Fremgang for demontering av Girkasse S4 93" STARTET

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en tråd liggende her inne ang clutch bytte..

var under bilen og innspisserte igår kveld... en fortalte at han brukte 1,45 timer på å ta ut kassa, for så og montere den :o

Har noen en framgangsmåte for hvordan jeg skal ta ned kassen for så og bytte clutchen?:tilber: :tilber:'

eller finnes det noen "handlings plan" ?

 

snakket med et verksted i finnland.. dem skulle ha 709 eur for bytte av lamell, trykkplate, utløserlager + noe til diffen.. inkl arbeid

 

men det er snakk om 70.mil en vei og 1,2l.pr mil : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:shf:: gråter : Ingen som kan hjelpe meg med dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å gjekke opp bilen å begynne som et vanlig clutch bytte, er ikke så vanskelig men kassen er svært tung og tror nok du må regne en del mer tid, her er noen punkter hvordan jeg gjør

-løse drivasklinger frame (en fordel å fjerne disse)

-løs mellom aksling bak kassen

-løser front ekos rør og mittre eksos

-løse stag giroverføring, og fester girkasse

-løse alle bolter rundet motor/girkasse

-sette en jekk og tilte motor noe

-trekke kassen bakover har du ikke løfe bukk bør du være 2 man

 

Motsatt ved montering, håper dette hjelper noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å gjekke opp bilen å begynne som et vanlig clutch bytte, er ikke så vanskelig men kassen er svært tung og tror nok du må regne en del mer tid, her er noen punkter hvordan jeg gjør

-løse drivasklinger frame (en fordel å fjerne disse)

-løs mellom aksling bak kassen

-løser front ekos rør og mittre eksos

-løse stag giroverføring, og fester girkasse

-løse alle bolter rundet motor/girkasse

-sette en jekk og tilte motor noe

-trekke kassen bakover har du ikke løfe bukk bør du være 2 man

 

Motsatt ved montering, håper dette hjelper noe :)[/quote

 

Ok, løsner du motor helt eller delvis fra motorfestene for så og jekke opp motor?

regner med jeg trenger nye pakninger ut fra turbo og eksos ved demontering? er det noe annet jeg trenger av rekvisita?? bolter eks?

blir vell nødt og bytte trykkplate og utløserlager i samme slengen, selv om det er byttet for 3-4 år siden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta cluth på en audi 100 c4, trengte ikke ny turbo/eksos pakning men du KAN risikere at det lekker, en annen ting er om du har airbag eller proconten, eller åssen man skriver det, vis du har dette, husk og dra vaier'n bort fra girkassa før du senker den ned, for da henger den bare i vaieren og dingler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta cluth på en audi 100 c4, trengte ikke ny turbo/eksos pakning men du KAN risikere at det lekker, en annen ting er om du har airbag eller proconten, eller åssen man skriver det, vis du har dette, husk og dra vaier'n bort fra girkassa før du senker den ned, for da henger den bare i vaieren og dingler.

 

ok, men den kan da vell ikke koste all verden? :)

har ikke airbag på min s4, men er vell en slik wire koblet til motoren som gjør at den skal bli dratt under bilen ved et eventuellt sammenstøt : klø :

men noen snakker om nye bolter til clutch lamellen, og trykk plata?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men den kan da vell ikke koste all verden? :)

har ikke airbag på min s4, men er vell en slik wire koblet til motoren som gjør at den skal bli dratt under bilen ved et eventuellt sammenstøt : klø :

men noen snakker om nye bolter til clutch lamellen, og trykk plata?

 

Er proconten wire du må fjærne, henger på en brakett (wire som skal hindre skade på kroppen ved kræsj:)) ,

vis du ikke skal ha av svinghjul er det ikke noe strekk bolter så ikke nødvendig å skifte, men kan nok være en fordel koster lite :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er proconten wire du må fjærne, henger på en brakett (wire som skal hindre skade på kroppen ved kræsj:)) ,

vis du ikke skal ha av svinghjul er det ikke noe strekk bolter så ikke nødvendig å skifte, men kan nok være en fordel koster lite :)

 

ok, men denne wiren fjernes enkelt?

hva med startmotoren? trenger jeg ta av denne? har ikke planer om og demontere svinghjulet.. bare bytte til sinter lamell, ny trykkplate og utløserlager..

var under bilen, og klarte ikke lokalisere stangen for giroverføring.. hvordan kommer jeg til denne? (mulig jeg ser bedre når eksosen er fjernet...) 2 katalysatorer :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men denne wiren fjernes enkelt?

hva med startmotoren? trenger jeg ta av denne? har ikke planer om og demontere svinghjulet.. bare bytte til sinter lamell, ny trykkplate og utløserlager..

var under bilen, og klarte ikke lokalisere stangen for giroverføring.. hvordan kommer jeg til denne? (mulig jeg ser bedre når eksosen er fjernet...) 2 katalysatorer :o

 

Er vel lettest å ta av brakett som holder wire på kassen.

