghjul - dreiemoment. Jeg er vel litt treg, men jeg skjønner ikke hvorfor svinghjulsvekten skal ha noe å si på dreiemomentet. Får man målt høyere moment med et tungt svinghjul? Trodde det var motoren som produserte dreiemomentet, jeg. Klart at tungt svinghjul gjør at man ikke kveler bilen så lett ved igangsetting o.l., men jeg har vanskelig for å tro at det har noen innvirkning på selve ytelsene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 7, 2007 Hmmm.. Er overhodet Ikke noen ekspert, men er vel ren fysikk? Tyngre svinghjul jo mere masse i bevegelse. Da skal det mere til får å stoppe det, eller forandre hastigheten på det. Letter svinghjul skal det mindre til.. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 7, 2007 Lettere svinghjul => mindre roterende masse => mer overskudd til å akselerere bilen. Tungt svinghjul, gir jevnere gange, men vil selvfølgelig gi bilen tregere akselerasjon. En motors effekt/moment kurve, påvirkes ikke av svinghjulets masse. Lettere svinghjul vil ha størst innvirkning i lave gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 8, 2007 Sånn type "rykk utjevner" ? ikke trykkutjevning,men på en måte noe som sparer drivverket og det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 8, 2007 Rykk, ikke Trykk ;P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 8, 2007 leste feil jeg...ja...kan vel si det sånn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 8, 2007 leste feil jeg...ja...kan vel si det sånn.. hehe, fort gjort Lettere svinghjul => mindre roterende masse => mer overskudd til å akselerere bilen.Tungt svinghjul, gir jevnere gange, men vil selvfølgelig gi bilen tregere akselerasjon. En motors effekt/moment kurve, påvirkes ikke av svinghjulets masse. Lettere svinghjul vil ha størst innvirkning i lave gir. OT: Du får jo forskjellig effekt/moment kurve på hjula og det er jo det som teller til syvende og sist Men er det noen som kan svare på hva et kjempemasse svinghjul er? Skulle jeg gjette så er det bare et "unormalt" tungt svinghjul 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 8, 2007 treghetsmoment er nøkkelen. Mindre rotasjonsmasse gir raskere akselrasjon på motoren. På lavt turtall på en motor med få sylindre vil faktisk et tyngre svinghjul gjøre at man ikke får en så rykkvis gange på motoren. Med et veldig lett svinghjul kan du se for det at motoren går en god del saktere akkurat når den komprimerer, og så går den endel fortere når den har tennt. Med tung svinghjul, mer treghetsmoment, altså jevnere gange, da få forbrenningssyklusen mer til til å bygge opp trykk før stemplet har kommet for langt, dermed kan mer av potensialet utnyttes til å lage kraft (moment). Det er kun på lavt turtall, under 2000rpm, at dette har noe som helst å si, og det er snakk om veldig lite forskjell. Folk sier ofte at det er mindre moment fordi det blir lettere å kvele bilen da det er mindre treghetsmoment og man er avhengig av å tilføre kraft for å kunnem kløtsje ut og sånt. Hva skjer hvis man tar en hul stålkule (kuleskall) på 100gram, og en kompakt stålkule på 100gram (mindre diameter enn den andre) og slipper begge samtidig på et skråplan ? (sett bort fra luftmotstand) Mvh Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 9, 2007 De ruller like fort pga 100g er 100g og sålenge underlaget (friksjonen) er den samme så skulle de komme i "mål" samtidig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 9, 2007 Jeg gjetter at den hule stålkula vil komme først pga diameter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 9, 2007 kompakte kula vil rulle mye fortere. Den har mye mindre treghetsmoment og vil dermed akselreres fortere. Samme gjelder for svinghjul. Dersom massen sitter nær midten på hjulet vil det ha lavere treghetsmoment og akselrere fortere. Mvh Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 9, 2007 låner tråden til ett lite spørsmål: Spurte 034 om clutchløsning til bilen min med 3b motor og girkasse fra CQ20v, av svaret greide jeg å få med meg at han spurte hva slags svinghjul jeg hadde(inget akkurat nå). Så spurte han om "pilot bearing" og om hvor det satt på min. Noen som kan oversette og forklare? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...