slitte Ventil styringer rs2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ett problem at Rs2èn min bruker en del olje.

Tenkte derfor å skifte Ventiltetningene.

Men det var en bilmekaniker som mente at dette skyldtes Slitte Ventilstyringer..: klø :

Hvor sannsylig er dette ,når bilen kun er gått 140000.

Er det noen som har måtte byttet disse styringene på en 20v topp før ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ett problem at Rs2èn min bruker en del olje.

Tenkte derfor å skifte Ventiltetningene.

Men det var en bilmekaniker som mente at dette skyldtes Slitte Ventilstyringer..: klø :

Hvor sannsylig er dette ,når bilen kun er gått 140000.

Er det noen som har måtte byttet disse styringene på en 20v topp før ?

 

Ikke uvanlig å skifte på 20 v under overhaling av toppen (på ekos siden), men kan være nok å skifte tettninger, har gjort begge deler på med gode reslutater.

 

Fridtjov

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki

 

men vet du hvor mye dette koster .?Ventil styringene må vel bores, freses ut.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki

 

men vet du hvor mye dette koster .?Ventil styringene må vel bores, freses ut.?

 

Vet ikke pris, hør med ebb eller nilsen motor i Stavanger hva dei skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta styringer på eksossiden ved 230'km, men siden jeg byttet tetninger samtidig, ble det litt vanskelig å sammenligne.. Ble 'blåfri' etterpå, i hvertfall! :D (Kostet drøyt 7 lapper med planing og mont/demont av ventliler..)

Jeg supplerte styringer (forskjellige på innsug og utblås, men det er 'alltid' utblås som slites mest, sikkert pga. temp.) og tok dette i forbindelse med overhaling av topp så jeg har ikke pris på kun dette. De presses ut og nye inn. Må vel påregne sliping av seter og polering av ventiler ved denne jobben, ventilene skal ikke slipes.

Tetningene kan du bytte selv, med toppen på bilen, og faktisk kan du sjekke om styringene må byttes når du gjør dette. Det er forøvrig bare tetningen som forhindrer at oljen trenger ned i utblåsen, så det vil uansett hjelpe å bytte disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn Eirik:

Må man ha spesialverktøy for å presse ut styringene? Jeg har en topp som skal overhales nå, og vurderer å skifte styringene. Dette er da en 7A topp som skal brukes på 3B motor. Lurer på om man kan gjøre det selv i garasjen eller om man må sende den fra seg for å ordne det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slarkete styringer vil føre til at tetningene blir fortere slitt, men i ditt tilfelle er det nok tetningene som har blitt harde. Dette er helt typisk for biler som begynner å bli noen år gamle.

Forholdsvis grei jobb å bytte, trenger ikke demontere toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styringene må du presse ut i rett vinkel, dvs. du må ha et mothold som kompenserer for vinkelen i toppen. Verktøyet som stod i Bentley-manualen så ut som en dor med et trappetrinn, sikkert noe som er greit å dreie til selv. Pass på å dra av (brotsje) enden du har presset i med rett diameter, slik at ventilen går lett..

Går sikkert også bra med dorer fra biltema, et lite rør og en sandklubbe hvis du har 'feelingen' for slikt! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det, må registereima fjernes ellers løsnes for å skifte ventiltettningene.,eller er det ett triks for å slippe dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. 'Vet' og 'vet'!

Regner med at du aldri har hatt av lokket på en 20v, så ja, du må nesten løsne regreima eller i det minste ta av reimhjulet fra kammen.

Cluet er at du ikke må rotere kammen eller veiva hver for seg når toppen og kammene er på plass, og siden du må ta ut kammen for å få ut løfterne for igjen kunne løsne ventilfjærene for så å ta ut tetningene, så gir det seg selv av du må gjøre deg opp noen strategiske meninger i forkant. Jeg hadde nok bare valgt en 'passe' plassering av kammene, (f.eks. TDC) satt på en strips på reima gjennom reimhjulet og løsnet på reimstrammer og tatt av reimhjulet fra kamakselen. Reima ligger ganske trygt nedi rundt veiva, men kan hoppe et hakk eller to, så den må uansett kontrolleres før montering.

Dette er nok allikevel ikke den første jobben du bør gjøre på en 20V..

Vær ellers obs at disse kan bruke olje uten at det synes med blå eksos, Nazze er nå 'røykfri', men bruker fortsatt 0.8-1l på 10'km uten at jeg bekymrer meg stort for dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. 'Vet' og 'vet'!

Regner med at du aldri har hatt av lokket på en 20v, så ja, du må nesten løsne regreima eller i det minste ta av reimhjulet fra kammen.

Cluet er at du ikke må rotere kammen eller veiva hver for seg når toppen og kammene er på plass, og siden du må ta ut kammen for å få ut løfterne for igjen kunne løsne ventilfjærene for så å ta ut tetningene, så gir det seg selv av du må gjøre deg opp noen strategiske meninger i forkant. Jeg hadde nok bare valgt en 'passe' plassering av kammene, (f.eks. TDC) satt på en strips på reima gjennom reimhjulet og løsnet på reimstrammer og tatt av reimhjulet fra kamakselen. Reima ligger ganske trygt nedi rundt veiva, men kan hoppe et hakk eller to, så den må uansett kontrolleres før montering.

Dette er nok allikevel ikke den første jobben du bør gjøre på en 20V..

Vær ellers obs at disse kan bruke olje uten at det synes med blå eksos, Nazze er nå 'røykfri', men bruker fortsatt 0.8-1l på 10'km uten at jeg bekymrer meg stort for dette..

 

 

 

Stemmer:) har aldri tatt av og sett på en 20 v, men var jo ganske sikker på at reima motte løsnes..Men men .motte jo hørre forsikkerhetskyld..hehe Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. 'Vet' og 'vet'!

Vær ellers obs at disse kan bruke olje uten at det synes med blå eksos, Nazze er nå 'røykfri', men bruker fortsatt 0.8-1l på 10'km uten at jeg bekymrer meg stort for dette..

 

ække det litt mye a? :P

uansett, vet du årsaken til det?

 

Edit: herre...... jeg tenkte jo olje jeg da....

Uansett, hva er "optimalt" på de motorene her egentlig(bensin)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styringene må du presse ut i rett vinkel, dvs. du må ha et mothold som kompenserer for vinkelen i toppen. Verktøyet som stod i Bentley-manualen så ut som en dor med et trappetrinn, sikkert noe som er greit å dreie til selv. Pass på å dra av (brotsje) enden du har presset i med rett diameter, slik at ventilen går lett..

Går sikkert også bra med dorer fra biltema, et lite rør og en sandklubbe hvis du har 'feelingen' for slikt! :P

 

Er det så lett? fikk skiftet styringer på en topp jeg hadde til en escort og da varmet de ivertfall opp toppen og noe greier før dem presset dem ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke noe om varming i Bentley'en, men hva vet jeg.. Jeg sendte skiten avgårde, men nå er det jo 'trollmenn' her i klubben som bytter veiv på kjøretreff og bygger en S1 av en gammel CQ også, da! :P

 

Oljeforbruket tipper jeg er en god blanding av slitte ringer, lekkasje og forbrenning pga. lukket oljeretur, men som sagt, hvis det ikke ryker blått, gir jeg f.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.