Anbefalte innlegg

Bare for å ha det sagt med en gang så har jeg ikke lest ut feilkoder enda:o

 

er det noen turtallsgiver utenom Hallgiver i fordeler på disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg ikke får gnist.. er det mer enn hallgiver som har med dette å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil skal det vel sitte en turtallsgiver/dødpunktføler mot svinghjulet, sånn i samme område som inspeksjonshullet på girkassen for tenningsjusteringen. Jeg mener denne også må fungere for å få gnist.

Du har jo også enkle ting som coil, plugger og ledninger, men dette har du kanskje utelukket? NG-motoren har ingen tenningsmodul i tradisjonell forstand: det henger en motorstyringsenhet for tenning på venstre A-stolpe (og en motorstyringsenhet for bensin på høyre A-stolpe). Eller det er der de henger på typ44 med NF-motor, men det er uansett identiske greier.

Hvis du roter litt rundt på http://www.sjmautotechnik.com finner du endel informasjon om feilsøking på hallgiver (samme type og fremgangsmåte som for 2.2T 20v 3B), lesing av feilkoder for 2.3NF (men som sagt samme ting som 2.3NG).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil skal det vel sitte en turtallsgiver/dødpunktføler mot svinghjulet, sånn i samme område som inspeksjonshullet på girkassen for tenningsjusteringen. Jeg mener denne også må fungere for å få gnist.

Du har jo også enkle ting som coil, plugger og ledninger, men dette har du kanskje utelukket? NG-motoren har ingen tenningsmodul i tradisjonell forstand: det henger en motorstyringsenhet for tenning på venstre A-stolpe (og en motorstyringsenhet for bensin på høyre A-stolpe). Eller det er der de henger på typ44 med NF-motor, men det er uansett identiske greier.

Hvis du roter litt rundt på http://www.sjmautotechnik.com finner du endel informasjon om feilsøking på hallgiver (samme type og fremgangsmåte som for 2.2T 20v 3B), lesing av feilkoder for 2.3NF (men som sagt samme ting som 2.3NG).

 

har ikke fått somlet meg til å anskaffe motstand og diode enda:o derfor jeg ikke har prøvd med på det feilkode styret..

Men det er ingen giver på samme plass som på 200 10v på svinghjulet hvertfall.

 

Ang. coil osv. så har jeg utelukket det pga. at siden før jeg kjøpte bilen så har det vært koblet om sånn at bilen går. Dette er gjort med en ledning fra hallgiver til den formotstand(eller hva det nå er fornoe..) som står atme coil.

Noe som resulterer i en flat tenningskurve, å det sier seg vel selv at det ikke er spesielt ideelt. hopper å fusker ved pådrag når den blir varm og spiser plugger..

 

Litt rotete forklart kanskje, men når jeg kobler det slik det skal være så hugger den litt til med det samme starteren begynner å gå rundt, men så er det helt dødt...ingen gnist..

er prøvd med annen hjerne uten resultat..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har å stri med da. Hvis du mangler diode og motstand så kan du bare bruke en glødepære istedet. F.eks. en slik som brukes i instrumentpanelet på 1-2w (og har du ikke en slik så vet du jo hvor du kan låne en fra) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Burde vel holde med prøvelampe da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Burde vel holde med prøvelampe da?

 

Det fungerer fint ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve meg på det:) takker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da drar jeg opp denne igjen:)

har lest ut feilkoder nå.. men det eneste jeg får opp er 4444. Altså er det ingen feilkoder der....

 

Tips mottas med STOR takk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt. noen som vet kriteriene for at motoren skal starte?

 

da tenker jeg på hvilke givere e.l. som må til for at den i det hele tatt skal starte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er registeret på plass igjen etter et lite havari på torsdag. men dette er jo ikke blitt noe bedre allikevell...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da drar jeg opp denne igjen:)

har lest ut feilkoder nå.. men det eneste jeg får opp er 4444. Altså er det ingen feilkoder der....

 

Tips mottas med STOR takk!!

 

Hjernen din (på bilen altså) lagrer ikke rart av feilkoder slik at du oftest vil få 4444 ved avlesing uten å ha startet motoren og kjørt litt ;)

 

Om du ikke har gnist så må du lete i tenningskretsen. Mål om du har ca 12 V inn på colien når du skrur tenningen på, klemme 1 og 15. Kople en pluggledning til colien, klemme 30. I den andre enden setter du en tennplugg og passer på at den er jordet (det gjengede partiet). Ta ut pluggen til hallgiveren og ta på og av jord den midterste pinnen når tenningen er på. Hver gang skal det da komme en gnist. Om ikke så skrik ut igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt er jeg nok kommet:)

 

Bruker jo bilen hver dag..

signalet fra hallgiver er da koblet inn på peledingsen som står like ved coil. er vel en formotstand eller noe..

 

Dermed er jo hele tenningsstyringen utkoblet og man ender jo på en ikke spesielt gunstig tennings"kurve"

 

Så dermed har jeg utelukket hallgiver, coil, pluggledninger etc.

 

Annen hjerne er også prøvd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre tips?

Noen som har koblingsskjema til denne?

Om jeg ikke husker helt feil skal det vel sitte en turtallsgiver/dødpunktføler mot svinghjulet, sånn i samme område som inspeksjonshullet på girkassen for tenningsjusteringen. Jeg mener denne også må fungere for å få gnist.

 

Hvis du ikke husker feil så er det noe som mangler: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke husker feil så er det noe som mangler: klø :

 

Du har ikke denne turtallsgiveren på din motor.

 

Hvor eksakt er den ledningen din koblet? (Hallgiver - coil) Bilder av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ledningen i midten på bildet er koblet til signalet fra hallgiver. da går den, men helt bra blir det jo ikke..

