Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på å presse inn 5-bolts spindler i fjærbeina på coupe'n. Tenkte kanskje at siden jeg har en 100q'n stående så var det mulig å bruke spindlene fra den? Noen som vet om det er mulig?:)

Pcn jeg hadde familiealbumet på har crashet så jeg får ikke sjekka det:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coupeen har 68 mm utvendig diameter på hjullager, disse har mindre innvendig diameter enn hjullagrene på 100'en, som er 75, 80 eller 82 avhengig av årsmodell.. ;)

 

Så nei, det går ikke så enkelt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coupeen har 68 mm utvendig diameter på hjullager, disse har mindre innvendig diameter enn hjullagrene på 100'en, som er 75, 80 eller 82 avhengig av årsmodell.. ;)

 

Så nei, det går ikke så enkelt..

 

Så med andre ord kan man maskinere dem ned til riktig dim?: rolleyes

 

Vet du hvilke dimensjoner det er på 86mod 100Q?

 

Kan jo også lage nye bolthull i spindlene til CQ'n:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coupeen har 68 mm utvendig diameter på hjullager, disse har mindre innvendig diameter enn hjullagrene på 100'en, som er 75, 80 eller 82 avhengig av årsmodell.. ;)

 

Så nei, det går ikke så enkelt..

 

du får coupe med 82mm utenvendig diameter på hjullagera foran som er s2 , 20v og v6, men innvedige diametern vet jeg lite om.... er det utvendig diameter du har nevnt på 100?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel snakk om typ 85 da..

ang. å borre de om. så må du i såfall sveise igjen de gamle, eller hvertfall en av dem. 4x108 til 5x112 blir krasj(samme problem med spacere.

034 selger forøvrig sånne. men de koster jo selvfølgelig noen lapper da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utvendig diameter ja, og alle type 81/85 har 68 mm hjullager.. :) Så nav fra 100/200 passer ikke uten videre. I tillegg mener jeg å huske at drivknuter fra type 81/85 muligens ikke passer i navene på 100/200, men det er jeg ikke riktig sikker på.

 

Har lurt på å sette 5x112 på min Audi 80 siden jeg har alle deler som trengs bak (er en 2WD), men lurer litt på hvordan jeg skal få det til foran uten å få drivakselproblemer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utvendig diameter ja, og alle type 81/85 har 68 mm hjullager

 

 

 

På quattro er det forskjellig diameter på forran vs bak: dum :

Vet du om det er lik innvendig diameter på lagrene rundt om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Navet bak på Urquattro er identisk til navet foran på Type 43 200 5E/5T, så den biten er jo relativt enkel å ordne... Resten av bitene bak på Urq er like som på 80/90q og Cq.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Navet bak på Urquattro er identisk til navet foran på Type 43 200 5E/5T, så den biten er jo relativt enkel å ordne... Resten av bitene bak på Urq er like som på 80/90q og Cq.

 

iom jeg har en 100Q stående, kan jeg bruke noen av navene fra denne? Navene er vel lik rundt om på den bilen der om jeg ikke tar mye feil?: flau : Hjullagrene er iallefall like:)

 

Hva gjør jeg forran da? : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du kan ikke bruke noen av navene fra din Type 44. De passer ikke. Jeg gjentar, navene foran på 200 Type 43 er like som bak på urquattro. Samme delenummer.

 

Foran er det Urq, S2, 034-kit eller spesialmodifikasjon som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du kan ikke bruke noen av navene fra din Type 44. De passer ikke. Jeg gjentar, navene foran på 200 Type 43 er like som bak på urquattro. Samme delenummer.

 

Foran er det Urq, S2, 034-kit eller spesialmodifikasjon som gjelder.

 

Hvis navene på 100'n er for store til å få inn i hjullagerene kan jeg maskinere dem ned, det er ikke noe problem men vet du om splinen på drivknutene og navene går over ens? Er det noen forskjell på hvordan disse navene bygger utover eller innover? Beklager mange spm her: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ifølge katalogen ut som det er samme drivledd bak på '86 100Q og på Coupé quattro hvis sistnevnte er av chassisnummer 157223 i modellår 1985 eller nyere, altså ser det ut som det kan gå med maskinering hvis din bil er nyere enn det der. Foran er det annet delenummer på drivknuten, så der har jeg ikke peiling..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ifølge katalogen ut som det er samme drivledd bak på '86 100Q og på Coupé quattro hvis sistnevnte er av chassisnummer 157223 i modellår 1985 eller nyere, altså ser det ut som det kan gå med maskinering hvis din bil er nyere enn det der. Foran er det annet delenummer på drivknuten, så der har jeg ikke peiling..

