Noen spørsmål om lakkering

Anbefalte innlegg

planlegger å prøve meg på litt lakkering på en bil og har noen spørsmål...

 

1. Lakksprøyta skal ha ca. 3bar hvis jeg husker riktig, må jeg kjøpe noe reguleringsventil eller noe eller? har ikke prøvd om det går å justere kompressorn så lavt, men hvis det går, blir det stabilt nok?

 

2. Var å kjøpte noe lakk greier.. fyller, lakk, klarlakk. fikk da med lakksil. Regner med at den skal brukes når jeg heller det i sprøyta?. Skal den brukes på alle de 3 nevnte?

 

3. Når man skal våtslipe etter klarlakk, hvor lang tørketid trengs det?

 

Det var de spørsmålene jeg kom på nå.. trur det var noe mer, men kom ikke på noe nå: klø :

Alle tips mottas med STOR takk:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

planlegger å prøve meg på litt lakkering på en bil og har noen spørsmål...

 

1. Lakksprøyta skal ha ca. 3bar hvis jeg husker riktig, må jeg kjøpe noe reguleringsventil eller noe eller? har ikke prøvd om det går å justere kompressorn så lavt, men hvis det går, blir det stabilt nok?

 

2. Var å kjøpte noe lakk greier.. fyller, lakk, klarlakk. fikk da med lakksil. Regner med at den skal brukes når jeg heller det i sprøyta?. Skal den brukes på alle de 3 nevnte?

 

3. Når man skal våtslipe etter klarlakk, hvor lang tørketid trengs det?

 

Det var de spørsmålene jeg kom på nå.. trur det var noe mer, men kom ikke på noe nå: klø :

Alle tips mottas med STOR takk:tilber:

 

 

1 Ikke at jeg er noe ekspert her men har no drevet å hobbylakkert litt fra tid til annen. De fleste kompressorer har reguleringsventil der du kan regulere trykket ditt, visst ikke må du skaffe deg dette.

En vannavskiller er å anbefalle men om du er nøye med å tappe kondens av kompressoren jevnling så kan det gå bra uten, men er å anbefalle å skaffe deg en. Mener jeg pleide å lakke med rundt 2 bar men dette kan vell variere fra lekkerer til lakkerer

 

2 Denne bruker du vell når du heller det ferdig blanda "produktet" i lakksprøyten din.

 

3. vet ikke. Men dette kommer jo annpå om hvilke temp du lakker i, om du bruker "fast thinner" "fast herder" osv..

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar:)

Er regulering på kompressorn og vannutskiller har jeg.

 

ang. nr3. Er det nok å vente ca. 1døgn ved lakkering i romtemperatur med vanlige produketer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. du får ihvertfall ventil du kan koble på rett før sprøyta som just trykket, vi har vel det på de fleste pistolene på jobben=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det betydning om det går lang tid fra man legger på fyller til den blir slipt?

 

Saken er den at det ble plutselig så kaldt her for en stund siden, så da ble det liksom stopp i hele greia pga. dårlige garageforhold. Så jeg ender nok opp med at det blir gjort mest i helgene med den på arbeid. Så tenkte jeg å legge på fyller der det er slipt for at det ikke skal begynne å ruste osv.

Med andre ord så tenker jeg å legge på fyller del for del, og slipe dette til slutt rett før lakk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal gjøre det "etter boka" bør du legge grunning først, der det er slipt ned til stålet. Så er det viktig å få på et godt lag fyller over sparklingen, sparkel har en tendens til å suge til seg hva som kommer over. (Lakkerer du rett på sparkelet vil det ikke se særlig pent ut.) Det er da viktig å ikke slipe gjennom fylleren. Normalt legges fyller i to eller tre påføringer. Først tett der det er sparklet. Så et nytt strøk som går ca. 10cm ut over første strøket, så ytterligere 10 cm utover det forrige. Det avhenger selvfølgelig av hva du skal lakkere og hvor mye plass du har til å spre det ut. Denne metoden brukes for å hindre at det blir alt for tjukt lag der det er spaklet i forhold til der alt er som det skal.

 

Tørketid på fyller i vintersesongen kan variere endel. Selv med ekstra kort herder kan det ta over 14 timer før fylleren har herdet skikkelig hvis det ikke er tilstrekkelig varmt. Er du i tvil om det har herdet er det ikke værre enn å prøve å slipe. Hvis fylleren klumper seg på slipepapiret så bør du vente. Det har ingen betydning om du sliper én dag etter, eller én uke. Det som er viktig er at den har herdet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for bra svar.

 

"etter boka"...vil det si det samme som at det blir greit nok med bare fyller da?

Fyller skal vel kunne brukes som grunning etter hva jeg har forstått..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyller har ingen rustbeskyllelsesevner utover det at den "lukker" overflaten. I praksis er det mange som hopper over grunning, men man skal jo egentlig bruke grunning på bart stål uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. er jo litt dumt hvis rusten kommer tilbake igjen.

EDIT: fant produktinformasjon på nettet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så fant jeg produkt informasjon, der det står bl. forhold, hvilke produkter som brukes til hva og det man trenger igrunn. Men sto ikke noe spesielt om mengde herder...

Er det noe mengde som er "vanlig" blandt lakkerere eller? på blandebegeret kan man jo velge mellom 10/20%...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er "vanlig" å følge blandingsforholdet som står oppgitt i produktinfo'en ! men flere av fyllerne jeg har brukt/bruker er det 50% herder i, men som sakt så varierer dette fra levrandør til levrandør...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg lakkerte nå sist, måtte jeg blande lakken selv. Den typen som jeg kjøpte måtte vel blandes 3-1-1 (Lakk-Herder-Tynner) Så regner med det varierer litt etter hva den skal brukes i? Lakk,klarlakk,filler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllern er egentlig grei når jeg bare fant denne produkinfoen

fyller 3

herder 1

Tynner 0.3

 

Men når det gjelder lakken ble jeg mer usikker igrunn.

REGLER OG BEGRENSNINGER

For å gi enda bedre holdbarhet og vedheft kan BC blandes 10:1 med D841 MS

herder og deretter tynnes 1:1 med GRS tynner før påføring. Den aktiverte BC-fargens

potlife er mer enn 48 timer. Samme påførings- og tørkeegenskaper (spesielt ved rene

metallfarger).

Står at den kan blandes slik, da må jeg jo evt. få tak i GRS tynner, men det står jo ikke noe om "vanlig" bl. forhold...

LINK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker da jeg grunner med epoxy'n en lakkstav, bare sett den i midten av begeret og hell nedi til de strekene som sier hvor mye som skal være av hva! får dette til de fleste lakktyper

 

samt jeg bruker en HVLP sprøyte (high volume low pressure).. denne går da på 2bar i åpen stilling.. da med en trykkreg/vannavskiller i som står på veggen med 10meter kabel mot sprøyta..

 

funker knall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.