#1 Skrevet September 10, 2007 Hei! Jeg trenger sårt hjelp! Har en A3 1.8TQ fra 2001 med følgende problem: Bilen ble importert fra Tyskland i 10/2006. Den ble satt inn hos TS Tuning og skulle chippes. Før chipping ble det konstatert at bilen har et pulserende turbotrykk og motorlampen lyste. Ingen feil ble funnet med VAS, iflg TS. Vi fikk igjen bilen og det er merkbart noe feil. Inn igjen til TS, med nå har de gått tom for ideer. De har prøvd flere forskjellige programvarer på bilen. Byttet Luftmengdemåler, Plugger, Lambda. Katalysator er visst nok ikke byttet. Det er montert Forge avlastningsventil fra TS. Jeg hører turboen godt, har ikke trykkmåler, men har fått opplyst at trykket skal peake på 1.1, og stabilisere seg på ca 1 kg. Når jeg gir gass feks i 5 gear på motorveien, fra ca 100 km, så kommer trykket raskt, det peaker, og går langt ned igjen. Dette skjer fort. Nesten ikke drag. Er det noen som har vært borti noe lignende? Eller som kanskje kan hjelpe meg? Skulle gjerne hatt en VAS/VAG-COM for å lese av hvorfor motorlampa lyser nå. Mvh Øyvind Bauer Forresten.. Hva er dette? Og skal den tikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2007 har faktisk lurt på det samme hvorfor den der tikker. Vet ikke om det er det samme til deg,men til meg så stopper den å tikke når jeg slår av A/C 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2007 Den tikker, også slutter den, også begynner. Har ikke testet ut med/uten A/C. Har vært en tur hos TS nå. Han slettet feilen med motorlampa, som viste seg å være "Sekundær luftsystem" Fikk også hørt hva de har testet ut med bilen uten hell. Som følger: Lambda sonder Map Sensorer Prøvd å kjøre uten eksosanlegg 5 Forskjellige programeringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 10, 2007 I morgen skal jeg få montert en turbotrykksmåler, og trykkteste rørene... håper kanskje dette hjelper. Neste step tror jeg er kanskje å bytte turbo! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2007 har en HELT lik bil som deg! Allt er orginalt bortsett fra chipping! Turboen slår inn ved ca 2000rpm, for så å gi seg lengre oppe på registret! Flere her inne som sier at dette er pga turboen er for liten! Skal oppgradere min til en k-04 tenker jeg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2007 Hadde pulserende turbotrykk mellom 1.5 og 1.8 på A4'en helt til jeg bytta boostcontroller. Også kjent som den famøse N75-ventilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2007 Hadde pulserende turbotrykk mellom 1.5 og 1.8 på A4'en helt til jeg bytta boostcontroller. Også kjent som den famøse N75-ventilen Javel! Riktig... Men skal trykket være så høyt? Fikk beskjed om at trykket skal peake på 1.1, og stabilisere seg på 1 kg. Mulig du har gjort noe mer da eller? Denne N-75 ventilen, hvor er den, hva gjør den, og hvor mye koster den? Pleier man å bytte til ny? Har en venn som har en Garret G28 (husker ikke helt navnet, er hvertfall noe med 28) liggende. Han mener denne vil passe rett på uten større problemer! Kan det stemme? Håper jeg blir kvitt dette snart! Er ikke noe særlig å ha en bil som er syk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 11, 2007 har faktisk lurt på det samme hvorfor den der tikker. Vet ikke om det er det samme til deg,men til meg så stopper den å tikke når jeg slår av A/C Den tikker selv om A/C er av hos meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2007 Javel! Riktig... Men skal trykket være så høyt? Fikk beskjed om at trykket skal peake på 1.1, og stabilisere seg på 1 kg. Mulig du har gjort noe mer da eller? Denne N-75 ventilen, hvor er den, hva gjør den, og hvor mye koster den? Pleier man å bytte til ny? Har en venn som har en Garret G28 (husker ikke helt navnet, er hvertfall noe med 28) liggende. Han mener denne vil passe rett på uten større