 

100q'n er av årsmodell 1986 og Cq'n er 1985 så dette kan jo kanskje passe. Har du mulighet til å sjekke om 100'n har like spindler rundt om for da har jeg drivakslinger fra både forran og bak på cq løse og kan prøve dette om det passer. Er spindlene litt store fra 100'n forran kan jeg maskinere dem ned og få dem til å passe:)

 

Jeg har ganske sikkert fått tak i spindler fra Ur-Quattro. Vil disse passe perfekt eller vil det blir like mye jobb med disse som fra 100'n?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke foran,har selv prøvd i dag.

Har kjøpt meg ur fjærbein foran,går ikke med org drivledd(semme del nr 447 407 615A på nav foran til ur som 100q)

Jeg må bruke drivakslinger fra ur foran,passer bra.

 

 

100 din har lik hjulnav foran og bak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke foran,har selv prøvd i dag.

Har kjøpt meg ur fjærbein foran,går ikke med org drivledd(semme del nr 447 407 615A på nav froran til ur som 100q)

Jeg må bruke drivakslinger fra ur foran,passer bra.

 

 

100 din har lik hjulnav foran og bak

 

Så da må jeg muligens se om jeg kan bruke drivakslene fra 100'n. Må se litt på dette: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan du ihvertfall ikke bruke selve akselen fra, bare evt. drivknute.. Selve akselen er ALT for lang, da girkasse/differensial er like bred og sporvidden på 100'en er betydelig større (noe som gir lengre drivaksler)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan du ihvertfall ikke bruke selve akselen fra, bare evt. drivknute.. Selve akselen er ALT for lang, da girkasse/differensial er like bred og sporvidden på 100'en er betydelig større (noe som gir lengre drivaksler)..

 

Var virkelig ikke enkelt dette!:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener jeg så en link en gang på forumet til et svensk firma som lagde drivakslinger på mål. disse var vel forsterka og!

tror prisen var 2500sek per stk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig verst alle pengene, alle timene og alt arbeidet ? Bare for 112x5 boltsirkel ??

Interessant å jobbe med ideen, men så mye jobb for så lite utbytte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig verst alle pengene, alle timene og alt arbeidet ? Bare for 112x5 boltsirkel ??

Interessant å jobbe med ideen, men så mye jobb for så lite utbytte..

 

Ja egentlig, eller foresten. Hvilke penger? Tar litt tid og er litt jobb men det fleste av delene ar jeg jo fra før. Eneste boltene jeg måtte kjøpe inn. Jeg hadde et sett med OZ rally felger i 4x108 og hadde det ikke være for at jeg ikke får dem over bremsene så hadde jeg beholdt boltsirkelen jeg har nå men samtidig har jeg et sett med gamle typen OZ Superturismo (den jeg syntes er penest) i 5x112 og disse har jeg meget lyst å bruke om jeg kan. Så om det blir litt maskineringn for å få spindlene inn i lagrene så gjør det ingenting. 5x112 er jo også enklelt å finne vinterfelger til. Kan hende jeg må til med 16" vinterfelger og da må jeg samtidig finne noen 16" felger som passer over bremsene.

 

Lite utbytte? Alt etter hvordan man ser det vel?: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet dimensjoner på hjulagrene på Cq forran og bak? Disse er forskjellige merkelig nok: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det er sant.. Utbytte etter øynene som ser..

Felgutvalget er vel ikke så mye dårligere i 4x108, er det vel ?

Jo, 5x112 er vel den mest brukte størrelsen av alle da.. Så utvalget der er STORT..

 

Har du det meste av deler, og tilgang på maskinering, så er det jo klart litt kult å prøve da..

Men har du også tenkt gjennom geometrien på hjulopphenget ? dvs med andre spindler eller oppheng så kan jo geometrien ha blitt endret en del.. Slik at hjulstillingen blir annerledes..

Noen millimeter fra eller til går som regel bra, men begynner vi å snakke om cm, så blir det fort noe annet..

Mener ikke å si at du ikke bør gjøre det altså.. Jeg er bare en sånn kar som liker å tenke gjennom det meste, før jeg prøver på nye ting. Hadde jo vært kjedelig å gjøre alt det arbeidet som dette innebærer og sitte igjen med noe som ikke kan kjøre rett frem lenger.. (Sånn i verste fall altså)

Ok, da kan man jo bare bygge det tilbake.. Så det er ikke noe stort problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da kan man jo bare bygge det tilbake.. Så det er ikke noe stort problem..

 

Det kan jeg faktisk da jeg ikke har ødelagt noen av "original" delene:)

 

 

 

Spørsmål:

 

Kan jeg montere drivknuten fra forran på 100Q på drivakselen til Cq'n?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som jeg gjør det ganske enkelt og borrer om spindlene jeg har. Da blir det sveist igjen de hullene som er der og så blir ytre diameteren økt litt. Blir brukt dreiebenk slik at dette blir rett og plant i alle retninger. Jeg bare lurer på hvordan jeg finner ut hvor hullene skal være? Noen som har en idè om fremgangsmåte?:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ha en sirkel på 112mm så må du dele det inn i 5. kan gjøres med delehode e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.