#1 Skrevet September 10, 2007 Kjøpte ny Lambda på Biltema! Med fire ledninger, men det er ikke samme farger på ledningene! Den gamle var Svart, Hvit, Hvit, Grå m.svart stripe. De var koplet slik i bilen Svart på gul hvit på hvit hvit på brun Grå m.stripe på rød. Ergo bilen har Gul hvit brun rød. Den nye lambdaen har Svart Blå Hvit Svart Er en motor som sitter i en Golf 2, trolig en 3er GTI motor.. Noen som vet hvordan dette skal koples? er vel bare andre fargekoder? HJELP!! MVH Joacim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2007 Etter et søk kom dette opp: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=359&highlight=biltema+lambda&page=2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2007 Mulig jeg er litt trøtt:P men eneste jeg fant ut av den tråden er "Det vil egentlig si at vil si at koblingskjema på biltemas lambdasonde med fire ledninger blir : henholdsvis original til biltema farger. svart til blå (signal) 2 hvite til 2 svarte (oppvarming, interchangeable) grå til hvit (jord)" Men det stemmer ikke med mine farger? Jeg har som sakt Lambda med Svart Blå Hvit Svart Og bil med Gul hvit brun rød. Noen som vet hva som skal hvor? MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 11, 2007 Ingen som kan hjelpe meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2007 Er du sikker på at du ikke hadde orginal lambda fra før av? Følg ledningen til den er skjøtet i en kontakt, og sjekk fargene på andre siden av kontakten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2007 Du kan ikke bruke biltema sonden. Jeg fikk iallefall beskjed om dette fra ett verksted etter at jeg prøvde det samme. Du må ha original lambda med en farget ledning funker visst ikke uten denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2007 Du kan ikke bruke biltema sonden. Jeg fikk iallefall beskjed om dette fra ett verksted etter at jeg prøvde det samme. Du må ha original lambda med en farget ledning funker visst ikke uten denne. Sånn rent teoretisk så er jo en lambda en lambda. Burde ikke være noe høyteknologisk med Møller sine, som gjør at Biltema sine ikke fungerer på VAG.. Så lenge du har riktig antall ledere bør det fungere, faktisk så skulle du ikke trenge det heller. MEN, når det er sagt så sliter jeg med lambda selv.. Og får ny orginal i morra, så er spent på å se om den klarer jobben som hverken 280-kroners greia fra Biltema, eller 1000-kroners sonden fra Autoproducts Nord ikke klarte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 11, 2007 hmm... ja... skal skjekke om jeg finner en kontakt som Rune sa! Men det må da la seg gjøre å mekke til å bruke en biltema Lambda? 4 ledere, 2 for "forvarming" eller noe av Sonden og 2 signal vis ikke jeg er helt på tur..(mye mulig jeg er:P) MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2007 Hvis du ser litt nøyere etter på teksten du refererer til, vil du fort skjønne at den forteller deg akkurat det du trenger å vite... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 12, 2007 Mulig jeg er litt trøtt:P men eneste jeg fant ut av den tråden er "Det vil egentlig si at vil si at koblingskjema på biltemas lambdasonde med fire ledninger blir : henholdsvis original til biltema farger. svart til blå (signal) 2 hvite til 2 svarte (oppvarming, interchangeable) grå til hvit (jord)" Men det stemmer ikke med mine farger? Jeg har som sakt Lambda med Svart Blå Hvit Svart Og bil med Gul hvit brun rød. Noen som vet hva som skal hvor? MVH Svaret er i denne posten hvis du kikker godt etter, ikke tenk på fargene i bilen, se på fargene på sonden. Din gamle lambda har Sort Hvit Hvit Grå m. sort Din nye har Blå Sort Sort Hvit Og da står det over her at: sort på din gamle tilsvarer blå på biltema hvit på din gamle tilsvarer sort på biltema hvit på din gamle tilsvarer sort på biltema grå på din gamle tilsvarer hvit på biltema Forøvrig er det noen som sier at lengden på ledningene har noe å si, så prøv å få de like lange som de originale. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 12, 2007 Takker får masse opplysende svar!! Flott :tilber: Skal prøve å få lengden på ledningen like lange jeg! Jeg regna nesten med at de to hvite skulle på de to svarte, men hvordan vet man at grå på min gamle tilsvarer hvit på dn nye og sort tilsvarer blå? Og ikke omvendt? Må ha det inn med t-skje jeg:P Er det fordi man vet at grå er jord? I følge skjema? hehe.. men hjertlig takk får svar!!! PS. Bilen bruker en del bensin, regner med at dette er mye av grunnen, den ryker svart også!(Toppakning virker ok) Noe annet jeg burde skjekke? MVH Joacim:):) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 12, 2007 Er ikke noe fan av dem uorginale lambdaen der du må skjøte ledningene og greier. Er nok best å kjøpe en ny orginal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 13, 2007 Klart det er best å kjøpe orginal, er som regel det! Men det er mye billigere med Biltema-Lambda! Er bare til Billig, billig bruksbil, men mååå jo være VAG;) MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 14, 2007 Takker får masse opplysende svar!! Flott :tilber: Skal prøve å få lengden på ledningen like lange jeg! Jeg regna nesten med at de to hvite skulle på de to svarte, men hvordan vet man at grå på min gamle tilsvarer hvit på dn nye og sort tilsvarer blå? Og ikke omvendt? MVH Joacim:):) Det er vel en eller annen klok hjerne som har funnet ut av det ved å teste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 15, 2007 Det er vel en eller annen klok hjerne som har funnet ut av det ved å teste. Er vel det vel;) Lambdaen er nå koplet til, det hjalp litt, men ikke så mye som jeg skulle håpe:( MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 15, 2007 Har prøve kjørt en del nå. Virker som bilen får alt for mye bensin. Den fusker litt ved fullt gasspådrag, og mellom 1700-2300o`min den, lugger rett og slett. vis jeg slipper opp gassen helt, hender det at den stopper. Har inntrykk av at det blir værre med lite bensin på tanken.. Den bruker også mye bensin, og lukter bensin:P Noen som vet hva som kan være feil? Er sikkert MASSE men.. MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 16, 2007 BUMP Noen som kan hjelpe meg? (igjen hehe) LMM som er gåen? noen som vet hvordan jeg best kan teste den? har prøvd å "åpne" og "lukke" "målespjeldet" å fått litt reaksjon.. Noe annet som je bør\kan teste? MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 17, 2007 Har du husket og koblet fra batteriet når du har byttet? Da skal hjernen nullstille seg mener jeg. Jeg hadde akkurat samme problem som deg, fikk ikke bilen til å gå ordentlig med biltema sonden. Den ble bra etter jeg måtte bite i det sure eplet og kjøpe original. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 17, 2007 Hmm.. men syns bilen ble bedre! Skal prøve å se om det er mulig og nullstille hjernen ved å kople ut batteriet også ja! Takker og bukker får svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...