problemer! Kan det stemme? Håper jeg blir kvitt dette snart! Er ikke noe særlig å ha en bil som er syk Orginalt skal det ikke være så høyt nei N75 er en boostcontroller, som forteller hjernen hvor mye trykk du lader, og åpner wastegaten din. Denne koster vel noen par hundrelapper på møller, men jeg sitter ikke på noe delenummer i hodet.. Men det er det GARANTERT noen andre som gjør.. Tipper du finner en del info om det om du søker det opp også. Garret GT28 eller GT28rs passer ikke rett på, da disse har en T25-flens. Derimot så lager ATP Turbo eliminator-turboer av disse. Dvs at de blir bygget om med en KKK-flens, slik at den passer på den orginale 1.8T-manifolden. Merk at det er forskjell på om du kjøper turbo fra tverrstilt (A3/Golf) eller rettstilt (A4, A6) 1.8T. GT28rs som eliminatorturbo leverer vel ca til 350hk, mens en "ekte" GT2871 stopper på rundt 400 mener jeg å huske. Verdt å merke seg at det er en DEL mere man må gjøre med motoren når du begynner å bevege deg opp mot disse tallene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 11, 2007 Orginalt skal det ikke være så høyt nei N75 er en boostcontroller, som forteller hjernen hvor mye trykk du lader, og åpner wastegaten din. Denne koster vel noen par hundrelapper på møller, men jeg sitter ikke på noe delenummer i hodet.. Men det er det GARANTERT noen andre som gjør.. Tipper du finner en del info om det om du søker det opp også. Garret GT28 eller GT28rs passer ikke rett på, da disse har en T25-flens. Derimot så lager ATP Turbo eliminator-turboer av disse. Dvs at de blir bygget om med en KKK-flens, slik at den passer på den orginale 1.8T-manifolden. Merk at det er forskjell på om du kjøper turbo fra tverrstilt (A3/Golf) eller rettstilt (A4, A6) 1.8T. GT28rs som eliminatorturbo leverer vel ca til 350hk, mens en "ekte" GT2871 stopper på rundt 400 mener jeg å huske. Verdt å merke seg at det er en DEL mere man må gjøre med motoren når du begynner å bevege deg opp mot disse tallene. Hvor mye lader disse bilene orginalt? Noen mulighet jeg selv kan sjekke om N75 er ødelagt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 11, 2007 Jeg hadde akkurat samme problem med min 2001 TQ for noen år siden. Første runde var bytte av bankesensorer, noe som hjalp en hel del (Takk til Egil på ES-tuning!) Deretter så byttet jeg N75-ventilen (og satte på en mer robost en, som man finner f.eks på S2) - og etter det var jeg kvitt dette problemet. (Det var altså to helt ulike feil som ga ganske likt resultat, men den defekte bankesensoren ga vesentlig mye mer pulsering enn den defekte N75-ventilen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 11, 2007 Jeg hadde akkurat samme problem med min 2001 TQ for noen år siden. Første runde var bytte av bankesensorer, noe som hjalp en hel del (Takk til Egil på ES-tuning!) Deretter så byttet jeg N75-ventilen (og satte på en mer robost en, som man finner f.eks på S2) - og etter det var jeg kvitt dette problemet. (Det var altså to helt ulike feil som ga ganske likt resultat, men den defekte bankesensoren ga vesentlig mye mer pulsering enn den defekte N75-ventilen) Okei.. Dumt spm. Hva er bankesensorer? Kan jeg selv finne ut om de er ødelagt? Hvor mye koster ca ? Takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 12, 2007 Mener at bankesensor var den som stiller tennninga de fram eller tilbake! utifra hvor mye gass du gir på? Ikke skyt meg om jeg tar feil, men mener at det er den som "forhindrer" tenningsbank 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 12, 2007 Bankesensoren "hører" tenningsbank lenge før det blir så mye at det er mulig å høre, og gir da signal om å stille tenning tilbake/ladetrykk ned.