#1 Skrevet September 7, 2007 Hvordan får man ut den gamle tenningslåsen: klø : Fant liksom ikke ut av patenten.. Er det skurdd fast.. Virker som om det er to "pinner" som holder den.. Jeg prøvde å skyve litt i den, men den ytre delen bare knakk: flau : Noen tips and trix ? Mvh Joakim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2007 Elektriske delen du skal bytte? Denne er skrudd med to små skruer ja.. Kommer til disse ved å ta ut instrumentet..Sitter ovenfra, ser på den nye delen hvor de sitter (gjennom de to pinnene du nevner) over skruene kan det være en slags voks du bare kan pirke vekk med en liten trekker for å komme til sporet i skruene (liten flat) Da kan du bare dra delen av bakstykket på låsesylinderen og smette inn den nye delen Mvh Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 8, 2007 Et lite problem.. Tenningen går helt fint rundt så lenge den bare er koblet i elektrisk.. Når jeg kobler den til å skrur den fast, å tar nøkkelen gjennom svitsen.. Da går den ikke.. Virker som den ikke er lang nok.. Hva kan problemet være? Må den programeres eller noe? Noen som har vært borti det før ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 9, 2007 Da er antakelig "pinnen" som går inn i bakstykket knekt, og du trenger ny låsesylinder.. Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 19, 2007 Har skaffet ny låsesylinden etter at jeg fant ut at den elektriskedeler var ok. Noen som vet hvordan denne byttes da? Den går jo inn på rattet også. Har startsperren noe å si? Noen som har en god fremgangsmåte for å gjøre dette uten å skru fra hverandre hele bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 19, 2007 ingen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 20, 2007 Neida, trenger ikke demontere noe mer en du allerede har gjort, om du ser på den nye låsesylinderen sitter det en fjærsak på den som må klemmes inn for å få ut den gamle låsesylinderen.. Derfor må det borres et hull rett over denne i rattstammen så du får klemt på den, evt. med borret du brukte for å lage hullet, litt usikker på dette med startsperre da det ikke var startsperre i nøkkelen på min bil, men på alarmen.. Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 30, 2007 Jeg får det ikke til Må man ut med hele dashbordet da eller? Kommer ikke til ovenifra, eller mente du en annen måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 30, 2007 Jeg har hatt innbrudd 3 ganger nå så har gjort dette noen ganger. Du må demontere instrumentet, demonter det store dekselet under rattet med oppbevaringsrommet i. Det sitter en Torx+ 30 skrue som holder hele rattlåsen/låsesylinderen fast, du skrur ut denne, tar av kontaktstykke, lirker hele greia ut. Så er det mye enklere å jobbe med. Jeg vet at hvis du skal skifte kun låsesylindern kan du få problemer fordi det er laget slik at når de først er sammen skal de ikke kunne deles, hvordan man deler de er det sikkert noen andre som vet, men en rattlås uten el-stykke koster ca 700kr på møller, så jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny og bare flytte over el-delen, smette den nye låsesylinderen sammen med den nye rattlåsen og montere det sammen igjen. Mvh Emil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 30, 2007 Her ser du hva jeg mener med at det er stress å dele låsesylinderen og rattlåsen: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 30, 2007 Ok, takk for hjelpen:) Men hvilket program bruker du for å få opp sånn bildet av deler.. Har sett mange andre som gjør dette.. Virker som det er samme program.. Mvh Joakim:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 30, 2007 Trenger en vinkeldrill for å få borra, greier seg å ta ut instrumentet som Emil sier.. Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 1, 2007 Det er ikke startsperre i din bil med mindre den er ettermontert, startsperra ligger i alarmen ja. Jeg måtte ikke borre på min, men jeg måtte derimot løsne rattstammen bak instrumentet da dashbordet var iveien for å trekke ut låsen.. Litt plunder, men det gikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 1, 2007 Ok, nå ble jeg litt forrvirret her.. Skal jeg bare lirke den ut, eller må jeg borre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 10, 2007 Jeg snakket med en kammerat av meg som jobber på aalgård.. Han sa at på de fleste mercedez må man borre ut noen skruer.. Det er sånne skruer som man må meisle ut pga når man skrur de inn, knekker hodet på skruene? Stemmer dette eller er det bare å skru ut som vanlig? Mvh Joakim:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 10, 2007 Jeg vet at hvis du skal skifte kun låsesylindern kan du få problemer fordi det er laget slik at når de først er sammen skal de ikke kunne deles, hvordan man deler de er det sikkert noen andre som vet, men en rattlås uten el-stykke koster ca 700kr på møller, så jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny og bare flytte over el-delen, smette den nye låsesylinderen sammen med den nye rattlåsen og montere det sammen igjen. Mvh Emil På 88 modell 200 så måtte jeg borre et sted på "huset" for å få ut sylinderen. Det er en fjærbelastet splint som låser sylinderen når den først er puttet inn. I Bentley-verkstedboka stod det angitt eksakt hvor man skulle borre. Har ikke Bentley-boka lenger, så jeg husker ikke hvor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 11, 2007 På 88 modell 200 så måtte jeg borre et sted på "huset" for å få ut sylinderen. Det er en fjærbelastet splint som låser sylinderen når den først er puttet inn. I Bentley-verkstedboka stod det angitt eksakt hvor man skulle borre. Har ikke Bentley-boka lenger, så jeg husker ikke hvor. Byttet på min S6 for noen uker siden. bare å sammenligne med den nye låsesylinderen så ser du hvor langt inn den fjæra sitter. Bare å måle opp og borre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...