Anbefalte innlegg

Hei!

Vento'n har i lengre tid hatt en irriterende risting i rattet. For et par uker siden var jeg uheldig og kjørte på en vedkubbe noen hadde mistet under kjøring i Byfjordtunnelen i Stavanger, dette førte til forstillingsjustering hos Peder S. Fjetland i Stavanger. De klarte ikke å gjøre jobben skikkelig, dermed ble den satt inn hos Gumpen's Auto i Kristiansand uken etter. Her ble det nok en gang justert forstilling, samt rettet ut en felg, høyre bak. Forstillingen ble tatt grundig, ble blant annet skiftet noen bolter, etc. Likevel rister den på rattet når man kommer over 80, og det rister mer opp mot 100. Kommer litt an på hastighet, den rister mer på gjerne 88 enn på 95, merkelige greier... Den rister mer på ujevn asfalt enn på ny asfalt. Bilen har også vært avbalansert hos Vianor i Sørlandsparken.

Hva kan dette skyldes? Noen som har vært borti lignende? Den står på 205/40-17 og har SuperSport justerbart understell, står vel på ca 40/30 tenker jeg...

Håper noen kan hjelpe!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samt rettet ut en felg, høyre bak.

Siden det rister i rattet høres det ut som du har høydekast i ett av felgene foran. Siden dette er en Vento og har FWD annbefaler jeg deg å jegge opp bilen så begge forhjulene er i lufta. Sett bilen i gear og gass opp til 90+. Se om noen av hjula rister/hopper. Isåfall rett/bytt den felgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorda vil det være vis du begyner og få separering fåran på en bil da??

jeg fikk det på bak hjula mine og det var et helvet og kjøre med. da riste den jævølig.

kan du jo se med og jekke opp og se på hjule

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipset er å heve bilen, gasse opp, og få noen til å se på hjulene? Greit... Men det gjør jeg ikke med vanlig jekk! Får se om jeg får stukket opp til en kompis med bukk.

Men hadde dette vært tilfellet tror jeg de ville funnet ut av det hos VW, de sjekket alle felger for kast, og fant bare kast i den høyre bak. Kan dette ha en annen forklaring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlig balansering kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt det samme, men den har vært på balansering hos Vianor. Det vis si, ikke etter siste forstillingsjustering. Men problemet forsvant jo ikke selv om den ble avbalansert tidligere...

Jeg skjønner ikke noe av dette her eg, mener selv eg har sjekka alt som kan sjekkes :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at du ikke har slakk i foringer og oppheng foran da? Hvis du jekker opp bilen så ta tak i dekket og se om du klarer å bevege noe på dekket ut og inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lett vibrasjon foran, hatt på flere dekk/felger. Merker mest når kjører rett frem, eller går fra å svinge ene til andre veien.

Nevnte det for en kollega, og han hadde også hatt sånn på sin A6, og byttet bremseskiver, og vibrasjonen ble borte.

Det som gjør det litt rart, er at jeg kjenner ikke noe risting når jeg bremser, men det gjorde ikke han heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du har balansert det så mye som mulig hjelper ikke dette alltid. Sjekk som de andre sier og rett evt felgen. Jeg hadde samme problem, balanserte flere ganger, ble aldri bra før jeg rettet begge fremre felgene ( dama lånte bilen og måkte over en fortauskant )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvekjør bilen med andre hjul. Evt. vinterhjula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at jeg har dårlige foringer bak, de skal skiftes neste uke... Men dette skulle vel ikke påvirke styringa på noen måte? I alle fall ikke på denne måten?

Får be en annen ta en kikk på det, og evnt prøve med vinterdekka som dere sier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at du ikke har slakk i foringer og oppheng foran da? Hvis du jekker opp bilen så ta tak i dekket og se om du klarer å bevege noe på dekket ut og inn.

Dette gjorde jeg for ikke lenge siden da bilen var på EU-kontroll, satt som støpt. Problemet var til stede da også.

Jeg har lett vibrasjon foran, hatt på flere dekk/felger. Merker mest når kjører rett frem, eller går fra å svinge ene til andre veien.

Nevnte det for en kollega, og han hadde også hatt sånn på sin A6, og byttet bremseskiver, og vibrasjonen ble borte.

Det som gjør det litt rart, er at jeg kjenner ikke noe risting når jeg bremser, men det gjorde ikke han heller.

Skal prøve å følge opp dette med bremseskiver.

Vil gjerne finne ut av dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hørt med en faglært, og han mener at det er dekkene som lager uro, og at det ikke alltid er så lett å balansere slik at det blir bra. Han sa imidlertid ingenting om at dette var veldig uheldig, men spørs om jeg ikke ser etter 4 nye dekk til våren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han sa imidlertid ingenting om at dette var veldig uheldig, men spørs om jeg ikke ser etter 4 nye dekk til våren...

Det er uheldig å kjøre med over lengre tid, fordi det vil slite på hjullageret, opphengskulen og styreleddet. Vanskelig å si hvor mye det vil slite, men nå er det jo ikke lenge igjen til vinterdekksesongen... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer... Derfor skjer det ikke noe før til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det rister i rattet høres det ut som du har høydekast i ett av felgene foran. Siden dette er en Vento og har FWD annbefaler jeg deg å jegge opp bilen så begge forhjulene er i lufta. Sett bilen i gear og gass opp til 90+. Se om noen av hjula rister/hopper. Isåfall rett/bytt den felgen.

Sier bare en ting, har bilen antispinn og han gir på låser bilen hjula og bilen spretter kanskje av bukkene:P

Men nå veit jeg ikke om den bilen har det eller ei da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.