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 12, 2007 Ok.. Var ute å testet littegranne nå.. Når jeg gir gass i feks 3. gir, full gass, så går turbotrykket opp, og raskt ned igjen. Når jeg gradvis gir gass, samme gir, så virker det som om den går bedre. kan godt hende at det bare er psykisk hos meg... Er det ikke noen i nærheten som har VAG-COM da? som kan hjelpe meg å sjekke disse bankesensorene? hva slags signaler de gir? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 12, 2007 Litt vanskelig å vite hvor "nærheten" er da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 13, 2007 åja, sorry, trodde det sto under navnet mitt... Asker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 13, 2007 Ok.. Var ute å testet littegranne nå.. Når jeg gir gass i feks 3. gir, full gass, så går turbotrykket opp, og raskt ned igjen. Når jeg gradvis gir gass, samme gir, så virker det som om den går bedre. kan godt hende at det bare er psykisk hos meg... Er det ikke noen i nærheten som har VAG-COM da? som kan hjelpe meg å sjekke disse bankesensorene? hva slags signaler de gir? Tror det er vanskelig å se slike feil med VAG-COM. Det Egil på ES-tuning gjorde var å montere dem ut og målte motstanden i dem. Den som var defekt hadde enten mye høyere eller mye lavere motstand enn den andre etter hva jeg husker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 14, 2007 Okei... så han målte bare med et ohm meter da?! Det burde jo jeg også klare.. hadde jeg bare visst hvor de satt Har fått et nyss fra et par folk som virket som om de var ganske oppegående om at det muligens kan være wastegaten som driver å kødder. Hva Mener dere om det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 14, 2007 Okei... så han målte bare med et ohm meter da?! Det burde jo jeg også klare.. hadde jeg bare visst hvor de satt [/qoute] Ja. De sitter på motorblokka Har fått et nyss fra et par folk som virket som om de var ganske oppegående om at det muligens kan være wastegaten som driver å kødder. Hva Mener dere om det? Om magnetventilen 'fjusker' så vil det påvirke wastegaten, ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 19, 2007 I dag er bilen hos audisentrum... De fant ikke noe spes de heller. Trykktestet rørgater, og sjekket LMM. Alt er helt i orden. De mener feil på programmering fra TS, eller N75. Jeg prøver heller en N75 FØR jeg chipper bilen på nytt Hvor mye koster N75 hos møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 20, 2007 N75 koster vel rundt 700kr, og det er en magnetventil som styrer tyrbotrykket. Den måler ikke trykket som nevnt tidligere i tråden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 20, 2007 Takk for svar! Får ny ventil i morgen, så jeg krysser fingrene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 20, 2007 I dag er bilen hos audisentrum... De fant ikke noe spes de heller. Trykktestet rørgater, og sjekket LMM. Alt er helt i orden. De mener feil på programmering fra TS, eller N75. Jeg prøver heller en N75 FØR jeg chipper bilen på nytt Hvor mye koster N75 hos møller? Skal ikke se bort i fra at det er feil i programmeringen,har en kompis som har rykking i bilen,til og med på tomgang står det og "hopper".. Men vi får håpe det kun er N75 ventilen som kødder med deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 21, 2007 Fikk ny N75 i dag. Er usikker på om det ble noe bedre. Sansynligvis bare psykisk Neste step tror jeg blir å prøve å fjerne TS programmeringen, for så å dra til Audisentrum igjen å teste deres opplegg. koster 9300,- så jeg må nok spare litt... De programmerer ikke bare. De lodder inn ny chip. Over til en annen ting.. Monterte i dag BSR optiflow kit. Trodde jeg skulle få en lyd sånn om trent som dette: http://youtube.com/watch?v=rAIz1L_IjEg eller en type "tu-du-du-du-du" hvis dere skjønner, men i stedenfor ble det en type "wosssshh" lyd... Kan dette stemme? Har Resirk ventil fra TS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...