Motoren står bom fast i 1,6l golf 2. Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny bil her om dagen med kliss gåen clutch.

Slepte den 5-6 km med motoren i gang men 4-500 meter fra værste stoppet motoren, siden har bilen stått inne på værste uten å bli rørt. Dette er ca 2 uker siden. Dvs. prøvde å starte den en gang men starteren bare klikka så jeg tok utgangspunkt i at den var gåen.

 

Bytta clutch på den i kveld og når jeg hadde fått på kassa og den nye starteren igjen prøvde jeg å kinne. Starteren slår inn men motoren vil ikke gå rundt. Batterispenningen er mer enn akseptabel. Prøvde så å dra runt motoren med en nøkkel på nedre reimhjulet uten resultat hverken den ene eller den andre veien med både hender og føtter. Motoren står bom fast.

Tok ut pluggene og sjekket etter vann, olje eller fremmedlegemer uten å finne noe annet enn stempler. Nytt forsøk på å dra rundt motoren med pluggene ute, samme resultat.

 

Jeg har selvfølgelig masse krisemaksimerte ideèr om hva som kan være galt men kunne godt tenke meg tips til hvor jeg skal begynne.

Det blir liksom for dumt å rive hele motoren for så å finne ut at dette er noe som er helt normalt når clutchen blir så dårlig og eneste måten å¨rette det på er å trille bilen i gir med ny clutch.: dum :

 

Derfor, alle forslag tas i mot med takk. Noen som har vært borti noe lignende før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe rart som har skjedd inne i clutchen da ? På Jettaen min når jeg hadde girkasse-havari (diffen knuste) så kilte det seg totalt slik jeg ikke fikk starta motoren. Så med kliss gåen clutch kan det jo være noe som har løsnet å kilt seg kanskje ?? EDIT: Mente at kanskje noe fra den gamle clutchen har lagt seg en lur plass å kiler hele dritten ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta trykkplate og blåste rent svinghjulet før jeg vaska det med brakecleaner så jeg tror nok ikke det er løsningen heller:(

Clutchen hadde forresten ikke delt seg men den var slitt helt ned på naglene og var full av sprekker og sår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var det olje på den da? kan jo hende lagerene har gått varme å satt seg når det er blitt kaldt igjen..om det var lite olje da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plenty olje på motoren ja. Vann er det også og den ble ikke spes varm når vi slepte den på tomgang. Om den står i fri vet jeg ikke men siden bilen henger i lufta uten drivakslinger regner jeg med at starteren skulle greie å dra rundt motoren uansett... eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis girkassa er frisk skal starteren klare å dra den rundt selv om den står i gir. Men det kan jo tenkes at kassa er rast? Og at det er den som butter imot? Nå sier du jo ikke noe om du drar rundt motoren med clutchpedalen trykket inn eller ikke, men du kan jo prøve begge deler for å se om det utgjør noen forskjell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt poeng der.. prøv å press inn clutchen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min Vento når vi bytta clutch i sommer, da var trykkplata skrudd på skeivt slik at dette kilte seg i girkassen. Måtte av med girkassen igjen og skru trykkplata på korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte du å snurre på motoren når kassa var ute, altså etter at motoren stoppet ufrivillig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke mye peil om motoren står fast..

men er batteriet ditt friskt? :P Om du måler 11-12V på batteriet så kan det fortsatt være dårlig, spenningen vil jo falle når du prøver å starte.. bare en tanke.. :o

opplevd det på mange biler, å kanskje trodde det var andre ting :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka jo selvfølgelig ikke om jeg kunne snurre motoren mens kassa var ute men jeg har en del å prøve på nå. Batteriet viser 12,57V når jeg ikke kjører starteren, 9,4-5 når jeg kjører den og hopper opp igjen på 12,3-4 når jeg slipper så det skal være friskt nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde merket om motoren sto fast eller ikke når du montere trykkplata. Du må holde igjen svinghjulet selv på de små skruene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, da står motoren fast ja for de skruene tok jeg med muttertrekker uten at noe rørte seg: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert den hadde rotert om du løsnet med muttertrekker, men når du monterte og skrudde for hånd. For det regner jeg med du gjorde? muttertrekker på de skruene er overkill :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.