Trenger ikke ta ut starter, men må løse bolter på den.

Fjern ekos og et varme deksel så ser du giroverføringen på oversiden av kassen.

 

Fridtjov

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke airbag på min s4, men er vell en slik wire koblet til motoren som gjør at den skal bli dratt under bilen ved et eventuellt sammenstøt : klø :

 

Nei, det er en kabel som gjør at ved et sammenstøt som er hardt nok til at motoren beveger seg i forhold til ramma vil setebeltene strammes og rattet trekkes inn mot dashbordet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel lettest å ta av brakett som holder wire på kassen.

Trenger ikke ta ut starter, men må løse bolter på den.

Fjern ekos og et varme deksel så ser du giroverføringen på oversiden av kassen.

 

Fridtjov

 

Ok, men da gjør vi det :)

Det hørtes så enkelt ut, men da jeg var under bilen og innspiserte omgivelsene.. mistet jeg litt motet :o

men er det mulig og bestille kun trykkplate og utløserlager? mekonomen solgte kun hele kit :(

har jo lamell fra Jonus liggende : smil :

 

Møller skulle ha 700,- for utløserlagret.. hørte ikke om trykkplaten:shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er en kabel som gjør at ved et sammenstøt som er hardt nok til at motoren beveger seg i forhold til ramma vil setebeltene strammes og rattet trekkes inn mot dashbordet.

 

stemmer det :) når du sier det hadde jeg et heftig klistermerke i bakruten på min tidligere Audi 100 typ44 , hvor dette ble beskrevet : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte komplett cluth kit til audi 100'en kom på 2100 ink frakt for hele pakka man trenger, lamell trykkplate lageret, uten sving jul, med han lars georg på forumet, han er billig på deler.

 

Ang den Proconten wiren er det bare og snike handa oppå girkassa og dytte wiren'en bort, 0 problem det =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte komplett cluth kit til audi 100'en kom på 2100 ink frakt for hele pakka man trenger, lamell trykkplate lageret, uten sving jul, med han lars georg på forumet, han er billig på deler.

 

Ang den Proconten wiren er det bare og snike handa oppå girkassa og dytte wiren'en bort, 0 problem det =)

 

Der har Lars fått PM..

trykkplate og utløserlager! :)

 

så wiren er ikke skrudd fast på noe vis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bytt for guds skyld simmering på bakre gjennomføring på motor hvis det ikke er gjort de siste 100', er veldig typisk at den ryker 1 dag etter clutchbytte.. (btdt med både bobla og Crownen..)

Noen bilder av kassa så du ser hva som skal gjøres:

http://www.elektro.com/audi/01e/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bytt for guds skyld simmering på bakre gjennomføring på motor hvis det ikke er gjort de siste 100', er veldig typisk at den ryker 1 dag etter clutchbytte.. (btdt med både bobla og Crownen..)

Noen bilder av kassa så du ser hva som skal gjøres:

http://www.elektro.com/audi/01e/

 

Du mener den mellom svinghjulet og motor ja? : klø :

må jeg av med svinghjulet, så må jeg vell ha nye bolter åsså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener den mellom svinghjulet og motor ja? : klø :

må jeg av med svinghjulet, så må jeg vell ha nye bolter åsså?

 

'Ja', og 'ja, jeg vil tro det..' YMMV..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lokalisert litt..

er det noe justering på denne overføringen? eller er det bare og skru av\på?

DSC01286.jpg

 

ny lamell :D

 

DSC01275.jpg

 

men klarte ikke se fra undersiden hvor den wiren var festet : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordel å merke overføringen, så slipper å justere i mange timer, vis du ikke er heldig.

 

Mener du ser wire feste nå du slipper kassen ned litt.

 

Fridtjov

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordel å merke overføringen, så slipper å justere i mange timer, vis du ikke er heldig.

 

Mener du ser wire feste nå du slipper kassen ned litt.

 

Fridtjov

 

 

ok, da skal jeg huske det :)

har noen spørsmål til!

 

Mellomakselen... demonterer dere denne helt? eller kobler dere den bare av kassa, og lar den henge der?