Kopi 1 av Ny018 (Small).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke denne turtallsgiveren på din motor.

 

Så den giveren skal ikke være der da? evt. noen andre givere som er avgjørende for tenning?

 

Hadde vært kjekt hvis noen vet av koblingsskjema..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så den giveren skal ikke være der da? evt. noen andre givere som er avgjørende for tenning?

 

Hadde vært kjekt hvis noen vet av koblingsskjema..:)

 

Har ikke koplingsskjema dessverre.

 

Det ledningen din er koplet inn på er tenningsforsterkeren (den som kommer fra hallgiveren). Dette er en krets som bruker signalene fra hallgiveren, "forsterker" disse vha en effekttransistor og sender de ut til coilen. Ledningen fra hallgiveren din skal egentlig innom motorstyringen først. Det er den som setter "dwell time" ut i fra gitte kriterier. Om du f.eks. har tenningsbank vil bankesensoren registrere dette og signal sendes til motorstyringen. Denne vil da forsinke tenningstidspunktet (signalet til tenningsforsterkeren) og tenningsbank unngås ;)

Altså når du har koplet ledningen direkte, vil du ikke ha en helt flat tenningskurve, men langt fra den du skulle ha hatt. Helt eksakt utgjør dette 9 grader på tomgang, en del mer på turtall, alt etter gasspådrag! Jeg vil tro at siden motoren din ikke går uten denne ledningen, så har du ledningsbrudd ett eller annet sted mellom hallgiveren, motorstyringen og tenningsforsterkeren. I alle fall siden du har prøvd med en annen motorstyring uten hell.

Bare en teori.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På dette skjemaet ser du prinssippet :) Helt nederst.

 

SkjemaA8090.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke koplingsskjema dessverre.

 

Det ledningen din er koplet inn på er tenningsforsterkeren (den som kommer fra hallgiveren). Dette er en krets som bruker signalene fra hallgiveren, "forsterker" disse vha en effekttransistor og sender de ut til coilen. Ledningen fra hallgiveren din skal egentlig innom motorstyringen først. Det er den som setter "dwell time" ut i fra gitte kriterier. Om du f.eks. har tenningsbank vil bankesensoren registrere dette og signal sendes til motorstyringen. Denne vil da forsinke tenningstidspunktet (signalet til tenningsforsterkeren) og tenningsbank unngås ;)

Altså når du har koplet ledningen direkte, vil du ikke ha en helt flat tenningskurve, men langt fra den du skulle ha hatt. Helt eksakt utgjør dette 9 grader på tomgang, en del mer på turtall, alt etter gasspådrag! Jeg vil tro at siden motoren din ikke går uten denne ledningen, så har du ledningsbrudd ett eller annet sted mellom hallgiveren, motorstyringen og tenningsforsterkeren. I alle fall siden du har prøvd med en annen motorstyring uten hell.

Bare en teori.

 

Er selvjustert tenning;) gud vet hvor mange grader. Slår i mot når jeg skal starte nå som det er blitt så kaldt...:P

 

Takker for koblingsskjema og god hjelp:tilber: skal prøve å søke etter brudd i helga da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at dette koplingsskjemaet ikke nødvendigvis stemmer med din bil, ville bare vise deg prinsippet.

 

Tenningen er for såvidt selvjusterende, men justerer kun ut ifra DIN grunninnstilling. Altså har du helt feil grunninnstilling så vil alt være tilsvarende feil! Har du sjekket hvor mange grader fortenning du har? Høres ut som at du har alt for tidlig tenning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel ikke så selvjusterende når ikke elektronikken funker.. med selvjustert mener jeg at jeg har justert den sånn at den går greit sånn som det er. Men når jeg får dette til å virke så må den jo selfølgelig justeres med lampa:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå driver jeg å feilsøker litt.. når jeg ser på det koblingsskjemaet så går det jo en ledning fra hallgiversignal på fordeler til hjernen. og det er jo greit. men når jeg måler kontakt mellom denne i motorrommet og på kontakten til hjernen i bilen så er det kontakt på mange pinner i kontakten.. skal det være sånn?

 

I følge skjemaet så er jo bare dette en ledning så man skulle jo tro at når begge kontaktene er dratt ut så skulle det være kun i begge endene av den ene ledningen det skulle være kontakt...

 

gjelder forsåvidt det samme med tenningsforsterkeren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke farger er det på ledningene ut fra fordeleren din, hvilken av disse er det som er koplet direkte over til tenningsforsterkeren og til hvilket tilkoplingsnummer på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke farger er det på ledningene ut fra fordeleren din, hvilken av disse er det som er koplet direkte over til tenningsforsterkeren og til hvilket tilkoplingsnummer på denne?

 

husker ikke de andre, men den i midten som er signalet fra hallgiver er grønn/hvit. er jo også den som går til tenningsforsterker så klart.

 

når jeg måler kontakt fra den ledningen i motorommet, så finner jeg kontakt på følgende pinner på hjernene.

Tenningshjernen:

6 - svart/grå

7 - blå/hvit

20 - brun/rød

22 - brun

24 - grønn/hvit

 

 

JETRONIC

14 - blå/sort

15 - rød/gul

16 - brun

17 - grønn/rød

18 - brun/rød

24 - grønn/rød

28 - blå/hvit

34 - brun

35 - brun/rød

 

 

Dette ble målt med alle tre kontaktene dratt ut.

Godt mulig det skal være sånn hvis det skjemaet er forenklet eller noe.. ikke vet jeg...men synes bare det var litt rart at den ene ledningen skulle gi kontakt på alle de.. spesielt de brune egentlig, siden det er en jord farge på disse bilene: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.