stempel på bremsecalipter sitter bom (Bak golfIV)

Anbefalte innlegg

Som titel sier sitter stempel på bremsecalipter bak bom fast. vet man skal trykke å dreie den samtidig men klarer ikke å få dreid på stempel i det hele tatt. noen som har tips til å få ordnet dette selv eller er eneste løsning å bytte hele calipteren? Har jo gått 200000km så er kanskje på tida å bytte å? (er en 98 mod.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er standard feil på Golf IV.

Bytt den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det jeg regnet med. ser de selger bremsecaliptere på tema til 600kr. noen som har erfaring med dem? el vet om andre steder? ser NBS skal ha 1500kr:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen erfaring med den de selger på Tema, men det sier seg jo selv at den er bedre enn den du har, samtidig som man tross alt får det man betaler for. Til den prisen hadde jeg vært villig til å prøve selv, i hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lurer på om jeg skal det. er denne bare dritt får jeg heller kjøpe den neste et annet sted. vet ikke hva disse koster på møller jeg? vet på a4 til søsteren var billigst møller faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de fleste dele leverandører leverer fabrikk overhalte calipere,koster ca rundt 1000-1500kr. husk at det er pant på din gamle....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

står ikke noe om at de skal ha det heller på tema. men skal høre med møller for sikkerhets skyld hva de skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller skal da ha 1700kr for en ny. å det er ikke noe pant der. men åssen er dette med pant? betaler jeg f.eks 1500 for en ny og får panten tilbake el blir det 1500+ panten ,som jeg får tilbake når jeg leverer inn den gamle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme probleme på golfen til muttern, bytta calypern.. Du kan jo høre på romnes da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, men lurer på hvordan det pante systemet funker? møller er det ikke pant, bilextra er det 188kr i pant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg betalt 12-1300 på Mekonomen og fikk tilbake ca 300,- når jeg leverte den gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, men lurer på hvordan det pante systemet funker? møller er det ikke pant, bilextra er det 188kr i pant.

 

Akkurat som på brusflasker. Du betaler salgsprisen+pant når du handler, og får tilbake panten når du leverer inn den gamle.

Har du med den gamle når du handler den nye slipper du selvsagt utlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pleier å ligge på rundt 150-300 kr i pant. Vet ikke hvorfor møller ikke praktiserer pant men de fleste dele leverandører gjør det. Ta den med når du går å kjøper en ny,den kan være slitt og ødelagt men det kan ikke være skade på caliperen,noe som er knekt av eller skade på selve caliperen....da får du ikke retur på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki skjønner. med andre ord lønner det seg kjøpe på biltema. da får man 3 stk for prisen av 1 hos nbs, bilxtra, møller.... nbs har da 450kr i pant da... biltema har ikke pant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når viste jeg ikke at biltema solgte calipere engang og vet ikke noe om kvaliteten på dem......er sikkert verdt et forsøk men jeg hadde nok ikke kjøpt de der til noen av mine biler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei sant det. er veldig skeptisk til biltema.. hørte på pris på mekonomen idag. 1850kr er da dyreste jeg har klart å oppdrive. 100kr dyrere enn møller: eek : ser ut til at jeg bestiller på bilextra. er rimeligste alternativet tror jeg utenom tema... men skjønner ikke hvorfor alle oppererer med forkjellig pant...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat hvorfor det er så store pris forskjeller på panten vet jeg ikke. Men det som er greit når du kjøper nye calipere er at du kjøper av noen som leverer med "gliderene" alså den som caliperen er montert på....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltemas caliper funker sikkert kjempebra.. Hvorfor skulle noen gummipakninger og en svær metallklump være dårligere derfra? De er sikkert laget av overhalte originaldeler, de også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltemas caliper funker sikkert kjempebra.. Hvorfor skulle noen gummipakninger og en svær metallklump være dårligere derfra? De er sikkert laget av overhalte originaldeler, de også.

 

Ikke sikkert. Kan være overhalte men det kan også være nye produsert av dårlig Kina-stål med gamle maskiner.......

Men når prisforskjellen er såpass så er det jo verdt å forsøke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis disse calipperne er av typen med håndbrekk så kan følgende hjelpe:

 

Skru løs calipper og pump med brems til stempel faller ut (se opp for bremsevæske på lakk). Fjern møkk og evt rust på stempelet med en FIN fil. Ta ut pakningene og vask, evt kjøp repsett (mulig de har det på Biltema, evt Mekonomen). Smør inn senterskruen (til håndbrekket) med litt bremsesylinderfett, smør inn pakninger og stempel med fett. Skru stempel og press samtidig, stempelet går inn og calipper tåler 3-4 år til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg bytta calipperen på a6`n som har samma møkkasystemet så fikk jeg 500kr i pant hos hansen og simonsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert. Kan være overhalte men det kan også være nye produsert av dårlig Kina-stål med gamle maskiner.......

Men når prisforskjellen er såpass så er det jo verdt å forsøke.

 

Nå er jo Golf IV calipper laget i alu da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar opp igjen denne da jeg lurer på hvor hard skal egentlig calpiteren være å skru tilbake? for på andre siden fikk jeg skrudd med var hard som f....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en ny calipper har jo ikke bremseveske i seg og er mye lettere å skru inn stempelt på enn en gammel. skru tilbake slik at den ligger gjevnt med pakkningen til stempelet ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.