#1 Skrevet September 8, 2007 Oljeforbruket på passaten begynner å bli ganske drøyt nå motoren er en 1,9D , 1A tror jeg den heter... Bruker ca 1liter på ca 20-40 mil kjøring...... så det blir "litt" etterfylling. Har kjørt på det meste av oljer, har kjørt på castrol, men nå er det for det meste biltema det går i Den ryker blått konstant, og ryker ekstra ved på drag og ved mye tomgang. Noen som tror det kan hjelpe å bytte ventiltettninger?? Eller er det bortkasta tid og penger?? den har trossalt gått 365000km, så sjansene for at den kan være "rom"og utslitt er jo der...... ingen ulyder, eller problemer med å starte... går pent trenger litt råd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 8, 2007 Hei hvilken bil er dette? turbo diesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 8, 2007 Han skriver 1.9D som betyr 64 hk sugediesel. Jeg ville tro at ventiltetningene er tørre, stive og slett ikke tette etter så mange km. Man skal ikke se bort i fra at stempelringene er slitne også (komp-test?). Ventiltetningene er vel forholdsvis greie å bytte, men kammen og ventilfjærene må av. Ikke kjempeenkelt med toppen montert, men heller ikke umulig, hvis man får satt lufttrykk i sylinderen. Klassisk test av tetningene, riktignok på bensinmotor, er å la motoren gå på tomgang i 2-5 minutter, og deretter ruse kraftig. Tomgangen gjør at oljen "samler seg opp" ved ventilstyringene, og når turtallet øker, så suges den inn pga vakuumet i innsuget. Dermed vil det ryke kraftig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 8, 2007 Han skriver 1.9D som betyr 64 hk sugediesel. Jeg ville tro at ventiltetningene er tørre, stive og slett ikke tette etter så mange km. Man skal ikke se bort i fra at stempelringene er slitne også (komp-test?). Ventiltetningene er vel forholdsvis greie å bytte, men kammen og ventilfjærene må av. Ikke kjempeenkelt med toppen montert, men heller ikke umulig, hvis man får satt lufttrykk i sylinderen. Klassisk test av tetningene, riktignok på bensinmotor, er å la motoren gå på tomgang i 2-5 minutter, og deretter ruse kraftig. Tomgangen gjør at oljen "samler seg opp" ved ventilstyringene, og når turtallet øker, så suges den inn pga vakuumet i innsuget. Dermed vil det ryke kraftig. Med slitte stempel ringer så vil den vel gå dårligere pga lavere komp?? Jeg synes bilen "går godt: rolleyes " , iallefall til den motoren å være.... og synes ikke den virker slapp:) MEN, hvis den står på tomgang en stund, og jeg ruser den...... da kan faktisk bilen forsvinne i en STOR blå sky:p SÅ, da har vi vel svaret der da? Må vel prøve å bytte tettninger da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 9, 2007 Fikk høre om en 1,9Tdi motor til salgs i går,110hk tror jeg...... Hvordan er det å montere en Tdi med hjerne og alt inn i en vanlig 1,9D?? noen som har prøvd?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...