 

Pumpa... Kommer jeg til og skru denne løs mens kassen er på plass, eller må jeg løsne den, og trekke den bak først? klarer ikke lokalisere den :(

 

Den vellkjente "sikkerhets" wiren.. hvordan er den festet i kassa? virker umulig og komme til : klø :

 

:stikke: noen som kan hjelpe meg ? :tilber:: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:bump:

dere som har demontert kasse\byttet clutch.. demonterte dere mellomakslingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, da skal jeg huske det :)

har noen spørsmål til!

 

Mellomakselen... demonterer dere denne helt? eller kobler dere den bare av kassa, og lar den henge der?

 

Pumpa... Kommer jeg til og skru denne løs mens kassen er på plass, eller må jeg løsne den, og trekke den bak først? klarer ikke lokalisere den :(

 

Den vellkjente "sikkerhets" wiren.. hvordan er den festet i kassa? virker umulig og komme til : klø :

 

:stikke: noen som kan hjelpe meg ? :tilber:: smil :

 

...demontring der mellomakslingen er festet til kassa og opphenget midt mellom diff og girkasse, ta så en strikk eller tau å heng akslingen ut på siden. Tre en signalrød pose over det grisete leddet så det ikke kommer støv i det, samt så du ser den og kanskje ikke blir grisete til når du skaller hue inni den senere. du kommer sikkert til å skalle i den. Gjør det hver gang jeg. Husk også å heng opp starter med en solid strips så den ikke ramler ned i huet når girkassen er på vei ut.

 

Pumpa løsner du mens kassa står i, så du slipper å ødelegge hydrølikkslangen som den henger i. Sitter på venstre siden litt oppe. Litt vanselig å se men du finner den etterhvert som du får av drivakslingen på den siden. ;)

 

Procontenwiren sitter på toppen å er vanskelig å se. Det er vel bare å løsne skruene til braketten, elrs så kan du prøve som er blitt sagt før å holde den opp mens du løfter kassa ut.

 

Når det gjelder giroverføringen, så bør du merke på hvor stagene var skrudd sammen så du slipper å justere dette når alt er skrudd inn igjen.Sort tusj er egnet merkeverktøy el en kvass syl.

 

Og skaff deg en løftebukk. Alle andre forsøk uten dette blir 10x mere bannskap og skader på deg og bil hehe.

 

Lykke til, Mvh magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..

 

Og skaff deg en løftebukk. Alle andre forsøk uten dette blir 10x mere bannskap og skader på deg og bil hehe.

 

Lykke til, Mvh magnus

 

Å ikke minst en girkassejekk . Kassa er tung

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...demontring der mellomakslingen er festet til kassa og opphenget midt mellom diff og girkasse, ta så en strikk eller tau å heng akslingen ut på siden. Tre en signalrød pose over det grisete leddet så det ikke kommer støv i det, samt så du ser den og kanskje ikke blir grisete til når du skaller hue inni den senere. du kommer sikkert til å skalle i den. Gjør det hver gang jeg. Husk også å heng opp starter med en solid strips så den ikke ramler ned i huet når girkassen er på vei ut.

 

Pumpa løsner du mens kassa står i, så du slipper å ødelegge hydrølikkslangen som den henger i. Sitter på venstre siden litt oppe. Litt vanselig å se men du finner den etterhvert som du får av drivakslingen på den siden. ;)

 

Procontenwiren sitter på toppen å er vanskelig å se. Det er vel bare å løsne skruene til braketten, elrs så kan du prøve som er blitt sagt før å holde den opp mens du løfter kassa ut.

 

Når det gjelder giroverføringen, så bør du merke på hvor stagene var skrudd sammen så du slipper å justere dette når alt er skrudd inn igjen.Sort tusj er egnet merkeverktøy el en kvass syl.

 

Og skaff deg en løftebukk. Alle andre forsøk uten dette blir 10x mere bannskap og skader på deg og bil hehe.

 

Lykke til, Mvh magnus

 

 

Oki...

så dere tror dette vill bli en umulig operasjon for meg uten løftebukk?

jeg har slike bukker jeg tenkte å kjøre opp på, slik at jeg kunne krpe under bilen, blir det vanskelig?: klø :

 

Skal merke giroverføringen, håpet på å slippe å justere ;)

Men må jeg ned med downpipen?

 

Men da satser jeg på at jeg finner ut hvor den wiren er festet :)

 

Har bestillt utløserlager og Trykkplate idag : rock :

kr: 1129,- : rolleyes fin pris det da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.