#1 Skrevet September 10, 2007 Har en Audi 100 2.3 Quattro avant 92 mod som begynner å få en litt sliten motor. Er det noen som kan komme med noen gode råd til meg ang bytte av motor til feks en 20v motor (170 hk) . Er det mye som må byttes for å få bilen godkjent igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2007 Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre noe mer enn å skifte bremser foran til de ventilerte som sitter på 2.8-utgaven som har 174 hk originalt.. Men du må skifte hele motorledningsnettet, og siden 20v-motoren aldri satt i C4-karosseriet blir det ganske mye jobb å tilpasse dette slik at det passer, fungerer og ser bra ut.. Men en sliten 2.3 10v? Det høres nesten utrolig ut, de fleste trenger bare nye ventilløftere for å bli kvitt tikkelyd og nye ventiltetninger for å bli kvitt oljeforbruk, og så er de gode for mange hundre tusen til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2007 ok.takker for svaret:) Sliten er vel ikke helt det rette ordet,men den er nå gått 325tkm så de fleste hestene er nok gått over til å bli litt slappe. Motoren har igrunnen aldri gått noe særlig bra så lenge jeg har hatt den. ved full gass,uansett gir så vil den nesten ingenting over 4500 rpm,,(dauer ut på en måte)denne oppførselen har den i både oppoverbakke som nedoverbakker,,,merkelig dette.. noen som har noen gode råd om hva dette kan være?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 10, 2007 Mine erfaringer er at 10v er ingen turtals maskin, men tar godt i fra 1000rpm til ca 4500rpm... bytter du motor vil du snu problemet, 20v tar ikke i før 4500rpm til 5500rpm....... Så jeg liker faktisk 10v sugemotorene bedre en 20v sugemotorene EDIT: Dessuten er 300.000km er ingen ting for en godt behandla 5`er..... mine har gått 310000km og 350000km, ingen problem...... Som Eyvind sier, ventil løftere og ventil tettninger lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 10, 2007 Må få rette opp litt i spm mitt. Det jeg mener med dauer ut etter 4500 er at motoren absolutt ikke orker noen ting ettter dette. Gjør forbikjøringer etc til et mareritt. Dette gjelder merkelig nok ved full gass,men slipper jeg opp gassen litt så kommer den. Et annet eks,feks ved hard aks så er det nesten umulig å oppnå 100 km/t på tredje gir (ved fulll gass) Hva kan dette komme av??? Synes dette er på grensen til pinlig jeg. Kan noen hjelpe?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 10, 2007 Feilen ligger neppe i motoren da ihvertfall.. Ville sjekket feilkoder, sjekket tenningsinnstillinger og at alt er i orden. Høres ut som det er et problem med en sensor/bryter/signal til et eller annet som da igjen gjør at motoren ikke yter det den skal. Noen rakett er den ikke uansett, men burde ikke gå veldig dårlig heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 10, 2007 Spør dumt jeg nå,men er dette noe et autorisert Bosch verksted har kunne funnet ut eller må jeg bruke merkeverksted?? (har litt dårlige erfaringer med det lokale vw/Audi verksted) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 10, 2007 Om det er noen der med peiling på K-Jetronic bensininnsprøytning burde det være håp om det, det er det som er brukt på de motorene. Min erfaring er at merkeverksted ikke får gjort noe som helst fornuftig på så gamle biler, bare byttet dyre deler og presentert en kjemperegning, gjerne uten å få løst noe problem engang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 10, 2007 Takker og bukker for gode råd fra Eyvind:) Får ta en ringerunde i morgen og finne ut om de kan sjekke K-Jetronic bensininnsprøytning. Kommmer du på noe mer er det fint om du slenger det inn på forumet her til meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 10, 2007 For å være helt nøyaktig er det KE3-Jetronic på bilen din, men det er en videreutvikling av K-Jetronic og har samme grunnkonstruksjon, så om noen kan K-Jetronic burde det funke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 11, 2007 Ikke noe med det andre spjeldet på innsuget da? Minnes det er en bryter der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...